Vs: kodakchrome 64 Mä oon kanssa joskus kuullut/lukenut tuon saman jutun. Mites sitten se, kun nykyään saa näitä anti-newton -laseja joissa on sellaista pientä tekstuuria pinnassa ettei dia ja lasi ainakaan ihan koko alaltaan kosketa. Huurustuuko nääkin lasit? Ainakin lapsena muistan että oman isän diaesityksissä oli tylsiä Siperian matkakuvia katsellessa lähes ainoa huvituksen aihe nuo lähinnä Barbapapan muotoiset Newtonin renkaat jotka projektorin lampussa alkoivat sitten hiljalleen liikkumaan ja vaihtelemaan sateenkaaren värejä. Ei kai ollut antinewtoneita vielä 70-luvulla
Vs: kodakchrome 64 Newtonin renkaat ja kosteuden "kiehuminen" ovat eri ilmiöitä. Omien kokemuksieni mukaan muutaman viikon "kuivuminen" riittää.
Vs: kodakchrome 64 Joo mä vaan sitä että ovatko nykyiset anti-newton -lasit "ilmavampia" ja siten vähemmän herkkiä huuruttumiselle. Newtonin rengashan tulee siitä kun kaksi pintaa on niin lähellä toisiaan että siinä on vaan muutama valon aallonpituus matkaa välissä ja valo alkaa sentakia taittumaan ja tekee ne värit
Vs: kodakchrome 64 Mitä tapahtuu, jos Kodachromen pussista leikkaa kulman pois? Pussissa on joku katkoviiva, mutta näistä nykyisistä pusseista en löytänyt selitystä kulman leikkauksen seurauksista.
Vs: kodakchrome 64 4 vai 5 vai 6-pätkissä, pussitettuna niinkuin normaalistikin. Ei muista enää pätkien pituutta.
Vs: kodakchrome 64 Komppaan AnselA:ta - parin viikon "kuivuminen" riitti. Lasikehyksissä antinewton-renkaiden syntyminen riippuu myös siitä kuinka tehokas projektorin jäähdytys filmitasolla on ja siitä, onko "antinewton" -ominaisuus toteutettu nesteellä tms. aineella vai oikeaoppisesti happosyövyttämällä lasit. Sen lisäksi vielä edellytetään käyttäjältä, että niissä kaikkein hienoimmissa kehyksissä hän osasi laittaa lasit oikein päin...
Vs: kodakchrome 64 Kai se on sitten uskottava vaikka niin uskomatonta kuin se onkin. Eli siis mun kaikki perityt tai muuten vaan saadut humuskuvat vuosilta x, viimeisimmätkin 90 luvun alusta ovat kehystetty lasien väliin liian hätäisesti. Newtonin renkaat vielä jotenkin hyväksyy mutta se humus on yleisesti ottaen todella häiritsevää. Sitä kun on sitten lasien sisä että ulkopinnoilla ja se teettää työtä (josta en pidä)
Vs: kodakchrome 64 Tuo kuivuminen luultavasti onnistuu ihan muovisissa filmitaskuissa? Mitenköhän noissa Gepen kehyksissä lienee. Itse olen aina löytänyt käyttämättömistäkin, joskin ei ihan tuliteristä kehyksistä semmosta vaaleaa utua laseista, joka lähtee liinalla pyyhkimällä. Teettää vaan hommaa. Utu ei ole mitenkään kovin tasaisesti, joten epäilen sen tarpeellisuutta.
Vs: kodakchrome 64 Minun mielestäni ei onnistu, vaan olen ottanut filmit pois labrasta tulleista muoviliuskoista, jos on ollut tarve kehystää lasikehyksiin. Kodachrome on ollut sikäli helpompi, ettö olen pitänyt diat kehityksestä tulleissa pahvi/muovikehyksissä ja kehystänyt sitten siitä tarvittavat yksilöt.
Vs: kodakchrome 64 Tsekkaa: http://www.gepe.com/english/500.htm : "Sometimes it appears that the glasses, mostly on older mounts, have a grey coating. Why is this and how can I clean the glass? The grey coating you see on the glass is probably calcium-carbonate crystals emerging from a chemical reaction between the carbon-dioxide (CO2) in the air and the Calcium (Ca) in the glass. This can sometimes be seen as a grey haze on the surface of the glass. It is a phenomenon that occurs with all glass materials, from the finest wineglasses on the shelf at home to normal windowpanes. After a period of time a grey surface appears which naturally has to be washed off to become clean again. This problem is known among all glass manufacturers and they are, of course, trying to find a permanent solution to it, but so far they have only managed to delay the reaction. It is difficult to determine how long a period of time it is before this greyish surface occurs, however, it is important to store the slide mounts in stable conditions, preferably dry and at a constant temperature. However, these crystals are not dangerous or harmful to the slide film, as it remains on the glass and does not transfer to the film. A recommended method of cleaning glass slide mounts is to use a liquid lens cleaner and a smooth lens cleaning cloth. "
Vs: kodakchrome 64 ^ Kiitos tosta! Vähän epäselväks silti jäi a) vaikuttaako sumu projektointiin, suurentamiseen, skannaamiseen b) miksi juuri puhdistusneste - eikö hönkiminen riitä?
Vs: kodakchrome 64 ^ Jassoo, tuo olikin sitten uutta tietoa, luulin että tulee filmistä ja että siinä tapahtuu jokin kemiallinen juttu ajan kanssa mutta muistelisin että olen ostanut/saanut jotain kehyksiä jotka oli olevinaan käyttämättömiä mutta tämä harmaa huurre oli vain ikkunassa. Ongelma on vain siinä että jos omistaa runsaasti jotain vanhoja kuvia ja jokaikinen ikkunaruutu on sumun peitossa tuntuu tilanne aika turhauttavalta. Kaarnelle: a) Kyllä ja b) serlalla ja hönkällä ikkuna ja projisoitava kuva kirkastuu kun "pesee" tuplalasit molemmin puolin, äkkiseltään näyttää ihan ok:lta sumun kanssakin
Vs: kodakchrome 64 Mitä sanotte tästä: "Älä postita Kodachrome-filmejä sellaisinaan mukana seuraavissa keltaisissa kuorissa, sillä niitä on varastettu ja filmit myyty uudelleen muka valottumattomina. Pane filmi ja keltainen kuori yhdessä pakkaukseen, josta ei näy päältä mitä se sisältää." Näin kirjoittavat Julian Calder ja John Garret kirjassaan Valokuvaajan käsikirja 35mm.