Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kaupunkikuvaus hämärässä natriumvalojen loisteessa

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana toninikkanen, 11 Joulukuu 2006.

  1. toninikkanen

    toninikkanen Active Member

    1 628
    0
    36
    Tekisi mieli ottaa kaupunkikuvia yöllä tai iltahämärässä, mutta lähes aina on ongelmana nykyään muotiin tulleet ruskeat natriumvalot, joita on joka puolella. Jos ilma on vähänkään kosteaa, vallitsee kaupungissa tuo inha rusehtava värisävy josta ei pääse eroon muuten kuin särkemällä lamput (tulispa kirkkaat paukkuvat talvipakkaset niin näkisi jotain sinistäkin vaihteeksi.)  No, mustavalkokuvissahan ei tällainen haittaa mutta joskus tekee mieli värikuviakin - pidän sinisestä.

    Mietin tässä kuitenkin ihan teknillistieteellisen mielenkiinnon kannalta, pääsisikö tuosta valosta eroon jollakin teknisellä ratkaisulla? Kysehän lienee hyvin kapeaspektrisestä valosta, voisiko sen suodattaa pois kuvausvaiheessa? Photoshop-ratkaisut eivät taida tulla kyseeseen, ellei aio tehdä jotain hyvännäköistä vääräväriratkaisua; jos kuva on valotettu vallitsevan valon mukaan, ei kuvassa ole riittävästi muita värisävyjä tallella jos vain kylmästi "poistaisi" ruskean valon kuvasta.
     
  2. JuhaH

    JuhaH

    92
    0
    0
    Vs: Kaupunkikuvaus hämärässä natriumvalojen loisteessa

    Keltaista se valo on eikä ruskeaa. Lamppu säteilee valoa kohtuullisen laajalla alueella mutta suurin osa valon energiasta on tosissaan tuolla keltaisella alueella. Natikan keltaisuuden poistamiseen tarvitsisit suodattimen joka suodattaa aallonpituuksia välillä 570-610nm. Suotimista mulla ei ole tietoa (tieto rajoittuu lähinnä noihin lamppuihin) mutta voisin kuvitella, että homma olisi ainakin teoriassa mahdollista.
     
  3. toninikkanen

    toninikkanen Active Member

    1 628
    0
    36
    Vs: Kaupunkikuvaus hämärässä natriumvalojen loisteessa

    Värikokemus on tietysti subjektiivista, mutta kyllä minä esim Turun keskustan valot aika ruskeaksi sanoisin. Vertailun vuoksi tossa ihan lähellä on yksi kerrostalon sisäpiha, jossa on ihan selkeästi keltainen natriumvalo, verrattuna noihin kaupungin yleisiin valoihin.
     
  4. toninikkanen

    toninikkanen Active Member

    1 628
    0
    36
    Vs: Kaupunkikuvaus hämärässä natriumvalojen loisteessa

    Kiitos tuosta ja nyt löysin itse vielä tämän:
    NoNaD - A Useful Filter for Sodium Light
    Tästä voi homma lähteä vahingossa etenemään..
     
  5. juice

    juice

    912
    0
    0
    Vs: Kaupunkikuvaus hämärässä natriumvalojen loisteessa

    Mitens jos kuvaist ihan MV negalle?
     
  6. toninikkanen

    toninikkanen Active Member

    1 628
    0
    36
    Vs: Kaupunkikuvaus hämärässä natriumvalojen loisteessa

    Saako sillä sitten kauniin syviä iltahämärän sinisen sävyjä?
     
  7. Vs: Kaupunkikuvaus hämärässä natriumvalojen loisteessa

    Jos nuo ovat samanlaisia kellertävänruskeita natriumlamppuja, joita käytetään joissain jäähalleissa, niin voisin lohduttaa, että vaikeata on se värinkorjaus. Tai kerro sitten meille millä keinolla onnistuit.

    Oma ratkaisuni on laittaa kamera takaisin laukkuun, jos noita valoja havaitsen hallissa.

    Yritin säätää vaikka millä keinoilla ja luovutin. Siinä valossa on ilmeisesti varsin epätasainen spektrin jakauma sen lisäksi että pääosa valosta on jollain keltaisen alueella. Toisia aallonpituuksia on yllinkyllin, mutta joillain alueilla taitaa valomäärä olla melkein olematonta. Tällaista huhua noista kuulin ja omat kokemukseni korjailuyrityksistä tuntuisi tukevan tuota. Kun yhden värin saa liki kohdalleen, muut ovat ihan vinksallaan... ja jos toista säätää niin sitten toiset pielessä, mutta erilailla. Tämä kyllä viittaisi siihen, että kyse ei ole vain värilämpötilasta/valomäärän painottumisesta yhdelle alueelle. Korjatkaa viisaammat.
     
  8. toninikkanen

    toninikkanen Active Member

    1 628
    0
    36
    Vs: Kaupunkikuvaus hämärässä natriumvalojen loisteessa

    Luulen, että jäähalleissa olisi hiukan erilaiset kuin mitä kaupunkivalaistuksessa. Ainakin mitä muistelen jäähalleissa joskus olleeni niin valo ei näytä samalta kuin se mikä minua juuri nyt nyppii (vaikka nyppisi varmaan sekin jos kuvaisin jäähalleissa.)

    Tuolla brittiläisellä kaverilla oli jonkintasoisista suodatinratkaisuista tietoa useaankin eri tapaukseen, mutta luin (toisaalta) hänen kirjoittamaansa ehdotusta Iso-Britannian hallitukselle, jossa hän eritteli asian niin, että LPS-tyyppinen natriumvalo on kaikkeista helpointa suodattaa hyvin kapean spektrinsä ansiosta ja muut versiot hankalampia. Hakusanoilla LPS ja Light Pollution löytynee sekin juttu. Onkohan Turun valaistus tuota LPS:ää? Kuten tässä jo sanoinkin niin jossain sisäpihoilla näkyy selkeästi erilaista valoa kuin kaupungimmalla joten ainakin paikoittain erilaisia vaihtoehtoja löytyy.
     
  9. Vs: Kaupunkikuvaus hämärässä natriumvalojen loisteessa

    Jäähalleissa on useamman tyyppistä valaistusta ja tämä kuvaamani tyyppinen on ilmeisesti halvin, koska sitä on laitettu useaan pienenpään halliin sekä moneen ns. harjoitushalliin. Suurissa halleissa on valkoiset, aivan toisenlaiset valot. Jos vaikka muistelet niitä?

    Veikkaan että kyse on samantyyppisestä keltaisesta natriumlampusta..... katuvalasituksess ei käytettäne kustannuksiltaan kalleinta ratkaisua.
     
  10. toninikkanen

    toninikkanen Active Member

    1 628
    0
    36
    Vs: Kaupunkikuvaus hämärässä natriumvalojen loisteessa

    Itse asiassa kun viimeksi olin urheiluhallissa jossa oli mielestäni "outo" valaistus, niin se oli aika vihertävää - muistaakseni Ruskeasuon urheiluhallissa Helsingissä. Erikoista tässä oli se, että hallissa olisi ollut isot kattoikkunat ja ulkona olisi paistanut aurinko, mutta jostain syystä luukut olivat ummessa ja valot päällä..

    Katuvalaistuksessa tietääkseni yksi monista kriteereistä on, että halutaan valoa, joka vähäisessäkin pilvisyydessä heijastuu mahdollisimman hyvin takaisin kaupunkiin, eikä lennä avaruuteen asti. Ja juuri siksihän tuo mielestäni ruma sävy leviääkin niin kirotun hyvin jokapaikkaan - sovitaan nyt vaikka että kutsutaan sitä oranssiksi. Ei se ihan ruskeatakaan ole mutta ei kyllä keltaistakaan. Amerikankielinen sana amber ehkä kuvaa sitä parhaiten?
     
  11. Vs: Kaupunkikuvaus hämärässä natriumvalojen loisteessa

    Tiedän kyllä mitä väriä tarkoitat. Sitä on täälläkin. Valitettavasti. Valon väri on minusta sama kuin noissa kertomissani hallivaloissa. Ratkaisua ongelmaan en edelleenkään tiedä :)
     
  12. toninikkanen

    toninikkanen Active Member

    1 628
    0
    36
    Vs: Kaupunkikuvaus hämärässä natriumvalojen loisteessa

    Hyvässä lykyssä tuon brittikaverin NoNad-filttereistä voisi olla apua, meilasin sille jo tiedustelua ja lisäksi voisin tässä joku ilta tarkemmin katsella noita kaupungin valaisimia tai kysyä jostain kaupungin tyypeiltä, mitä valoja ne oikein ovat. Säkällä ne ovat LPS:ää.
     
  13. Vs: Kaupunkikuvaus hämärässä natriumvalojen loisteessa

    Oliko niissä mitään merkintää paljonko ne suotimet syövät valoa?
     
  14. toninikkanen

    toninikkanen Active Member

    1 628
    0
    36
    Vs: Kaupunkikuvaus hämärässä natriumvalojen loisteessa

    Jossain versiossa oli 2-3 aukkoa, toisessa 1/2 - 1 aukkoa. Nyt täytyy tietty muistaa että jos lähes kaikki valo paikalla on sitä mikä halutaan suodattaa pois, niin pimentäähän se sitten hyvin reippaasti. Eihän tämä pitkillä valotuksilla jalustalla ole ongelma mutta nuo jäähallihommat voivat siinä tapauksessa kärsiä pahasti.
     
  15. Vs: Kaupunkikuvaus hämärässä natriumvalojen loisteessa

    No, niinhän se taitaa olla. Vaikka sinä siitä avun löytäisit, ei se minulle todennäköisesti käy.
     
  16. JuhaH

    JuhaH

    92
    0
    0
    Vs: Kaupunkikuvaus hämärässä natriumvalojen loisteessa

    Noita purkauslamppuja on kolmea eri tyyppiä, suupainenatriumlamput, elohopealamput ja monimetallilamput. Neljäntenä (ja poistuvana) tekniikkana käytetään pienpainenatriumlamppuja, eli niitä pitkänmallisia motarivaloja.

    Natikat tuottavat keltaista valoa. On olemassa myös niin sanottuja WhiteSON -lamppuja joiden värilämpötila on hieman korkeampi, mutta edelleen valo on hyvin keltaista. Keltaista valoa käytetään sen takia, että silmä on herkin keltaisille aallonpituuksille. Näin saadaan eniten silmälle näkyvää valoa käytettyä wattia kohden. Toinen syy on se, että keltainen valo läpäisee hyvin sumua.

    Puistovalaistuksessa käytetään elohopealamppuja, kun niiden sinertävää valoa pidetään yleensä miellyttävämpänä. Elohopealamppujen värintoisto on heikkoa, ja niissä voi olla tuollainen vihertävä sävy. Muita huonoja puolia on vaatimaton valoteho.

    Parasta valoa purkauslampuista tuottavat monimetallilamput. Valkoista kohtuullisen hyvin värejä toistavaa valoa. Monimetalleilla on hieman huono maine, sillä ensimmäiset lamput hohtivat eri eliniän vaiheissa suunnilleen kaikissa sateenkaaren väreissä, mutta nykyaikaiset lamput pitävät värinsä hyvin koko eliniän ajan. Monimetallien huono puoli on niiden korkea hankintahinta. Tosin lamput tuottavat sen verran enemmän valoa elohopealamppuihin nähden, että olen laskeskellut noiden tulevan pidemmän päälle jopa elohopealamppuja edullisemmiksi, vaikka hankintahinta onkin 10-20 kertainen. Tämä siitä syystä, että monimetallilamppu voidaan valita pienempitehoiseksi kuin elohopealamppu ja lampun elinaikana säästynyt sähkö riittää kuittaamaan korkeasta hankintahinnasta aiheutuneet kulut. Bonuksena saadaan vielä hyvin miellyttävää valoa.
     
  17. Vs: Kaupunkikuvaus hämärässä natriumvalojen loisteessa

    Vedosta kuidulle, ja sävytä kullalla... :)
     
  18. toninikkanen

    toninikkanen Active Member

    1 628
    0
    36
    Vs: Kaupunkikuvaus hämärässä natriumvalojen loisteessa

    Sen sijaan että alkaisin enempää tappelemaan ihmisten kanssa minkä väriset valot mua kaupunkikuvauksessa häiritsevät, niin laitan tähän (pätkittynä) tietoa jotka sain brittiläiseltä tähtitieteilijältä Martin Brown:lta:

    Thanks for your note. Astronomers and photographers both dislike murky brown-orange sodium lit skies. I mainly sell these
    filters to keen UK amateur astronomers for astrophotography in light polluted cities. Making the sky darker allows very
    faint targets to be exposed for longer before sky fog ruins the image.
    ...
    Simple test is to watch the lights at switch on as they warm up.
    LPS start red and become brilliant intense saturated yellow.
    HPS start white, yellow and then become peachy or lemon white.                                                                                                                                                                                            Using an old aluminium CD as a reflection grating will also allow you to examine the spectrum of any light source. LPS is    nearly monochromatic.

    For the purposes of getting the white balance roughly correct I think the filter will work for both HPS & LPS lights.
    That is by suppressing excess yellow light it brings the sky back towards a neutral grey.
    ....


    Photographic filters are available in most standard sizes.

    49, 52 mm filters are both available for the same price of £40 inc P&P
    The 77mm filter would be special order and roughly £80 inc P&P
    (77mm is the largest size available at a sensible price)

    I recommend trying the small one first to see if the effect is what you want to achieve. The results can be stunning for
    astronomical subjects, but I have never really played about with them for terrestrial night street scenes.

    The filter requires about 1/2 stop exposure compensation.                                                                   



    Taidan ostaa 52mm kokoisen suotimen testiin (pistän Canon FD 50/1.4, 28/2.8 ja/tai 24/2.8 perään ja koitan mitä tapahtuu).