Onko seuraavanlainen toimintatapa mahdollinen? 1) Otan muutaman kuvan täysin käyttämättömään filmirullaan. 2) En halua odottaa koko rullan täyttymistä joten otan sen pois kamerasta pimeässä tilassa ja leikkaan ensimmäiset kehittyneet ruudut rullan alusta pois. 3) Käyttämättömän osan filmirullasta laitan takaisin kameraan 4) Kehitän irtileikatut otokset
Vs: Filmi kehityksen jälkeen takaisin kameraan On toki, jos kehität itse. Kaupalliset labrat eivät kehitä muutaman ruudun pätkiä isoissa koneissa.
Vs: Filmi kehityksen jälkeen takaisin kameraan Kinofilmillä on mahdollista, rullafilmillä en usko että onnistuu, tai valottamaton pätkä pitäisi teipata toisen rullan taustapaperiin. Ei tuossa kyllä mitään säästä kun vähintäänkin kolme ruutua valottamattoman pätkän alusta menee kuitenkin hukkaan.
Vs: Filmi kehityksen jälkeen takaisin kameraan Onhan sekin mahdollista, että kuvaat kolme kuvaa otat filmin pois ja laitat saman filmin uudetaan kameraan ja jatkat siitä mihin jäit. Ja jos opettelet lataamaan filmiä itse niin saa tehtyä vaikka niiitä kolmen kuvan rullia. Ja jos ei itse halua ladata voi hyvällä tuurilla löytyä 12 kuvan rullia. Jos ei muualta niin voinen omasta jääkaapista myydä.
Vs: Filmi kehityksen jälkeen takaisin kameraan joo komppaan tuota hirppistä tuossa että ennemmin lyhkäsempiä rullia kuin kesken avaamisia ja lataamisia.. joku (täältä) joskus julkaisi jossakin tutorin kuinka puolitat 36 kuvan rullan kahdeksi 18 kuvan rullaksi, ei vaan löytynyt tai muistunut tekijä mieleen.
Vs: Filmi kehityksen jälkeen takaisin kameraan Joskus tuli kehitettyä about puolkas 36 kuvan rulla tuolla tavalla, että leikkasin pimeässä siihen asti "käytetyn" filmin poikki ja kehitin, eipä siinä muistaakseni ongelmia ollut. En tiedä sitten pitäisikö kehitysaikaa lyhentää jos kemiaa kuluttavaa filmiä on tosi vähän verrattuna 36 kuvan pätkään?
Vs: Filmi kehityksen jälkeen takaisin kameraan Toi ohje on Strap-photos Petri "pmu" Uutelan käsialaa, löytyi vielä arkistosta: Ohje osa 1 Ohje osa 2
Vs: Filmi kehityksen jälkeen takaisin kameraan jämillä kun tässä vaan pelaan niin ei uskaltanut epäilyksiä julkaista. etsinkin pmun ja kl.comin sivuilta artikkelia mutten löytänyt. kiitos teemu.
Vs: Filmi kehityksen jälkeen takaisin kameraan Kehitysaikaa ei tarvitse muuttaa. Aikoinaan kun itse kasetoin filkkaa, niin 36-kuvalle otettiin 160 cm:n ja 20-kuvalle 100 cm pätkä filmiä.
Vs: Filmi kehityksen jälkeen takaisin kameraan Ammattilabrat tekevät mielellään "klippikehityksiä", lähinnä valotuksen oikeellisuuden ja mahdollisen prässäyskehityksen tarpeen arviomiseksi. Esim. Dialab Helsingin verkkosaaressa. Kiva palvelu tärkeiden ja vaikeissa olosuhteissa valotettujen kuvien varmistamiseksi. T. Kerkko.
Vs: Filmi kehityksen jälkeen takaisin kameraan Hehe, tunnustan malttamattomuuttani toisinaan tekeväni itse kehittämilläni mv-kinofilmeillä juuri näin kun tekee mieli päästä kehittämään ja näkemään kuvat eikä ole taiteellista inspiraatiota tai aikaa kuvata loppurullaa.
Vs: Filmi kehityksen jälkeen takaisin kameraan Usein tuli kinolla kehiteltyä pätkiä, mustavalkoisella enempi ja värinegallakin hieman. Joskus tuli kuvattua 67-rullafilmi kokonaan, mutta kehittelin pätkinä oikean kehitysajan löytämiseksi.
Vs: Filmi kehityksen jälkeen takaisin kameraan Mä kelaan mielummin filmin takaisin ja jatkan myöhemmin, harvoin on niin kiire kuvia näkemään. Jos tilanne vaatii esim. eksoottista filmiä, saatan kuvata tuollaisen puolikkaan rullan (kinossa). Näin voi kuvailla talvella sen ainoan kirkkaan tunnin aikana vaikka 50:stä filmiä eikä tarvitse tuskastella illalla sitten filmin nopeutta enää. Minä mittaan puolitetut samoin kuin itse ilman konetta purkitetutkin. Mulla on klemmarista taitettu kampi, joka sopii filmipurkin päähän. Filmit teipataan ja sitten aletaan vain kelata purkista toiseen purkit vastakkain. Lasketaan kierrokset ja kokemuksesta tiedetään mitä käytössä olevalle rullalle sitten menee (esim. ilfordin rullilla n. 32 krs = 36 kuvaa mulla). Bulkista purkitettaessa mekanismi mulla sama ja käyntikorttia voi käyttää sabluunana, jonka avulla saa bulkkifilmin leikattu suoraan katki pimeässä. Filmin alusta menee aina hukkaan pätkiä. Jos valmiin rullan jakaa neljään osaan, jää alkujen jälkeen varmaan 4 ruutua kuvattavaa, paitsi mekaanisella kameralla missä voi kelata vähemmän aluksi. Ainakin mulla puolikas vs. kokonainen vaikuttaa joillain laihoilla kehitteillä hieman kehitysaikaan (vaikka xtol 1+2 ero ehkä 10% luokkaa tms mun työtavoilla). Vahvemmilla litkuilla ja toisilla kehitteillä (vaikka d-76 1+1) taas eroa ei juuri ole. Osa erosta tulee varmaankin erilaisesta sekoittumisesta, kun nestekirto muuttuu. Ainakaan sellaisia kehityksiä missä idea on kuluttaa kehite lähes loppuun, en tekisi samalla tavalla puolikkaalle.
Vs: Filmi kehityksen jälkeen takaisin kameraan Juu toi mun poikkitieteellinen ja nobelin rauhanpalkinnon voittanut "puolita 36 kuvan rulla" todellakin toimii. Parikymmentä rullaa tuli puolitettua ilman mitään naarmuuntumisia tms. Nyt en enää puolittele, sillä muutin kuvaustapaani sellaiseksi ettei ole enää tarve puolitella; kuvaustilanteessa kuvaan enemmän ruutuja kuin aikaisemmin ja rullat täyttyvät nopeammin, heh.
Vs: Filmi kehityksen jälkeen takaisin kameraan Täältähän tuli taas paljon hyviä vinkkejä. Itse kelaan kuvatun alun suoraan kamerasta spiraalille: -Ei takaisinkelausta -Takakansi auki pimiössä pimiässä -Ottopuolan vapautusnapin painallus -Saksii filmin poikki sopivasta kohdasta -Kelaa spiraalille. Näin ei tarvitse sählätä valtoimenaan pimeässä sykkyröityvän filminpätkän kanssa.
Vs: Filmi kehityksen jälkeen takaisin kameraan En mistään....olipahan vain testifilmi kehitysajoille parempi hussata yks filmi, kuin testata sama juttu monella....
Vs: Filmi kehityksen jälkeen takaisin kameraan .. mollamaijasta kun ottaa 10 ruutua kuvia ja haarukoi aikaa 4 erää niin yhteen kehitykseen tulee 2,5 mollaa, eli kyllä siinä esteettisyys voi vähän kärsiä.. ja päälle tietty huolettomat peukun jäljet. ..mutta eipähän tarvi kehittää hääkuvia perseelleen ,)