Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Legacyt on acrossia ja 400 neopania. Fuji vaan myy niitä noille halpapaketoijille ja säästää pakkaus yms. Halpabrändääjä taas itse vetää halvat paketit ja purkit ja saa myytyä sikahalvalla... Eli acros tai neo400 -fanille hyvä juttu jos ei tarvii olla niin hienot pakkaukset
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Paitsi jos kauheesti muuta aikoo tilata samalla jostain mistä noitakin saa jossain määrin järkevällä hintaa =). On muuten ihan alkuperäispaketit samoissa hinnoissa tuolla kuin halpapakatut digitaltruthilla..
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Mä ostin Vatasen viimeiset 3.5vuotta vanhat Acrossit muutamat viikko sitten. Vielä on jotain jäljellä, mutta ajattelin kysellä asiasta ennen kuin ovat ihan finito. Kiitos tuosta britti fujilabin linkistä!!!
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Olen tilannut Fujilabista Acros 120:a niin että riittää pitkäksi aikaa eteenpäin. Kun vaan vielä löytyis lähde 4x5-koolle. Suunnittelen tilausta japanexposuresta, onko jollakin parempia ehdotuksia? Olli
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Japanexposurenkin on tietääkseni pari kaveria todennu ihan toimivaks, sen puolesta ainakin pitäis olla ok paikka.
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Itse uskallan japan exposurea suositella. Olen kokenut toimivaksi paikaksi hankkia acros 4x5 sekä peruslaakana, että quickloadeina. Toimitus on myös ollut nopea kun huomioi että tavara tulee siperian toiselta puolen.
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Kun ton uuden hinnston saan aikaiseksi, tulee siihen etupäässä KODAK tuotteita (ei kai ole epäselvää brändistä) Mukaanluettuna Double XX leffa MV bulkkifilkka, sitten LegacyPro:ta ja etupäässä noi bulkkipurkit , unohtamatta Acros 100 filkka jota mulla nytkin on 135-120 ja 4X5 koossa Rolleilta jää muutama, jotka on kiistatta AGFA/belgian uustuotantoa kuten 80S , Superpan 200 ja TS Eagle liikenne/pankkivalvontafilkka, joka tulee olemaan "uusi ilford Profilmi" kunhan pakkaavat sitä ilfordin kasetteihin. Itse kasetteihin lataamista suosittelen, tietty niille jolla on jäljellä Leica tai nikon metallikasetteja, ja sitten muille myyn joko muovisia tai metallisia "roll your own" kasetteja. itselataamisessa (ja itsekehitämisessä) on se etu että en lataa aina 36 kuvaista, 20 ruutua riittää hyvin jonkun aiheen taltioimiseen. voi vähän kikkailla ja kehitellä eritavalla, ja ilman omantunnontuskia suoraan pyöreään arkistoon saksia ruudut tai stripit joita ei miellytä. Kemioina etupäässä jauheita. ne säilyy ja helppo ottaa vaikka mukaan reissuun ja hotlassa testikehittää. Barytapaprua kyllä Rollei Vintagea ja Japsin Oriental Seagullia. Vielä ei kannata klikkailla saittia, siellä on vanha hinnasto, nyt ei ole aikaa säädellä niin kauheest, tarttee leipoa rahaa ja maksaa toi CFV, sit kohta...
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Etsä viimeisiä saanu, ajattelin säästää ittelle, mutta sitten sain senverran palautetta että ajattelin, no hitto samantien tosta muutaman rullan vois pakata postipakettiin ja jatkaa... Noitten päiväysten kanssa kannattaa olla tarkkana, ihan varastojämiä on siellätäällä tarjolla. toi "repackage" kyllä useasti tarkoittaa että päiväyksistä päästään eroon kun uuteen purkkiin pannaan...
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Jatkan wanhaa viestiketjua. Itelläni on vielä jäljellä 21 rullaa wanhaa 12 kuvan Agfa Portrait 160 kinofilmirullaa. Parasta ennen päivä on mennyt umpeen jo ajat sitten. Näistä 15 on tällä hetkellä pakastimessa loput 6 jääkaapissa odottamassa käyttöä. Vieläkin tuolla Agfa Portrait 160:lla tulee moitteetonta jälkeä, enkä itse ainakaan huomaa kuvanlaadussa, että filmi on vanhentunutta. Hieman harmittaa kun tietää, että tässä on kaikki loput kyseiset filmit. Löytyykö jostain kätköstä vielä kyseistä filmiä tai lähinnä vastaavaa? 12 kuvan filmirullia olisi haussa. <SIZE size="1"]Edit: Korjattu kirjoitusvirhe</SIZE>
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Juu, aika vanha treadi... Tilanne on muuttunut sikäli että Filkka, ,varsinkin TRI-X alkaa olla sikakallista, Legacypro tuli ja meni. ilmeisesti sittenkin myytiin liian halvalla ja Maco on saanut kyseenalaisen maineen hieman "tuunatuista tuotteista" eli myyvät samaa kamaa ihan pokkana usealla tuotenimellä ( 400 IR , 400S, 200 superpan ja TS Eagle recording film on kaikki samaa APEX ilmakuvausfilkkaa leikattuna eri formaatteihin ja eri reunatekstillä). No, Digitaalinen MV kuva on useaan tilanteeseen ihan passelia jäljeltään. Hasseliin on vielä 6kpl 400 jalan purkkia AEROCON II Plus X-ääja tulossa muutama purkki Double X 35mm leffafilkkaa joten kyllä tuo rakeen diggailukin on loppuelämäksi varmistettu.
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Väittävät, että raakahopean kallistuminen heijastuu filmien hintoihin. Tiedä sitten. Nykyisellään Kodak ja Tmaxit ovat yllättäen taloudellisempia filmejä, Ilfordit yllättävän kalliita. Vanha keskustelu tosiaan, nykyään voisi todeta että myös Acros on kallista ja lisäksi laakapuolelta Quickload on eilistä päivää Eikä muutenkaan laakana myydä Acrosia enää normaaleina 25 kappaleen paketteina vaan 10 arkin paketteina. Ei yhtään hyvä, varmasti Acrosin käyttö loppuu mulla siihen kuin viimeiset Quickloadit on pakastimesta otettu käyttöön (ehkä 40 arkkia vielä olisi). Hintojen nousu on joidenkin merkkien kohdalla ihan käsittämätön. Esimerkiksi kiinan Luckyt ja Shanghait joita tottui pitämään todella halpiksina, ovat nykyään samassa hintahaarukassa kuin muutkin mv-filmit, ellei onnistu löytämään todella hyvää diiliä.
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Miksi myydä halvemmalla.kun täydenkin hinnan saa ? Kun laskee kehitteet, fiksit, negalehdet, paprut ja paspikset, on filkan hinta aika pieni osa, varsinkin jos on joutunut investoimaan suurennuskoneeseen, altaihin pimeähuonelamppuihin tai jopa kehitysrumpuun. Jobot alkaa olla kiven alla...
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Tätä vanhaa keskustelua lukiessa tuli mieleen tuore video, jossa Martin Schoeller kuvaa Time-lehden nimeämia vaikutusvaltaisimpia ihmisiä. Ja kuvaa mm keskari-filkalle keskari-mittaetsimellä... http://www.time.com/time/video/player/0,32068,912643104001_2066608,00.html
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Holgaa ja Dianaa ja muita muovikameroita myydään uusina huikeita määriä vuosittain (satoja tuhansia) ja myyntikäyrät sojottavat yläviistoon vuosi vuoden jälkeen. Tämä kehitys jää jotenkin näkemättä meiltä filmijääriltä joiden päähän mahtuu vain Hasselit ja Leicat ja Rollikat. Lomography lienee myös yksi maailman suurimmista filmijakelijoista. Kouluttamaton apinakin saa digillä aikaan terävän ja oikein valotetun kuvan mutta kun pyrkimyksenä on saada aikaan alivalotettu, flarettava, epäterävä, rakeinen, vinjetoiva ja oudon värinen kuva niin silloin on käytettävä filmiä ;-)
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Holga kuuluu usein Hasseli-Leica-Rollikkakuvaajaan arsenaaliin. Tuo mukavasti vaihtelua. Juuri eilen latasin taas filmiä omaani. Tässä linkki filmiguru Wolfgang Moerschin Holga-osioon Flickrissä, kelpaa katsella: http://www.flickr.com/photos/26921666@N05/sets/72157618738119653/
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Ehkä enemmänkin kysynnän lasku ja valmistuksen väheneminen. Laskua on ollut noin 20 % vuodessa kaiken aikaa. Usassa myytiin 10 v sitten noin miljardi filmirullaa vuodessa, nyt noin 20 miljoonaa. Kapasiteetti on pudonnut 2 prosenttiin 10vuodessa. Renessanssi voi tietenkin olla edessä siinä mielessä, että 'vakavaa' taidetta tehdään suhteessa enemmän hopeapohjaisilla materiaaleilla, mutta ei siinä mielessä, että isompi määrä väkeä käyttäisi isompia määriä filmejä.
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Tällekään ajatukselle ei ole nähty mitään perusteita. Mahdolliset nuorisomuodit eivät ole vakavan taiteen piiriin kuuluvia asioita.
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Nuorisomuodeilla on taipumus muodostua vakavaksi taiteeksi ajan mittaan. Ihan mikä tahansa taiteen laji käy esimerkiksi. Jos taas kommentoijan tarkoitus on väittää, että "ei hopeapohjainen" valokuvataide on vakavaa taidetta (tai ei olisi 'nuorisotaidetta') niin ei sillekään kyllä löydä kerrassaan mitään perusteita. Lattia lähti alta. Ei mene näin vaatimattomat trollit nyt ihan putkeen. Pitää vähän terästäytyä siellä.
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Hyvä rouva, sinä et tässä asiassa ole perustellut mitään. Sinä olet trolli.