Mites nuo akut tykkäävät, jos johonkin laitteeseen (kameraan, salamaan) laittaa erilaisia akkuja, esim. 2kpl 2300mAH ja 2kpl 2500mAH sekaisin?
Vs: Erilaisten akkujen sekoittaminen Ei mitään väliä. Näennäisesti hämmästyttävästi kaikki akut ovat lopussa yhtä tyhjiä: vähemmän ampeeritunteja sisältävät syövät niiltä joilla on enemmän.
Vs: Erilaisten akkujen sekoittaminen Minun järkeni mukaan pienemmät akut tyhjenevät ensiksi ja tyhjenevät täysin, koska niiden osuus kokonaisuudesta on vain kohtalainen ja niiden huonoa oloa ei huomaa laite eikä käyttäjä. Ja näin ei saa koskaan tehdä NiMH-akuilla. Tuloksena on siis tehokas akkujen hajoittaminen ja erittäin paljon väliä.
Vs: Erilaisten akkujen sekoittaminen Noihin akkujenkin kapasiteetteihin kannatta suhtauta varauksella. Mulla on jotain 1800mah akkui jotka käytännössä tuntuvat usein kestävän kauemmin kun oma vastaava setti 2300mah.
Vs: Erilaisten akkujen sekoittaminen Jos käytössä on fiksu laturi mikä lataa kunkin akun sen tarpeiden mukaan niin muutama kerta ei haittaa, mutta jos sekakäyttöä jatkuu pitempään niin niihin akkuihin mistä käytetään vain osa kapasiteetista muodostuu muisti-ilmiö ja ne taantuu sen kehnoimman tasolle. Kuitenkin jos tasoero on vain luokkaa 2300 vs 2500 niin eri valmistajien hajonta kapasiteetissa saattaa olla suurempi mitä luvatun kapasiteetin perusteella voisi päätellä. Kovaa käyttöä vaan, kyllä se siitä.
Vs: Erilaisten akkujen sekoittaminen Nimihien muisti-ilmiö on aika pieni verrattuna nicadeihin, mutta nimhien isompi ongelma on niiden nopea tyhjeneminen, omia aikojaan.
Vs: Erilaisten akkujen sekoittaminen Juu. Pientä se on suureen verrattuna. Ongelma johtuu yhteisestä nimittäjästä nikkelistä eli täysin vapaa NiMH ei muisti-ilmiöstä ole. "30 – 40 percent higher capacity over a standard NiCd. The NiMH has potential for yet higher energy densities. Less prone to memory than the NiCd. Periodic exercise cycles are required less often.. High self-discharge — the NiMH has about 50 percent higher self-discharge compared to the NiCd. New chemical additives improve the self-discharge but at the expense of lower energy density."
Vs: Erilaisten akkujen sekoittaminen Sarjaan kytkettyjen akkujen läpi kulkee sama virta kaikissa akuissa. Sama periaate kuin että sähköjohdossakin kulkee yhtä paljon virtaa niin johdon alussa kuin lopussa. Käytännössä tämä merkitsee sitä että kaikkia akkuja puretaan samalla virralla. Se missä on pienin kapasiteetti on ensimäisenä tyhjä. Käytännössä tuo merkitsee lähes poikkeuksetta sitä, että jos sarjassa on 1Ah ja 2Ah kenno, loppuu hönkä laitteesta kun tuo 1Ah on kulutettu. Laite näkee lähinnä dramaattisen jännitteen putoamisen kun toinen kennoista alkaa lähennellä nollaa jännitteessä ja useimmat laitteet toteavat tällöin paristojen loppuneen. Eri kokoisilla akuilla ei siis saa hyödynnettyä suurimpien kapasiteettia. Akkujen ilmoitettu koko ei välttämättä vastaa todellista kapasiteettia (joka vaihtelee akuittain jopa kuormitustavasta riippuen). Myös tyhjeneminen itsestään voi olla hyvin erilaista eri akuilla, jos vehje makaa käyttämättömänä. Käytännössä erot näkyvät lähinnä pitkillä säilytysajoilla tai *selvästi* eri kokoisilla akuilla. Kytkettäessä akkuja rinnakkain tilanne on toisenlainen, silloin purettava virta jaetaan akkujen kesken ja hönkää tulee niin kauan kuin yhdessäkin akussa riittää potkua (suojakytkennöistä yms riippuen, mutta noin se on yksinkertaistaen). NiCd/NiMH-akkujen kytkeminen rinnan on kuitenkin suhteellisen harvinaista tiettyjen käytännön onglmien/haittojen vuoksi. Muilla akuilla kuten lyijyakuilla taas vastaavia ongelmia ei ole ja rinnakkain käyttö on paljon yleisempää. Rinnan kytkentöjen yleisin esimerkki lienee akkukahvoissa, missä litium-akkuja puretaan "rinnan kytkettynä" (suojapiirien kautta).
Vs: Erilaisten akkujen sekoittaminen Mulla kyse olisi juuri akkukahvasta. Sinne kun menee enemmän akkuja ja mulla on kertynyt akkuja 4:n erissä, joten diversiteetti on jonkinlainen. Toisaalta laturini lataa jokaista akkua yksitellen, osaa purkaa akut yksitellen jne... Silti ilmeisesti fiksuinta olisi laittaa kahvaan nimellisesti saman mAh:n akkuja?
Vs: Erilaisten akkujen sekoittaminen Erilaisilla akuilla on tuo purkautuminen eri suurta eli se millä on suurin self discharging (tjsp) nin sen jännite laskee muita nopeammin ja muut sitten ylläpitää sen syöpöttelyä. Rinnankytkentään hommaisin mahdollisimman samanlaisia akkuja. La crossella voi testata akkujen kapasiteetin, mutta itsepurkautumista voi olla hankalampi selvittää. Hieman off topickia. Kun rakensin isän 24V maasturiin jännitteenalentajan asuntovaunua ja radiota varten niin ostin tehotransistoreja liki kolminkertaisen määrän tarpeeseen nähden ja seuloin niistä sellaiset millä hfe (tasavirtavahvistus) mahdollisimman identtinen. Näin ne kuormittuu tasaisemmin ja korjaustarve vähenee. Kaksi transistoria on mennyt reilun 10 vuoden aikana. Vielä on muutama varaosa tallessa.
Vs: Erilaisten akkujen sekoittaminen Litiumit on monesti akkukahvoissa rinnakkain. Sen huomaa vaikkapa Canonin joissain kahvoissa siitä, että akkuja voi vapaasti laittaa yhden tai kaksi. Kun taas akkuja on oltava kiinteä määrä, on ne yleensä sarjassa. Harva kamera toimii muutenkaan NiMH:n (nimellisellä) 1,2V:llä, joten jo tuonkin takia vähintään osa on niistä sarjassa. Käytännössä todennäköisintä on, että akkukennot ovat kaikki sarjassa. Kamera pysähtyy, kun ensimäinen/ensimäiset akut ovat tyhjiä. Siis, ei kannata laittaa osaa kovin paljon pienempiä. Jos kamera on jatkuvassa käytössä ei myöskään purkaantumisella itsestään ole merkitystä. Se alkaa yleensä näkyä vasta vähintään useiden päivien, yleensä vasta monen viikon jälkeen. Alkuperäinen heitto 2300 ja 2500mAh kennoista ei anna mitään valintaperustetta mielestäni. Joskus tuo valmistajan ilmoittama 2500 voi olla käytännössä vaikka 1800mAh ja toisaalta 2300 voi olla vaikkapa 2500mAh (harvinaisempi suunta, mutta pari tällaistakin mulla on ollut). Käytännössä molemmat ovat ihan samaa suuruusluokkaa. Jos hakee sitä viimeistä 10% kestoa mukaan, on syytä testata omat akut ja valikoida sitten sen mukaan.
Vs: Erilaisten akkujen sekoittaminen On tullut (polku)pyöräiltyä päivittäin talvisin tuhansia ja tuhansia kilometrejä ja valoahan siinä tarvii. lampussa olen siis käyttänyt just niitä sekalaisia akkuja mitä kulloinkin on sattunut löytymään sikin sokin, (lamppuun menee 5 x AA) eikä yksikään ole simahtanut. Sekasin NiCd ja NiMh. Ja kylmäkin välillä ollut. Musta tuntuu, että enemmän akut kärsii käyttämättömyydestä. Ihan niinku autonki akut.
Vs: Erilaisten akkujen sekoittaminen Eli siis kaikki tarina on aika lailla teoreettista, mittauksineen ja muine poppakonsteineen. Jos kyseessä on kahva, pitäisi voida käyttää akkuja sekaisin, ja jos joku sitten simahtaa niin se korvataan uudella. Ei ne ikuisia ole. Eikä usein edes sinne päin mitä niissä lukee...