Vs: Valkoista valkoisella Olen vuosikausia kuvannut suorassa auringonpaisteessa ISO 100 filmillä 1/125 ja f/11,5 tai jos joku liikkuu 1/250 ja f/8,5. Maasta riippumatta se on toiminut oikein hyvin. Oheinen kuva on valotettu samalla metodilla. Hangella olen joskus mitannut kirkkaimman löytämäni kohdan ja aukaissut 2 aukon verran. Tämä riippumatta siitä, olenko käyttänyt kameran mittaria vai pistemittaria.
Vs: Valkoista valkoisella Tänks, täytyy pistää korvan taakse, sillä hyvin näyttää systeemisi toimivan. Sävyjen esiinsaaminen valkoisissa rakenteissa täydessä auringonpaisteessa ei ole välttämättä ihan helppoa.
Vs: Valkoista valkoisella Sen verran vielä jäi valotuskäytäntösi kiinnostamaan, ja kun itselläni nyt sattumoisin on täsmälleen sama kuvauslaitteisto, että kysyn josko sinulla on vastaava valotusohje ISO 400 filmille?
Vs: Valkoista valkoisella Periaatteessa hyvin helppo. Vähennä valotus neljännekseen, eli esim. 1/1000 ja f/8,5. En osaa sanoa toimiiko varmasti esim. uudemmalla Provia 400x -dialla vai ei, koska en ole käyttänyt samaa metodia 400sen kanssa. Yleensä herkempi materiaali on ollut mustavalkoista ja valotukset noin ISO 200 - 320 luokkaa.
Vs: Valkoista valkoisella Niin. Tähän sääntöön viitataan usein. Oma mieltymykseni on puoli aukkoa yli ja koska sen vuoksi ei dia ole palanut puhki, olen ollut tyytyväinen. Metodi toimii myös digillä erittäin hyvin.