Vs: Maantiepyöristä Katsos, Urheilupyörällä tollainen Aero runkosettikin nykyään. Mun pitäs kysellä sieltä sitä Feltin kuitu cyclorunkoa kun saisi aikaiseksi. Onko hinnoilteltu silleen että ei kannata pelkkää runkosettiä ostaa... Edit: Jarmo H:lleko Aeron kasasit?
Vs: Maantiepyöristä Kun tätä vauhtia kevät tulee, niin sitähän jo parin viikon päästä pitää kaivaa cyclo naftaliinista.
Vs: Maantiepyöristä Juu Hastille, 11 lehtinen sähkö duraace-ultegra sekoitelma. On noita aeroja ollu muutaman vuoden. Feltin runkosettien hinnoista ei oo kyllä mitään käryä.
Vs: Maantiepyöristä Täällä etelässä on ollut sen verran helppo talvi, että cyclolla on menty koko ajan. Etujousto-talvipyörää en taluttanut ulos ollenkaan. Usein olen ottanut tässä vaiheessa alle maantiefillarin (pistosuojanauhoilla).
Vs: Maantiepyöristä Noista isojen poikien leluista ihan tavan tallaajan pyöriin. Pojalla on Helkaman Hopeasiipi jossa on kinteässä etuhaarukassa levari, no syksyllä ennen potkujani halusin pojalle kunnon napadynamovalon pyörään, jotta voisi ajella turvallisesti myös talvella. Onnistuin hankkimaan Shimanon uutuuden, eli herkkätoimisen 1,5W napadynamon jossa oli vain 32 reikää, lopulta löysin myös siihen sopivan 26" vanteen ja siihen tietysti nastarenkaan, kallis kokonaisuus ei sitten tullut koskaan käyttöön, koska nastarengasta ei tarvittu ja poikaa kuljettelin työttömänä ollessani kouluun autolla. No, ensi syksyksi pitää asentaa vakiorengas jotta suostuu ottamaan valot pyörään ja vaihdan sitten nastat alle jos antaa aihetta, autolla en lapsia enää suostu ajeluttamaan eestakaisin koko päivää, ois kiva nauttia myös omasta vapaa-ajasta. Viestin ydin oli se, että talvipyörää ei olla tänä talvena tarvittu.
Vs: Maantiepyöristä Kyllä täällä Keski-Suomessa on Ollut koko talven kelit ajaa cyclolla. Nastakiekot on molemmiss päissä. Tosin ei oo tullut nyt ajettua kun semmonen 20-40 km viikossa eikä ihan joka viikko kun aika paljon kuljettu beaglen kanssa jänismetällä.
Vs: Maantiepyöristä Lähti tilaukseen FSA K-Force Carbon kiekot (profiili 50mm) De Rosa projektiin. Otinki pitkästä aikaa tuubikiekot...
Vs: Maantiepyöristä Tällästä työmatka fixiä oon tässä rakennellu... kiekot menee vaihtoon heti kun flip flop napa saapuu maailmalta. Kuvassa olevat 50mm carbonit vaihtuu 38mm. Tää on maksanu tähänmennessä 10 euron viini pullon.
Vs: Maantiepyöristä Loppuviikosta vien pyörän huoltoon, samalla vaihdetaan uudet kumit, vanhat alkavat olla kaput. T Jukka
Vs: Maantiepyöristä Nyt vasta huomasin tämän keskustelun. Kun täällä on selvästi alan harrastajia ja (entisiä?) ammattilaisia, sopiiko kysellä neuvoa? Olen ajellut viime vuoden Monarkin "peruspyörällä", (paljon vaihteita ja huonot jarrut). Se meni talvella niin pahasti rikki, että en taida enää viitsiä alkaa korjaamaan. Kun katselen uusien tai uudehkojen käytettyjen tarjontaa, olen täysin hukassa. Mikä tyyppi, rengaskoko, millaiset jarrut, jne? Olen 186 pitkä ja painan n. 100kg. Suuri osa pyörällä ajeluista on ulkoilua koiran kanssa (iso koira, juoksee vapaana). Hiekkatie/asvaltti ehkä 70/30. Pyörän päältä täytyy päästä näppärästi pois ja sen tulee kestää hiekkatien teräväreunaiset kuopat, mitä joskus osuu kohdalle. Minkä tyyppinen pyörä minun kannattaisi ostaa? Minkä kokoinen runko, mitkä jarrut, millainen vanne? Olisiko jousituksesta oikeasti minkä verran hyötyä? Vähän käytetty pyörä kelpaisi hyvin, mutta kun maalla asun, ne ovat lähes poikkeuksetta kaukana lähteä katsomaan ja vaikea on etukäteen määritellä, mitä kannattaisi lähteä katsomaan, kun liian monta asiaa on epäselvää. Olisiko hyviä vinkkejä?
Vs: Maantiepyöristä Tähän on paras vastaus cyclocross, joka tarkoittaa myös urheilulajia. 58cm runkokorkeus lie ensimmäinen sovitettava, toinen 60cm. ed. Mikä on inseam mittasi? (Ei tarkoita lahjepituutta.)
Vs: Maantiepyöristä Kun teillä kuitenkin ajelet, etkä pääsääntöisesti poluilla, mitään jousitusta ei tarvita. 32-42mm leveät renkaat joihin tulee painetta (renkaan tilavuudesta, lastista sekä elopainosta ja mieltymyksistä riippuen) 2,5-5 baria yhdistettynä hiilikuituiseen tai teräshaarukkaan on oikein passeli. Pahoja kuoppia tietenkin väistellään millä tahansa pyörällä, mutta jousitus teille on ihan yliampuvaa. Etenemisenkin (energian) kannalta on paras jousitus renkaassa, toiseksi haarukassa, kolmanneksi vasta erityisissä jousissa. Kun rengas ottaa pomput ja tärinät vastaan, se on kaikkein energiataloudellisinta jo siitäkin syystä, että tärinän/pompun aiheuttama liikutus/muodonmuutos kohdistuu kevyeeseen massaan. Tärinä on vauhdin surma - älä aja liian kovilla paineilla. Äläkä myöskään liian kapeilla (pienitilavuuksisilla) renkailla huonopintaisilla teillä.
Vs: Maantiepyöristä Ei missään nimessä clyclocross, ymmärtääkseni kyse on aikuisesta miehestä ja noilla ei tee mitään mahdolisesti pehmeillä hiekka teillä, ajoasentokin on turhan sporttinen, clyclocross on ihan ok entisille maantiemiehille, mutta epämukava ja epäkäytänöllinen. Joustoa on hyvä olla ja siksi kunnon ilmajousella varustettu perus maastopyörä. Tämä on niin ilmiselvä että en viitsi edes väitellä.
Vs: Maantiepyöristä Olet ymmärtänyt aivan oikein. Kyse on miehestä, jonka luokitellaan olevan jossain aikuisuuden ja vanhuuden epämääräisessä välimaastossa. Kiitos näkemyksistäsi.