Vs: Maantiepyöristä Ei ole muuten yhtenäistä tämäkään asia! Esimerkiksi 26 tuumaa perus-MTB vanteella 559mm. 26x25,4=660,4 eli tässä kuitenkin häkellyttävän lähellä toisiaan. Vitsikästä tosiaan.
Vs: Maantiepyöristä Koko pyöräilevä maailma tunnustaa 29koon, yksi sisukas ei. Hyvä homma, sillä kautta historian kyseenalaistamalla on tehty suuria asioita! käännän kelkkaa, ostakaa uusia pyöriä ja autoja. Näin vältytään ikäviltä yllätyksiltä ja mielipahalta. Rahansäästö on kuitenkin pientä menetettyyn energiaan nähden, maalaisjärkikin näet kuluttaa voimavaroja. Menestystä!!
Vs: Maantiepyöristä Jos tykkää jotain monsteria rakennella voi katsella myös johonkin vanhojen retkipyöränraatojen perään "27" tuuman kiekoilla (630 vanne). Niihin kun voi hyvinkin saada haarukoihin sopimaan vaikka 2,1 tuumaiset läskit 26 tuuman vanteilla.
Vs: Maantiepyöristä Jengi voi mun puolesta polkea vaikka niillä fixeillään alamäkee jos haluaa Asfaltilla täysjoustolla ja mitä kukin tykkää. Aivot ei oo vakiovaruste elämässä.. ne pitää hommata erikseen Jaa niin, onhan sitä sosiaalista älykkyyttä.. sen takia pitää vaan vähän kärsiä. (tää oli sarkastinen läppä jos joku ei tajunnut)
Vs: Maantiepyöristä Mä pidin tätä uutta 27,5" (650b) välikokoa ihan huuhaana vaikka esim Gary Fisher sitä hehkutti jo melkein 10v sitten. Niin se kuitenkin enduromankeli vaihtui mullakin välikoko kiekkoiseen kun pääsi Mt.Tamalpais:lla uutta 27,5" Pivot:a testailee. Eikä ole ainakaan mulla paluuta perinteiseen 26 tuumaiseen. 29" enduroon / trailiajeluun liian kankea tälläiselle 175cm persjalkaiselle. XC:hen hyvä!!
Vs: Maantiepyöristä En olisi täysin varma kannattaako. On kovin koirastakin kiinni. Omasta kokemuksesta voin sanoa että koiran kanssa ajaminen on jatkuvaa kommunikointia koiran kanssa sekä sen tarkkailua. Liikkuminen tapahtuu myös hyvin paljon koiran ehdoilla ja sen täytyy antaa mennä omankin tahdon mukaan. Välillä se juoksee sydämensä riemusta täysiä ja välillä taas jolkottelee pitkänmatkan vauhtiaan tasaisesti, mutta väkisin se ei tee mitään. Sille pitää antaa palkkioita kuten päästää vapaaksi uusiin paikkoihin. Perustehtävä aluksi on yrittää opettaa ettei se saa pysähdellä omin päin ja siihen muuten auttaa että pitää tarpeeksi vauhtia. Kun se alkaa haistella juostessaan, pitää yrittää houkuttaa se suurempaan vauhtiin tai olla varuillaan pysähtymään. Kokeilin omatekoista poikittaista joustavaa keppiäkin tarakalle kiinnitettynä noitten valmiitten koiratelineitten malliin ehkä noin 80cm taluttimella. En pitänyt siitä ja koirakin juoksee mieluiten etupyörän sivussa kuin takapyörän. Taaempaa sitä ja sen aikeita on myös vaikeampi nähdä. Olenkin sitten pitänyt talutinköyttä ihan kädessä vain. Kun menee hyvin, pystyy ajamaan kahdellakin kädellä. Talutin on niin kevyesti kädessä että se yllättävässä nykäisyssä irtoaa. Koiran takia en vielä ole kaatunut. Tuo kommunikointi sanallisessa muodossaan on esimerkiksi käännöksissä oikealle, vasemmalle (oppii tosi äkkiä), ja vauhdin muutoksissa hopihopi hop pop pop pop omien jalkojen kiihtyvään tahtiin tai pysähdytään/seis. Ja kun se kulkee hyvin ja matka edistyy niin kyllä auttaa ihan normikehut siinä samalla myös. Ja ne perkeleet jotka raikuvat kun melkein kaatoi minut. Ja sitten se kummallekin hauskin pyöräilykokemus kun päästää myös sopivin pätkin vapaaksi juoksemaan niin silloin mennään ja lujaa.
Vs: Maantiepyöristä Valjaat ovat tärkeät olla koiralla nykäisyvaaran takia. Pyörä tuossa vielä rakenteluvaiheessa. Ei tuossa näytä olevan satulankaan asema ihan kohdillaan vielä. Tuohan näyttää jo melkein alikokoiselta noin. ed. Toinenkin kuva. Huomatkaas 36 pinnaa, eikä mitään pelleilyä. 8)
Vs: Maantiepyöristä Olematta mikään asiantuntija, niin 29":n kankeuden kaupungissa huomaa verrattuna 26":een. Isopyöräinen nielee kuitenkin kuopat ja rotwallit pientä pyörää smoothimmin. Kaupungissa kunnon nestelevyjarrut ovat luksusta. Jarrutuksia tulee paljon ja tunnokkaat jarrut kunnon kahvoilla mahdollistavat yhden tai kahden sormen jarrutukset, jolloin loput sormet pitävät vielä kahvoista kiinni.
Vs: Maantiepyöristä Kuningaskulkurin suurin koko on melkeinpä harvinainen geometrialtaan, korkea ja lyhyt. Oliko tämä nyt 61cm korkea, en enää muista, pitäisi mitata. On ammattilaisen maalaama ja olen ajatellut luopua siitä. Vaihtelevasti runkosetin lisäksi olisi muutamia osiakin mukaan jos tarvitsee, mutta ihan kaikkea ei löydy.
Vs: Maantiepyöristä Tuon Kunkun suunnittelin 1979 tai -80, siinä mentiin korkeamman rungon osalta siitä missä aita oli matalin, eli rungon pituus pidettiin pienien valmistusmäärien takia samana kuin matalammankin jotta runko voitiin koota samalla jigillä ja vain ylätakahaarat, pystyputki ja etuputki vaihtuivat. Matalampaa tehtiin selvästi enemmän, eli siinä simppeli selitys.
Vs: Maantiepyöristä Tämähän menee mielenkiintoiseksi, kiitos keskusteluun osallistujien. Alkaa pikku hiljaa selkenemään sekin, miksi en ole ymmärtänyt noita rengasmerkintöjä Mitään telinettä koiraa varten en tarvitse. Koira juoksee aina vapaana. Se tekee lenkkeilystä mukavaa meille molemmille. Koiralla on lupa jäädä nuuhkaisemaan jotain kiinnostavaa ja se ottaa minut kiinni myöhemmin. Ylämäissä se haastaa minut kilpailemaan ja jos voittaa, odottaa mäen päällä nauravin silmin ja ylpeän näköisenä. Hyväkuntoinen saksanpaimenkoira pystyy pitämään melko hyvää vauhtia yllä, joten etenkin mäkisessä maastossa lenkkeily käy työstä minullekin. Käytetty pyörä olisi hyvä vaihtoehto, kunhan tässä vaan selviää riittävän hyvin se sopivin vaihtoehto minulle. Lenkkikaveri odottaa jo innolla niitä pyörälenkkejä...
Vs: Maantiepyöristä Nämä keskustelut suosituksista porukka ymmärtää kysmyksenä mistä hän itse pitää ja tai mitä itsellä on. Jos on persaukinen nuori tai taiteilija, niin itse kastaan romuista itsensä näköinen kulkupeli. Mutta jos pitää ottaa huomioon jonkun muun tarpeet, niin ollaan metsässä. Itselläni on useita pyöriä ja olen myös vähintään keski-ikäinen iso jamppa, jotta jotain näkymää asiaan saataa olla? Lähtökohtaisesti hyvin voi pärjätä, ihan vanhalla miesten tai naisten pyörällä, niitä saa lähtin 10-300€ kunnosta riippuen. Oikeasti kannataisi ajaa kirkolle ja käydä pyuöräliikeessä koileilemassa eri tyypisiä pyöriä ja valita se mikä tuntuu parhaalta. Pyörissä on todella isoja eroja ja uskoisin että maastopyörä antaisi parhaan nautinnon ja mahdolistaisi jatkossa myös haastavammalla polulla liikumisen koiran kanssa, kun kondis ja mielenkiinto lisääntyy. Maastopyörissä on kehitys ollut viimevuosina todella suurta ja 5-10 vuotta vanhat pyörät on merkitylkselisen paljon huonompia, kun taas käytetyissä kilpapyörissä voi olla osat jo ihan lopussa ja niden vaihtaminen maksaa helposti maltaiata. Hyvän ja normikäytössä kestävän etujousto maastopyörän saa 1000-1500€, eikä sen jälkeen tule mitään yllätyksiä, joten suosittelisin työelämässä olevalle normielintasoiselle ihmiselle moista hankittavaksi. Kun menee asiantuntevaan pöyräkauppaan ostamaan uuden pyörän, niin saa juuri oikean kokoisen ja itselle sopivan pyörän kerralla ja voi keskittyä siihen pyöräilyyn.
Vs: Maantiepyöristä +1 Ihan turha täällä esitellä mielipiteitään cycloista yms. kun menee asiantuntevaan pyöräliikkeeseen, sieltä löytyy oikeanlainen pyörä oikealla runkokorkeudella. T Jukka
Vs: Maantiepyöristä Älkää nyt aliarvioiko tämän keskustelun antia! Vaikka menisin pyöräliikkeeseen, olen saanut tästä keskustelusta jo tähän mennessä monta hyvää vinkkiä.
Vs: Maantiepyöristä Suosittelun ulkopuoleella, omista kokemuksista. Itsellä on nyt käytössä spessun sirrus (käytänössä fitnespyörä nestelevareilla) ja täysjousto maastopyörä. Mutta täytyy sanoa että tuo sirrus on ollut hyvin vähällä käytöllä ja kaupungissa täysjousto on ihan loistava, koska sen tähän ikään on tullut välilevyn pullistumaa yms. ja epätasainen porvooon kaupungin tiestö käy selän ja ranteiden päälle. Maastopyörällä on aivan loistavan mukavaa mennä kaupungissa, ei haitaa mululakivet eika kanttikivet, pyöräily on nautittavaa. Toisaalta viimekäsänä tuli sirruksella käytyä hesan baana polkasemassa ja kun alusta on hyvä niin se on oikein mukavaa. Myöskin maastorenkaat rullaa yllättävän hyvin asvaltilla kun laitaa paineet sinne suosituksen ylä rajalle.
Vs: Maantiepyöristä Totta. Eihän kukaan kameroistakaan puhuttaessa kehota "menemään kameraliikkeeseen ja ostamaan myyjän suosittelemaa kameraa".
Vs: Maantiepyöristä En ole nuori, vain eläkkeellä oleva persaukinen taiteilija. Kävin naapurin (pyöräfriikki) kanssa pyöräkaupassa, ja sieltä valittiin edellisen vuoden mallia oleva halvennusmyynnissä ollut Corratec, sellainen valkoinen, missä on monta vaihdetta ja paljon tekstiä rungossa. Kumit vaihdettiin hieman siloisemmiksi, jotta rullaa asfaltilla paremmin. Ihan hyvä. Maksoikohan jotain viitisen sataa, en muista. Koiraa lenkitän jalkaisin. Kapa
Vs: Maantiepyöristä Tunnustan, minulla on Jopo. Aika kevyt polkea se on, mutta sähköllähän se vetääkin. Ei tule niin hiki. Eikä hierry perse. http://www.helkamavelox.fi/mallisto/sah ... v_grputu_l"]http://www.helkamavelox.fi/mallisto/sahkoavusteiset/jopo_electro_3_v-hje345v_grputu_l
Vs: Maantiepyöristä Hiekkatie, asfaltti, ja jopa isommille poluille, suosittelen retkipyörää tai hybridiä (onko näissä nyt sitten edes paljoa eroa?). Itsellä on ollut myös noita jousitettuja, ja kun varaa ei ole parhaaseen, niin keskihintaiset ja halvat jousitukset aiheuttaa IMO enemmän ongelmia kuin ratkovat. Lisää hajoavia osia, ja paniikkijarrutuksessa niiava/pohjaava löysä etupää on minut kerran melkein tappanut. Nykyinen Tunturi t310 on ollut kyllä hyvä ostos, ja en ole löytänyt omaan käyttöön paljoa parannettavaa. Enkä ole saanut mitään paikkaa vielä rikki. Oliskohan sillä joku 15k takana.
Vs: Maantiepyöristä Sinulla on näköjään nuo valinnat onnistuneet paremmin kuin minulla. Meidän puudelille pitäisi olla kävelyn maailmanmestari ulkoiluttajana, että se tyytyisi vauhtiin ja matkaan. Mites nuo levyjarrut? Ovatko ne paremmat kuin paljon yleisemmät vannejarrut?