Hei! Onko microstockphotography (valokuvapankit?) Suomessa suosittu? Esimerkiksi Dreamstime, iStock, Fotolia, Shutterstock ja toiset. Minkälaiset on Suomeen oma valokuvapankit? Linkejä? Anteksi huonosta suomen kielestä ja kiitoksia vastajille etukäteen! maigi
Vs: Stockphotography Suomessa? Eiköhän valokuvabisnes ole jo tarpeeksi piloille poljettu ilman microstockien vitsauksia.
Vs: Stockphotography Suomessa? Küll Soomes on ka microstocke ja neid ka kasutatakse. Näiteks oma töös reklaamide kujundajana pean ning võin kasutada neid. Nende hea külg on loomulikult soodne hind ning piltide suur hulk. Kui tuua näiteks otsepostitusmaterjalid, milles tihti kasutatakse palju vähetähtsaid pilte, siis selliste pildipankade kaudu nende kättesaamine on kerge. Selle kaudu hoitakse kokku pildistamiskulusid ning saadakse suurem hulk pilte kasutusele (selles äris on küsimus kvantiteedis, mitte kvaliteedis). Teisest küljest sellele järgneb kiusatus kasutada pildipanga pilti ka peapildina. Pildipanga pilt on alati kompromiss, sest reklaamis peab olema idee, millega pilt on 100% seoses. Isegi hea pildipangapildiga saab ideed väljendana ainult vähesel määral. Selle kaudu võtame professionaalsetelt reklaamifotograafidelt leiva, aga samas nende hinnad on nii kõrged, et mitmepildiliste reklaamide tegemine nende kaudu oleks võimatu. Ma pean tunnistama, et olen teinud reklaami ühele maailma suurimatest IT-firmadest, kus kasutasin ainult iStocki pilte, aga selle reklaami ehitasin ühe fotograafi teatud seeria põhjalt ja selle kaudu saavutasin enam vähem hea lõpptulemuse (idee iseenesest jäi kompromissiks ning visuaalne väljendus üsna õhukeseks). Soome microstocke on näiteks: Kuvapankki - Kuvatoimisto - Photostock Vastavalo.fi ja mingil määral http://www.kuvakori.com/ … ning on ka teisi… ja suomeksi: Kyllä Suomessakin varmasti tällaisia kuvapankkeja käytetään. Esimerkiksi omassa työssäni mainonnan suunnittelijana joudun ja saan niitä käyttää. Niiden hyvä puoli on edullisuus ja laajuus. Jos otetaan esimerkiksi suoramarkkinointi, jossa materiaalissa on usein useita sinänsä vähemmän tärkeitä kuvia, niin niiden saanti tällaisista kuvapankeista on kätevää. Tällöin säästetään kuvauskustannuksissa ja saadaan ehkä määrällisesti enemmän kuvamateriaalia (tässä bisneksessä on kysymys määrästä, ei laadusta). Toisaalta tästä seuraa kiusaus valita kuvapankkikuva pääkuvaksi. Tällainen kuva on aina kompromissi, sillä mainoksella tulee olla idea, johon kuva 100% liittyy. Hyvälläkin kuvapankkikuvalla päästää vain sinne päin. Tätä kautta katoaa (on kadonnut jo osittain) mainonnan visuaalinen taso ja sen visuaalinen kieli on ruostunut. Samalla tämä vie leipää varsinaisilta mainoskuvaajilta, mutta joiden hinnat samalla ovat niin korkeat, että monikuvaisia mainoksia on miltei mahdoton tuottaa tätä kautta. Myönnän tehneeni yhden mainoksen yhdelle maailman johtavimmista IT-firmoista pelkästää käyttäen iStockin kuvia, mutta homma tuli rakennettua yhden hyvän kuvaajan kuvasarjan pohjalta ja tätä kautta päästyä kohtalaiseen lopputulokseen (idea sinänsä oli kompromissi ja sen visuaalinen ilmaisu jäi ohueksi). Suomalaisia tämän kaltaisia kuvatoimistoja ovat esim. Kuvapankki - Kuvatoimisto - Photostock Vastavalo.fi ja jossain määrin http://www.kuvakori.com/ … ja on niitä muitakin…