Sony Nordic a/s otti Konica Minoltan kameroiden huoltovastuun 1.4.2006 lähtien. Nyt kun oma kamerani (Dynax 5D) on ollut siellä yli kaksi kuukautta huollossa, sain tietää, että Sony EI enää huolla Konica Minoltan kameroita. Sen sijaan Sony antaa rahaa hyvityksenä ostokuittia vastaan. Ilmeisesti jokainen kamera käsitellään erikseen, mutta täyttä hintaa on kuulemma turha odottaa. Tämä siis varoituksen sanana, jos pohdit Konica Minoltan kameroiden ostamista.
Ah että mä pidän tästä kehityksestä. Korjaaminen kai kannattamattomampana korvataan kohta kokonaan uuden myymisellä. Onneks päädyin just ostamaan vanhan filmirungon.
Ah että mä pidän tästä kehityksestä. Korjaaminen kai kannattamattomampana korvataan kohta kokonaan uuden myymisellä. Onneks päädyin just ostamaan vanhan filmirungon.
Mustonen&Laineen Mustonen ainakin on kova ukko korjaamaan Minoltoja, käsittääkseni uudempiakin. Mutta en tiedä noista takuu- ja merkkihuoltohommeleista. Miten se normaalisti menee?
Tuosta nähtävästi saadaankin kuluttajasuojan kannalta sopivia ennakkotapauksia, jos/kun takuun alaisia tuotteita vaaditaan korjattavaksi. Minulla on ainakin se perusasenne, että on täysin Sonyn oma päänsärky, miten he homman hoitavat, kunhan saan takuuaikana korjaukseen toimitetun tilalle ominaisuuksiltaan vähintään VASTAAVAN, objektiiveihini ym. tarvikkeisiin sopivan kameran, jollei alkuperäistä saa korjattua. Laki ei käsittääkseni tunne takuun ja virhevastuun alaisten tuotteiden korjausvastuun kohdalla mitään harkinnanvaraisia arvonalennuksia. Dyxum.comissa on noita vastaavia lunastuksia jo kommentoitu. Siellä ovat nähtävästi saaneet täyden korvauksen, ilman mitään ikävähennyksiä.
Eikös takuuaikana oo myyjän velvollisuus joko yrittää korjata kuntoon, vaihtaa uuteen vastaavaan tai sitten purkaa kauppa = rahat takas?
Tässä nimenomaisessa tapauksessa kyseessä ei kuitenkaan ole takuuhuolto, vaan ihan vakuutusyhtiön kustantama korjaus kalliolla pyöräytetylle rungolle.
Sittenhän tilanne on aivan erilainen. Vakuutusyhtiönhän asia on silloin etsiä korjauspaja (jos haluavat laitten korjausta) tai lunastus vakuutusehtojen mukaisesti. Vakuutuksesta sitten on kiinni, kuinka paljon korvataan, kuinka suuri omavastuu on jne.
Noh, kyllä se on nyt niin, että Sony lupasi maksaa (eli käytännössä ostavat tuon kameran minulta) ja ilmeisesti käytäntö on ollut, että jos takuuaikana hajoaa (menee korjaus takuun piikkiin tai ei), korvaa Sony täydellä hinnalla. Huomenna faksaan tuon kuitin ja jään odottamaan vastausta, kerron lisää kun saan tietää. Niin ja firmassa kyllä tietävät ettei tuo ole takuuhuolto ja että vakuutusyhtiö on luvannut maksaa.
Kuinkas toimitaan D7:n kohdalla? Sonyllahan ei vastaavaa mallia vielä olekkaan mallistossa, pitääkö silloin tyytyä A100:een? Aika huono homma.
...Niin ja varmaan se, että A100:aa ei oo, ja sattuis jo omistamaan D7D:n. Mutta mitäpä tuosta, eihän minkään nykytuotteen kuulu kauaa kestää. Eihän se palvele edes kuluttajan etua enää kun naapurikin (tai kamerakerhokaveri) ostaa aina uudemman tykin. Ja aina tulee joku hienompi kenno tmv. Että haittaako siitä hajoamisesta nyt sitten. Kuka tässä kvartaalimuodissa mitään enää haluaa korjauttaa, "vanhaa paskaa". Viimeisen naulan arkkuun lyövät valmistajat tekemällä komponenteista niin isoja, että korjaaminen käy liian kalliiksi. Ja koska korjauksia teetetään vähemmän, varaosiakin tehdään pienemmissä erissä, ja hintanoidankehä on valmis. Ja vähänpä nykykameroita voi ilman varaosia korjata. Onneksi kvartaali digikameroissa (varsinkin järkkäreissä) lienee vielä kuitenkin vartti vuosikymmenestä, ei vuodesta. Mutta ei kyllä juuri enempää.
Juuri olin aikomassa kirjoittaa foorumille lisää avautumista, kun ovikello soi. Postimies toi Ruotsista paketin. Avasin ja sieltä löytyi Dynax 5D korjattuna. Työseloste on ruotsiksi, eihän tosta ymmärrä mitään. Mutta takakansi ja elektroniikat on vaihdettu. Mitään ilmoitusta Zieger Teknikiltä ei ole tullut. Kait tämä sitten tuli ilmaiseksi, ainakaan mitään laskua ei tullut =) Loppu hyvin, kaikki hyvin... Vaikka olisin mielummin ottanut sen uuden Alphan