Vs: Omakuva mökillä Noista kahdesta kommentista voisi päätellä, että kuvia kannatta josku vähän suunnitellakin, ja aikaa käyttää enemmän kuin pari minuuttia.
Vs: Omakuva mökillä Vaikkei malli sieltä edustavimmasta päästä olekaan. Mukava homma, että kuva saa myönteisiä kommentteja. Tuo ajatus on hautunut päässä jo pidempään. Vihdoin otin mukaan punaisen paidan ja kameravermeet vieraillessani juhannuksen alla vanhempien mökillä.
Vs: Omakuva mökillä On hienoa, että mökilläkin voi ottaa postmoderneja eksistentialistisia kuvia. Kuva on tarkkaan suunniteltu. Sosiaalisessa realismissa se olisi laskelmointia, mutta postmodernissa se on humanistinen viesti. Kuvaan on kirjoitettu useita dialogeja sen kanssa, joka ei ole kuvassa. Tai sitten Elina Brotheruksen keltainen lappu: "Loma" (tai: "The TV is broken"). Hieno kuva.
Vs: Omakuva mökillä Hyvä Retku, tämähän taidetta, josta kukaan ei ymmärrä yhtään mitään. Kehua silti pitää
Vs: Omakuva mökillä Tässä kuvassa tapetin ja puolipanelin tekstuuri on erinlaista (sepä kiva). Yksi tekstuuri olisikin tylsää. Valaisimesta voi päätellä vuosilukuja kuin myös kuvattavan hapituksesta. Eivät ole nekään samalta kaudelta, jos ei oteta uusretroilua lukuun. Nyt en vaan käsitä mitenkä kuvan sommittelu istuu mitenkään tähän kuvaan. Ei iske mulle. Mä olisin halunnut sellaisen preesneviläisen pysähtyneen tunnelman kuvaan juuri perinteisellä sommitelmalla jossa mies on keskellä ja jne. Nyt kuva on minusta niin teennäinen kun vain voi olla. Anteeksi, mutta tässä kohtaa halusin näin sanoa. Vielä kerran.....tää on mun näkemys vaan.
Vs: Omakuva mökillä Tärkeintä on, että kuvan katsominen johtaa näkemyksen syntymiseen. Pahinta on ihankivuus. Sanottakoon, että miljöössä on potentiaali vaikka bresneviläiseenkin tulkintaan. Ehkä jokin päivä mökillä toteutan sellaisen, vaikka yleensä siellä on palkitsevampaa vain saunoa ja kuunnella joen hiljaista liplatusta kylmä olunen kädessään.
Vs: Omakuva mökillä En ajatellut taustojen kuviointia sen ihmeemmin, mutta muuten vaakaviivan, lampun ja henkilön sijoittelu tuntui tarkaan harkitulta. Luulisi, että ihan vahingossa joku noista olisi sattunut kultaiseen leikkaukseen tai muuten "sopivaan kohtaan" kuva-alalla, mutta ei. Kaikki palikat on sijoiltaan. Se liputtaa kuvan suunnittelun puolesta. En vaan ymmärrä mitä niillä on tarkoitus sanoa. Samanlaisen lampun olen joskus nähnyt, mutta en ihan vähään aikaan. Muu kuvassa ei mielestäni viittaa niin suoraan vuosien taakse, tosin minä en tiedäkään mitään sisustuksen aikakausista. Vihreät seinät ja ruskeat keittiökaappien ovet tiedän kyllä Hieman harmoniaa olisin kaivannut vai sitäkö juuri pitää karttaa?
Vs: Omakuva mökillä Kuvan anakronismi tekee tästä katseltavan ja pohdittavan. Hämmentynyt paluu 60-luvun lapsuuteen, josta kielii kehykset, vaan katse on jo poispäin? Lampun ja ns. kohteen vertailuasetelmasta en yrittämälläkään saa paljon asiaa irti. Värivalinnat onnistuneet.
Vs: Omakuva mökillä Joskus kuva miellyttää visuaalisesti eikä siitä synny välttämättä heti mitään tulkintaa (kuten tämän kuvan kohdalla kävi). Tässä on jotain poislähtemisen fiilistä tai sellaista poishaluamisen fiilistä. Katseen suunta poispäin lampusta johdattelee suuntaan jonka miellän olevan ulko-ovi. Toisaalta katse voisi myös johdatella tulevaisuuteen, eli odotettaisiin sitä poislähtemistä tai jopa jotain suurempaa asiaa lähitulevaisuudessa.
Vs: Omakuva mökillä Kiva kuva, mukava fiilis. Oikeakätisellä tapetoijalla ollut vasen käsi oikeaa lyhyempi.
Vs: Omakuva mökillä Länsimainen lukusuunta jättää lampun (valon) menneeseen. Katseensuunnan tuntematon tuleva ei odota kirkkaana (arvattavana/tiedettynä). Miljöö kielii vuosikymmenistä ja värit ideologioista. 80-luvun lapsen frustraatiota syntymisestä väärälle vuosikymmenelle. Haaveilua ajassa taaksepäin, ja elementtien ollessa kunnossa, tiedostamista ettei sinne sovikaan.
Vs: Omakuva mökillä Vanha kansa tiesi, että harvat kuvat paranevat, jos kuvaaja selittää niitä... Vasemmistolaisuus ei oikein istu kuvioon, sillä varsinkin ennen vanhaan kesämökki oli yleisesti ottaen porvarien juttu. Kun se on korostettu tila ja konteksti, väritkin tulkitaan sen kautta, eli esimerkiksi subjektiivis-psykologisesti - lapsuuden mökkielämän värit (mutta sisältöneutraalit), vapautuminen arjesta värikkyyteen, tai postmodernin eksistentialistisen kuvan metaviestinä - viittaus kuvan tekniikoihin, missä viittauksella on suurempi merkitys kuin asialla, jne... Mökki lienee muutenkin kovin epäpoliittinen alue, jossa saunassa juuri riisutaan ristiriitoja tuottavat ajatukset ja roolit tai, jos ollaan Kekkosia, noustaan niiden yläpuolelle ja laitetaan maan asiat samantien kuntoon. Samoin se on ajaton alue, jossa ei siksi helposti pääse historiaan - punaiselle riittää nykypäivänkin selityksiä; enemmän kuin vanhoja.
Vs: Omakuva mökillä Totta turiset, ei pitäisi sortua selittämään ja näin ohjaamaan katsojan tulkintaa. Kekkosesta puheenollen, mökin seinälle on jätetty kuriositeettina entisen asukin siihen laittama lehtikuva Kekkosesta. Mökki on itseasiassa vanha rintamamiestalo, jossa poliittisuus ei historiansa puolesta ole niinkään kaukana kuin lähellä. Antaakoon kuvan puhua puolestaan, tai olla puhumatta.