Vs: Split grade printing Villi arvaus: Ahaaelämys, mikä tuli siitä, että valotusajan korjauksessa voi käyttää aukkoja. Lisäksi vähän niin kun automaattisesti tulee prosessin standardointi. Eli kun teet kuvan kerran kunnolla ja dokumentoit miten lisävalotukset / varjostukset on tehty aukkoina, on mahdollista tehdä samasta kuvasta vastaavilla asetuksilla minkä kokoisen vedoksen tahansa, kun perusvalotus on kohdallaan... Ja kun miettii asiaa vielä pidemmälle esim. harmaakiilan avulla, aukeaa valotuksen korjailu entisestään. Tosin tämä on vain oma mielipiteeni asiaan. Mutta pakkohan tuo on kuitenki tuoda esille
Vs: Split grade printing Voih, mäkkäri on kehittynyt meidän vedostuskurssin jälkeen paljon minua enemmän. mitä meinaa minkäkokoisen vaan ja oliko harmaa kiilat niitä kymppikuvia joissa oli niitä sävyliukumia? kuinka ne otettiin eli kuinka saan harmaa kiilan?
Vs: Split grade printing No mäkkärihän ehtikin melkein vastata. Ja lisäksi se, että logaritmisista koepaloista erottaa paljon helpommin "sen oikean". Aukkoportain tietysti on vähän huono sana, koska aukon portaat ovat aika järeitä...
Vs: Split grade printing Heh... en mä nyt niin paljoo oo kehittynyt. Mutta tuo f-stop printing on kyllä oikeasti hyvä homma. Itse asiassa Ollihan otti meille kopiot niistä F-stop taulukoista, mutta löytyy ne myös tuolta http://www.darkroomagic.com/Library/Ima ... Timing.pdf"]http://www.darkroomagic.com/Library/ImageMaking/f_stopTiming.pdf. Nuo harmaakiilat oli just noita. Itse asiassa niistä sai melko pirun hyvän perstuntuman eri sävyjen muuttumista valotusajan funktiona sekä jyrkkyyden funktiona. Ne vaan pitäis jaksaa tehdä kaikki, ja vielä tallettaa hyvässä kunnossa, että niistä on hyötyä. Niitä löytyy tuolta ainakin Stouffer Industries hintaan 35,80 USD 6x6 koossa + lähetyskulut. Tuo oli se mistä Olli oli omansa tilannut. Itekin pitäisi tilata sellanen, mutta kun kaik rahat mänee vaippoihin, niin jää vielä hamaan tulevaisuuteen.
Vs: Split grade printing Seuraava askel onkin RH Designin mittarin ja kellon hankinta. Eivät ihan ilmaisia, mutta ehdottoman hyödyllisiä työkaluja, joiden avulla pimiötyöskentely on huomattavasti antoisampaa. Enlarger Timers, Meters and Darkroom Equipment from RH Designs
Vs: Split grade printing Jos tarkoitat, että ajattelussa voi käyttää "aukkoja" niin se on OK, mutta himmenninaukon muutteleminen vaikuttaa opiskan piirtoon.
Vs: Split grade printing Juu ja valonjakaumaan ja syväterävyyteen. Pari aukkoa himmennettynä lie paras lähtökohta. Itse olen aina käyttänyt "täysiä aukkoja" valotusajoissa koevedoksien tekoon(tosin en ole näitä multimatsoneita valotellutkaan)enkä ole oiken edes koskaan ajatellut, että voisi muuten olla
Vs: Split grade printing Ei mennyt vieläkään jakeluun. Elikkäs, miulla on nega, josta otan koepalan filtterillä 0. Huippuvalojen mukaan. Aika olisi aukolla 8 vaikkapa 10 sekuntia. Sitten, rupean hirmuiseen suodinralliin ja valotan vaikka kaikki nuo jyrkkyyssarjan koepalat. Mutta valotanko sen koepalan ensin kymmenellä sekunnilla ja sitten teen vielä koevalotuksen? Vai valotanko vain sillä 10 sekunnilla ja etsin sopivan jyrkkyyden ja tumman valotuksen niistä koepaloista? Taitaa olla tuo miun teksti aika vaikeaselkoista. Ikää vasta 17 ja koululla vapaatunneilla mahdollisuus opetella näitä pimiötyöskentelyn saloja. Kaksi päiväinen kurssi takana, josta perusteet saatu. Ei vain ollut siellä aikaa opetella näitä filtteritouhuja.
Vs: Split grade printing No taisi mennä melko tarkkaan noin. Eli kun olet valotusajan saanut huippuvaloille kohdilleen, etsit samalla valotusajalla oikean jyrkkyyden. Kun jyrkkyys on kohdallaan, periaatteessa kuvan pitäisi olla valmis. Tosin filtteriasetuksista johtuen valotusaikaa voi joutua hieman korjaamaan, jotta huippuvalot ovat kohdallaan. Tästä syystä on syytä käyttää valopäällä sitä jyrkkyystaulukkoa jossa on arvot molemmille väreille, eli Yellow ja Magenta. Käyttämällä vain keltaista tai magentaa, valotusaikaa joutunee korjailemaan jyrkkyyttä muutettaessa. Tietenkin jos haluaa , niin voi kokeilla hieman harvemmalla kammalla niitä jyrkkyyksiä kun 0,5 graden välein.
Vs: Split grade printing Niin no koulun vanhassa pimiössä ei ollut aluksi edes minkään valtakunnan filttereitä. Hommasin itse sellaiset. Ei siellä ei ole portaatonta väripäätä koneessa. Onnistuisiko minun silti kikkailla tuolla perinteisellä tavalla? Entä jos laitan esim 2 ja 3 filtterit päällekkäin?
Vs: Split grade printing No tuo selittää miksi splitgrade kiinnostaa. Eli jos haluat tarkempaa haarukointia jyrkkyydestä, niin sitten kannattaa kaivaa ne 0 tai 00 ja 5 filtterit esiin ja alkaa miettimään split grade printtausta. Jotkut tuolta ameriikan mantereelta ovat kehuneet pystyvänsä saamaan printistä tarkemmin ulos sellaisen kun haluavat splittaamalla. Mutta kai tuo on siitä kiinni, että joillekin tuo vedostustapa sopii paremmin kuin perinteinen. Itse pähkäilin yhtä yhden kuvan kahta vedosta jotka tein tuossa kesällä. Molemmat splittaamalla vedostettu, ja toisessa oli tumma pää liian vaalea. Nyt äsken suihkussa ollessani sain ahaa elämyksen, ja epäilen keksineeni mistä hommassa oli kyse. Jouduin korjailemaan perspektiiviä vedoksessa, ja käytin siksi todella pientä aukkoa, jotta sain kuvan teräväksi koko alalta. Tällöin jo tumman pään valotus oli noin 60 sekuntia. Ekaan vedokseen valotin 60 s filtterillä 5 ja noin 60 s filtterillä 00. Vedos oli ok. Laiskuuttani valotin toisen vedoksen ensin filtterillä 00 ja sitten vasta filtterillä 5. Ainoa syy minkä keksin ongelmaksi on tuo resiprookkivirhe. Eli pitkää valotusaikaa pitäisi kompensoida pidentämällä entisestäänkin valotusaikaa. Onko joku muu törmännyt vastaavaan ongelmaan split grade printtauksessa?
Vs: Split grade printing Olen splitillä nyt yhden kaksoistuntisen vapaatunnin harjoitellut. Vaaleat alueet palavat puhki? Jos lyhennän tumman aikaa, jää musta harmaaksi. Toinen kiintoisa ilmiö oli, että vaalea sävy parani, jos aikaa pidenti. Siis filtterin 00 aikaa. Voiko näin tapahtua edes teoriassa? Noh, huamenna taas kahdeksi tunniksi harjoittelemaan..
Vs: Split grade printing Herrajjestas, että osaatte saada vedostamisen kuulostamaan vaikealta. Tuhansia koepaloja ja miljoonia isompia koepaloja... Apua ...
Vs: Split grade printing Järjestys ei vaikuta resiprookkiin. Oletetaan yksinkertaisuuden vuoksi kaksikerroksinen emulsio, toinen siniherkkä ja toinen herkkä vihreälle sekä siniselle. Järjestyksestä riippumatta viherherkkä kerros saa 120s valotuksen ja vain siniselle herkkä 60s. Vihreä emulsiokerros on ymmärtääkseni aina herkkä myös siniselle. Käytännön papereissa on yleensä myös kolmas kerros joka on vain osittain herkkä vihreälle. Kolmikerrosemulsio on ymmärtääkseni se yleisin.
Vs: Split grade printing Jos ruvetaan ihan halkomaan hiuksia, niin mun ja kamreeri Honkasen viimeisimmät kokeet antaisivat aavistusta siihen, että järjestyksellä (jyrkkä-loiva-jyrkkä) voisi olla merkitystä - kuvanlaatuun, ei resiprookkiin. Mutta käytännössä tuskin edes "laatuun". Mitä tulee koko split-gradeen, niin täytyy tunnustaa, etten ole lukenut tätä ketjua ihan 1:1een. Mutta vaikuttaa selitykset tosi hankalilta ja menetelmät vielä hankalimmilta. Ok, meillä on mittarit tätä varten, mutta muutenkin tuon pitäisi olla paljon helpompaa. Jos tuloksena on harmaat huippuvalot ja harmaat mustat, jossain on pahasti vikaa Kuten Tapiola2006 sanoi, ensiksi hyvä nega ja siitä "suora" printti. Jos ei normaalivalossa valotettu nega onnistu, harjoittelemaan valotusta ja filminkehitystä. Split-grade voi pelastaa jonkun "munauksen" tai mahdollistaa efektin, mutta jos sitä joutuu käyttämään koko ajan, valotus-kehitysprosessissa on jotain pahasti pielessä.
Vs: Split grade printing Näin on näppylät. Pimiössä tarvitaan vain yksi aukko/aika -yhdistelmä. Ja jos tekee erikokosia kuvia sit pitään vähän säätää.