Löysin kerhon kaapista Svema DS-4 50 ASA värinegaa(?) ja ajattelin testata.. näyttäisi vanhentuneen 92 jos oikein ymmärrän Ei ole edes ollut kylmässä ainakaan viime aikoina.. paljonkohan kannattaisi ylivalottaa? kai tuon saa ihan C-41 kehitettyä? onko muut kokeilleet vanhentuneita värifilmejä? millaisin tuloksin?
Pistä pari tai kolme aukkoa, koska vaikka ei oliskaan menettänyt herkkyyttään niin paljon, niin ylivalotusta se kuitenkin kestää sujuvasti. Tosin wanhan crossaaminenkin voisi olla kokeilun arvoista
en oo koskaan negaa crossannu, eikö diasta saa "parempia" toisaalta voi olla että menettää hyvät muut efektit jos crossaa
Ei saa, tai riippuu siitä mitä haluaa..diasta kun teetätät kuvan, niin labran automatiikka yrittä tehdä siitä "oikean" näköisen, yleensä sillä poikkeamalla että jyrkkyys kasvaa. Mutta toisinpäin tulee sellainen kuin filmi tekee.. Ne wanhan filmin muut efektit ovat herkkyyden katoaminen, rakeisuuden lisääntyminen ja värien haalistuminen.
mutta crossattu diahan on negaa ja crossattu nega diaa. kumpaas tarkotit rakeisuus on kyllä ihan plussaa ehkä, tosin tuskin jos alkup. on 50 asa niin kovin isoo raetta tulee
Niin, minä puhun negan crossaamisesta(=diaksi). Eikös oletuksena filmisi ollut negaa? Jos se on 50 arskaista niin pari aukkoa ylivalotusta ei helpota kuvaamista kyllä -älä mene heppahalliin ;-)
Mielenkiintosta.. Löyty pakastimesta ties kuin vanhoja, varmaan aina pakasteessa säilytettyjä filmejä. Kodak Technical Pan "10/84" merkintä Muutama TMAX 400 Ja pari Ilfordin Deltaa, 400 Kokeilemallahan se selviää, mutta tartteeko näiden kans huomioida jotain kuvattaessa, entä kehitysvaiheessa?
hohoo! mullapa on jotain aivan iänvanhaa diafilmiä kamerassa "Kodak Ektachrome 100HC" lukee kyljessä. Alkuperäispakkausta ei löydy, nii ei voi tarkistaa kuin monta kymmentä vuotta sitten vanhentunu. Kuinkahan paljo tuota pitäis ylivalottaaa, että sais ees jonkinlaista jälkeä? Oon nimittäin kuvannu jo melkeen puoli rullaa ASA 100:lla...
dian kanssa voi olla aika vaikee.. kun se on sen verta herkempää valotuksen suhteen, ettei mee yli tai ali. mv-filmeissä jossei kauheen vanhoja oo ja kylmässä ollu, niin ehkä vain herkkyys laskee. ellei sitten hunnutu tms. eli kannattanee valottaa/kehittää vähän yli. technical pan taitaa olla ainakin jo suht vanhaa filmiä vai tekeekö ne sitä vielä? en ainakaan oo nähny missään
Jos tosiaan ovat ollet koko ajan pakastimessa pitäisi niiden olla kuta kuinkin tuoreen veroisia? Jos näin, yksi vaihtoehto voisi olla että myyt ne Technical Panit sopuhintaan minulle ;-)
Kirppikseltä löysin 1600-asan värifilmiä. Parilla killingillä sain useamman rullan, joten pitihän sitä kokeilla. Lykkäsin yhden testiksi Yashicaan, jossa herkkyysasetukset ulottuvat vain 800:n kohdalle, joten kuvasin sillä. Yllättäen suurin osa (kymppi)kuvista oli alivalottuneen oloisia, siis rakeisia ja värit aivan haljuja. Osa tästä menee varmaan kehnon labbiksen piikkiin, mutta samalla rullalla oli kuitenkin muutama kuvatessa "ylivalotettu" ruutu, puiden lomasta kuvattua päivänkirkasta taivasta. Nämä vaikuttivat jo kymppivedoksissakin ihan siedettäviltä, sävyt ja rakeet tuntuivat olevan ihan muuta kuin muissa ruuduissa. Seuraava rulla täytynee kuvata neljäsatasena.