Vs: Päivän =) Juuri noin, siksihän jenkit rakastaa isoja lohkoja, koska väännössä ei synny puutteita vaikka kyse on vapaasti hengittävistä koneista. Niffe: oletko muuten huomannut, että urien raideväli on usein aika iso? Raskas kalusto on niihin monesti syynä painonsa takia (kesällä asfaltti vaan antaa myöten), ei henkilöautojen nastarenkaat, no ei ainakaan ainoastaan. Jos oikein teoretisoidaan noitten urien renkaita syöviä vaikutuksia, niin kaikilla autoilla ei ole samat raidevälit, eli urien reunoja syövät ominaisuudet ovat siellä aina ja kaikille autoille riippuen siitä miten osaat ajaa urissa. Skodassa rengasleveys on 195mm, jos käytän Bemarissa 16 tuuman vanteita, on rengas leveys 205mm, väitätkö, että tuo 10mm ero on syynä tupla kulumiseen?
Vs: Päivän =) Markku, myös vanteiden ET vaikuttaa. Varsin niveliin, jos käyttää pientä ET millejä nykyaytoissa. Ja varsin etuvedoissa. Klassisesti takavetoiset on ollut aika pienellä et luvulla varustettuja ja etuvedon yleistyessä on vanteet menneet lähemmäs keskilinjaa. Samalla esim. takavedot on yleisesti pienemmällä kääntöympyrällä 'varustettuja' (renkaat kääntyy) mikä ei oikeesti ole ison auton kera mikään huono asia. On näyttävää että renkaat on tiukasti kiinni lokasujan kaaressa, joten ET lukua pienennetään ja alustasarjaa kehiin. Ja isot vanteet tietty. Mukavuus on toisarvoista. Tosin laadukkaassa autossa noi ei niin vaikuta, kun äänieristys on kunnossa. Ja automaatti autossa... kahta en vaihda Kukas nyt haluis ajaessa harrastaa keppijumppaa.
Vs: Päivän =) Noissa Bemarin vanteissa ET on 20mm, liekö iso vai pieni. Keppijumpasta voisin olla vielä toista mieltä, mutta uskon, että mieli muuttuu kunhan unohdan kytkinpolkimen jota ei ole ja samalla muistan, ettei siihen keppiin tarvitse enää koskea ;D Oma ehdoton tavoite on ollut mukavuuden lisääminen, joten olen valmis jopa kapeampiin ja korkeaprofiilisempiin renkaisiin jos sillä on merkitystä hiljaisuuteen ja pehmeämpään kulkuun.
Vs: Päivän =) En väitä sinänsä mitään, kun ne eivät olleet minun autojani, mutta auton omistaja harmitteli epätasaista kulumista leveissä renkaissa ja arveli sen johtuvan urista tai ennemminkin sopimattomuudesta uriin. Tarkistin äsken, että siinä autossa on muuten 18-tuumaiset vanteet kesärenkaissa. Alkuperäiset vanteet on talvirenkaissa. Hemmetin hyvä äänieristys siinä on myöskin, eikä rengasmelu tai värinät välity matkustamoon ensinkään.
Vs: Päivän =) Bimmerissä on pieni ET, eli sulla normi 20. Ja automaatti on ainut oikea. Vasemman jalan vapaapäivä... laita se vaan koukkuun penkin 'alle'. Totut sukkelaan ettei sitä tarvi käyttää.
Vs: Päivän =) Onhan 7-sarjan kopat vielä 5-sarjalaisiakin hiljaisempia, mutta kun nuo omat rahkeet hankinnalle ja ylläpidolle on rajalliset, niin oli pakko tehdä kompromissi. Köyhän ainainen ongelma, kompromisseja toisensa perään, eikä loppua näy ;D Toinen väittämä on, ettei köyhän kannata ostaa huonoa, mutta siinä sitten joutuukin ottamaan näitä riskejä joka tapauksessa: Vaihto saman ikäiseen jolla on ajettu 33.000km enemmän ja maksaa vielä väliin 7800€ + 750€ (vetokoukku), ei kuulosta kovin fiksulta - edes minusta ))
Vs: Päivän =) Onhan ne viissatasetkin hemmetin hiljaisia. Mulla on se 1.9TDi 130-heppainen pumppusuuttimilla ja et taida kuulla käykö se sun auto, kun laitan omani tulille siinä vieressä Ei noilla moottorin kilsoilla niin väliä näissä ole. Kyllä niillä sen viissataatuhatta kilsaa moottorin puolesta vetää. Kori näistä loppuu yleensä ensimmäisenä ja vaihdelaatikot. Varmasti ihan hyvä ostos ainakin sen puolesta ja jos tykkää ajaa sellaisella, niin nyt on juuri se sopiva hetki vaihtaa sellaiseen. Ei saa tuntea syyllisyyttä. Carpe diem.
Vs: Päivän =) Sain siis "alennusta" Bemarin pyynnistä koska kahdet suvikumit oli jo käytännössä sakoilla, mutta kiva huomata, että Skodani on nyt jo myynnissä, ja pyyntihinta 2050€ isompi kuin hyvitys siitä
Vs: Päivän =) Piirrelly tässä muutaman päivän uutta kameraa (50x70cm)ja ny tarvis ruveta pikkuhiljaa toteutaan sivuhomman sivuhommana
Vs: Päivän =) Jokainen, joka ymmärtää jotain fysiikasta, tietää, että kiihtyvyys saadaan aikaan ainoastaan teholla. Polkupyöräteknikkokin tietää, että reisivoimia (vääntöä) oleellisempaa kiihtyvyydelle on laittaa sellainen vaihde päälle, jolla saadaa suurin väännön ja kierrosluvun tulo aikaiseksi. Kiihdyttämiseksi pitää aina kierrättää jalkoja tai moottoria niin paljon kuin siitä lähtee. Arkikäytössä on oleellista tehokäyrän muoto ja kaasuun vastaavuus. Ihminen on tottumustensa vanki. 1950-luvulla totuttiin, että moottorin on hyvä toimia tehokkaasti alhaisilla kierrosluvuilla, mutta se on vain kulttuurinen meemi. Moottoripyöräpuolella opittiin 30 vuotta sitten, että 10 000 kierrosta on ihan ok ja arkista, jos tykkää oikein kiihdyttää. Tietenkään tämä pidennetty autokeskustelu kuuluu ihan muualle.
Vs: Päivän =) 50x70 altaat on vielä ihan näppärän kokoiset, tosin tilavampaa taloa tässä oon kattellu missä mahtuis läträtä paremmin
Vs: Päivän =) Sinähän alat olla omasta mielestäsi jo aikamoinen guru näissä asioissa. Tuolta voit hieman lukea siitä mitä merkitystä isoilla kuutiotilavuuksilla on suhteessa tehoon: http://www.autowiki.fi/index.php/V%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6 Isojen tilavuuksien sijaan saadaan aivan samat vaikutukset myös turbolla, vääntöä lisätään vastaamaan isomman vapaasti hengittävän moottorin tehoja. Olen konekonstruktio inssi, eli älä nyt vaan yritä harhauttaa meikäläistä ;D Teholla ja vääntömomentilla on ihan kiinteä laskennallinen suhde: http://www.mekanex.se/ber/fi-effekt_vridmom.shtml Mitä alhaisemmalla kierrosluvulla teho saavutetaan, sitä suurempi on vääntömomentti. Vanhat pienikuutioiset kilpamoottoripyörät kehittivät huipputehonsa vasta 18-24.000k/min ja niiden suurin vääntömomentti esiintyi käytännössä huippukierrosluvulla, joten vaihteistossa piti olla hurjasti vaihteita jotta kierrosluku pystyttiin pitämään riittävän korkeana: Suzuki RK67 1967 Engine type: Water-cooled 50 cc parallel twin 2-stroke. Maximum 17.500 rpm, 170 kph. Transmission: 14 speeds Mitä muuten tuo viimeinen äidinkieleltään outo lause oikein tarkoitti? Oisko eka sanan pitänyt olla "Tietenkin" tai jotain muuta lauseen isompaa muutosta )
Vs: Päivän =) Jos minä olisin autovalmistaja, niin tekisin keskikokoisen perheauton jonka mukavuustaso äänieristyksiineen olisi vaikkapa juurikin BMW 5-sarjan luokkaa, joku Skoda Octavia kokoinen auto voisi aivan hyvin olla sellainen - minusta. Suomen kelirikkotiestö on hurja haaste autolle, mutta sekin huomioiden vaatimus ei olisi läheskään mahdoton jos vaan halua löytyisi. Itse sain neuvoja mieluummin äänieristää Skoda kuin vaihtaa autoa, mutta jos äänieristys maksaa 3000€, niin en koe sitä kovin järkeväksi ajatellen auton jälleenmyyntiarvoa, siksi päädyin vanhaan Bemariin. Toisaalta jos äänieristys jälkikäteen maksaa 3000€, niin sen aikaansaaminen auton valmistusvaiheessa lienee kustannuksiltaan murto-osa siitä. Ostohinnassa silent versio voisi olla vaikkapa 2000€ kalliimpi, silti uskoisin monen valitsevan sellaisen, ja jälleenmyyntiarvo olisi varmasti myös parempi kuin äänekkään tavis version.
Vs: Päivän =) Yksi kuva Transworld Skateboarding lehdessa ja pari korentokuvaa japanissa luontokuvalehden kilpailun loppunayttelyssa Peace
Vs: Päivän =) Octavian III-versio on muuten huomattavasti hiljentynyt siihen edelliseen malliin verrattuna.
Vs: Päivän =) Mulla on toisena autona Skoda Superb farkku eikä se ole mitenkään äänekäs ainoat kovat äänet tulee halutessa Bosen äänentoistojärjestelmästä.