Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pisa-romahdus, pelastaako tietotekniikka?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Jukkis71, 5 Joulukuu 2013.

  1. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Hesarissa oli Timo Tossavaisen kirjoitus pisa-tutkimuksesta ja tietotekniikasta.
    Kirjoitus oli juuri samat kuin omat ajatukseni, mutta paljon paremmin selitettynä.

    Kirjoituksen mukaan monet opetusohjelmat, jotka nykyään ovat todella hienoja, saavat monesti aikaan enemmän pahaa kuin hyvää. Esimerkkinä hän ottaa käännösohjelmat, joiden avulla 10-vuotias saa vaikeahkoa kieltä käännettyä vaikka englannille, muttei huomenna muista mitään 'kirjoittamastaan' . Samoin 10-vuotias voi tietokoneohjelman avulla yhdistellä valmiita sävelkulkuja ja tehdä ammattitasoisen 'oman sävellyksen' .
    Kuitenkaan hän ei osaa soittaa millään akustisella soittimella yhtään kirjoittamaansa sointua. Mitä luovuutta se sellainen on?

    Timo ei syytä huonoista oppimistuloksista ainoastaan tietotekniikan käyttöä, vaan myös työskentelytapoja. Nykyään ne ovat lyhytjänteisiä, rauhattomia jne.
    Sen sijaan pitäisi korostaa pitkäjänteisyyttä, keskittymiskykyä, mielikuvituksen monipuolisuuttaa ja aitoa toisten ihmisten kohtaamista.

    Jos tuohon edelliseen lauseeseen peilaisin jonkun harrastuksen, olisi se esimerkiksi pianon soitto. Siinä ihminen oppii, että tulosten aikaansaamiseksi tarvitaan pitkäjänteistä harjoittelua, kun kappaletta soittaa, ovat kaikki ajatukset siinä (keskittyminen), opetuksessa käytetään paljon vertauskuvia esim. luonnonilmiöihin, eläimin ääniin jne (mielikuvitus), tehdään valintoja esityskäytönnöistä (missä soitetaan hiljempaa, missä kiihdytetään jne. - siinä samalla opetellaan loogista ajattelua) ja soitetaan yhdessä toisten kanssa sekä toisille ihmisille (aito ihmisten kohtaaminen).

    Mielestäni tuo Timon kirjoitus on järkevintä ajattelua ainakin 10 -vuoteen.
    T Jukka
     
  2. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Pisa-romahdus, pelastaako tietotekniikka?

    Olisi tosi kivaa että kukkis eroittaisi järkevän ajetelun, en ole ihan varma tuosta;-)
     
  3. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Pisa-romahdus, pelastaako tietotekniikka?

    No, se vastaakin minun ajatteluani ja kokemustani, jotka totean lukuisissa opetustilanteissa.
    Erilainen ajattelu ja siitä syntyvä keskustelu toivottavaa,
    T Jukka
     
  4. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 630
    1 538
    113
    Vs: Pisa-romahdus, pelastaako tietotekniikka?

    Vastauksena kysymykseen ei.
    Tietotekniikka ei kehitä oppilaan omaa ajattelua. Se ei myöskään kehitä muita kuin tietoteknisiä taitoja (niitä jo nyt opetetaan koulussa erikseen). Tietotekniikka ei opeta kyseenalaistamaan saatuja tietoja ja taitoja. Tietotekniikka ei opeta suhteellisuudentajua. Tietotekniikka ei tunne oppilasta. Tietotekniikka (lue: verkko) ei osaa vastata kuin ainoastaan yksinkertaisiin kysymyksiin ja niihinkin usein huonosti.
    Sen sijaan tietotekniikka tarjoaa valmiiksi pureskeltua materiaalia ja tietoa. Se (opetuksessa) myös etäännyttää muista ihmisistä. Pahimmillaan tietotekniikka toimii juuri OP:n kuvailemalla tavalla, se toisin sanoen tuottaa näennäistaitoja joita oppilas (ja näköjään opetushallituksen ja -ministeriön elämästä ja koulusta vieraantuneet käävätkin) voi alkaa pitää todellisina taitoina. Aikamoinen karhunpalvelun nuorille.
    Opettaja usein tuntee oppilaan, hän myös osaa vastata monimutkaisiinkin kysymyksiin ja niiden jatkokysymyksiinkin. Opettaja on myös (yllätys yllätys) aikuinen ja vastuullinen ihminen. Nuorilla usein on käyttöä sellaiselle. Opettaja voi opettaa suhteellisuudentajua, voi jopa kasvattaa.
     
  5. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 960
    731
    113
    Vs: Pisa-romahdus, pelastaako tietotekniikka?

    Vastaus on ei.
     
  6. Vs: Pisa-romahdus, pelastaako tietotekniikka?

    Ei se "Pisa-romahdus" mikään romahdus kokonaisuutta tarkastellen ollut. Riittää kun kilpailevat maat kirivät ja me seisomme paikoilla vähän aikaa. Siinäpä ne keskinäiset suhteet tuollaisessa kilpailussa muuttuvat heti. Julkinen sana on turhan heikkohermoista. Me emme voi olla koko ajan joissain osa-alueissa maailman parhaita. Suhteellisesti suurempaa kehitystä tapahtuu muuallakin.

    Minusta on aivan selvää, etteivät uudet vimpaimet oppimista paranna vaan se on paljon enemmän kiinni opiskelu- ja opettajarauhasta, hyvästä hengestä ja siitä, että oppilailta selkeästi vaaditaan.

    On muuten erittäin surullista tarkastella yliopistoihin ja korkeakouluihin pyrkiviä nuoria, jotka kuvittelevat olevansa hyviä koska arvosanojen arviointiperusteet lieventyvät koko ajan. Sitten kun joudutaan ihan oikeisiin kokeisiin tulee hämmennys kun kolme äLLää ja kolme Eximiaa eivät noin vain olleetkaan automaattinen pääsylippu eteenpäin.
     
  7. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Pisa-romahdus, pelastaako tietotekniikka?

    Mainitusta huolimatta - ja juuri tätä osoittaen - Suomessa käytetään tietotekniikan mahdollisuuksia todella huonosti. Tämän kirjoituksen kielioppiasua ei ole tarkastettu koneellisesti.
     
  8. Vs: Pisa-romahdus, pelastaako tietotekniikka?

    Ei pelasta. Oikeastaan koko kysymyksenasettelu osoittaa, miksi "pelastusta" ei ihan heti tulekaan.
    Pisa-kuplan puhkeaminen oli vain ajan kysymys.
     
  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: Pisa-romahdus, pelastaako tietotekniikka?

    Vähän vaativammissa koululaiskisoissa Suomi on perinteisesti sijoittunut jonnekin sijoille 60-70 Costa Rican ja Moldovian välimaastoon.  Useimmat Keski-Afrikan maat toki ovat tavallisesti takana.

    International Mathematical Olympiad