Amateur Photographertietää kertoa että erityisesti mv-filmin myynti on kasvanut briteissä 45% vuoden sisällä. Tullaanko täällä seuraamaan samaa kaavaa, vai onko filmin myyntilogistiikka ehditty jo tässä teknologian ihmemaassa purkaa niin olemattomiin ettei ole markkinojia?
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? eipä taida olla markkinoijia, tuolla UKssa kaikki laahaa aina jäljessä ja vanhat verkostot/jutut on helppo virittää uudestaa.
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Tässä ihmemaassa ei osata lukea lehtijuttuja kriittisesti... Uutisessa Ilford Photon myyntijohtaja kehuu, miten heidän mustavalko-liikevaihtonsa on kasvanut. Jutussa esitettyjen numeroiden perusteella kokonaismarkkinat Brittilässä ovat vähentyneet. Ei ole renesanssia, vaan kuihtumista.
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Sotien - noiden viimeisten isojen Euroopassa - jälkeenkin otti poliisi kiinni välillä pikkupoikia jotka piirtelivät lumihankiin tai seiniin hakaristejä. Vielä 1960 -luvulla saattoi tuollainen tapaus ylittää jopa uutiskynnyksen ja päästä oikeen lehteen. Sellaiset kuriositeetit eivät kuitenkaan tarkoittaneet että kauhiat natsimonsterit olisivat tehneet merkittävän ja vaarallisen paluun. Ihminen on taipuvainen nostalgisoimaan wanhaa ja epäilemään uusien kuninkaiden kyvykyyttä. Lisäksi yllättävän moni romantisoi kaikenlaisia häviäjiä ja tuntee empatiaa heitä kohtaan, onpa kyse minkälaisista häviäjistä tahansa. Tuttu juttu julkisuudesta on myös hairahtuneen feminiinisen hoivavietin saatua muodon, jossa kiinnisaatuja murhaajia aletaan "rakastaa" ja heidän kanssaan mennään naimisiin kaltereiden takaa. Ihmiset usein vain ovat yksinkertaisesti epäloogisia ja tunteikkaita hyyppäreitä. Filmiä käytetään niin kauan kuin sitä tehdään ja hieman kauemminkin. Fimillä on kivaa kuvata ja tulokset ovat hyviä - jos tietää miten sitä käytetään. Hyvä Filmi , muistoissamme -ja leikeissämmekin, vielä. Vanhus, joka on sisukas ja haluaa yhä jatkaa maanpäällistä valoitustaan. - Erska Yllättävän suuri prossaluku, silti - ehkä... Edit: Olisi pitänyt perehtyä humpuuki"uutisiin" hieman tarkemmin - Voi voitettuja ... Edit2: Epäilinkin, heti alusta asti, että kyse on vain oudosta sekä romanttisesta toiviounesta 'asialle' sielunsa myyneelle. LIIKUTTAVAA, snif.
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Ei se nyt välttämättä renessanssia koe, siinä mielessä että palattaisiin entisen kaltaisiin myyntilukuihin. Selvä on, että jatkossakin filmi tulee olemaan paljolti valokuvausharrastajien osajoukon valinta kun enin osa kuvista otetaan digillä mm. nopeuden ja kustannusten vuoksi. Mutta filmin kysynnän nyykähtäminen on joidenkin tietojen mukaan alkanut taittua aikoja sitten ja kysyntä vakiintua. Muun muassa Fuji on jo muistaakseni 2005 lähtien raportoinut jopa kasvua pro-filmituotteiden kysynnässä jne.
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Ketjun aloittaja ei ollut osannut lukea juttua, sillä puhui mustavalkofilmin myynnin kasvusta, vaikka enimmäkseen artikkeli käsitteli kehityksen ja vedostuksen myyntitulojen kasvua. Mutta Vuori ilmeisesti osaa lukea tuota juttua paremmin, joten hän varmaan määrittelisi meille mielellään tarkemmin, mitkä numerot (tai paremminkin luvut) kuvaavat kokonaismarkkinoiden laskua, eiks jeh? Pikaisella silmäyksellä esitetyistä numeroista ilmenee ainakin seuraavaa: - rullafilmin myynti noussut edellisvuoteen verrattuna 18 % - 35mm -filmin kysyntä varsin tasaista, tosin maailmanlaajuisesti hieman laskua - markkinaosuus kehitys- ja vedostuspalveluissa kasvanut 10 % (mistä on syytä huomata, että kysymys ei ole %-yksiköistä), ollen nyt 15-20%. Selitykseksi annettu osittain se että ovat vallanneet vastaavista palveluista luopuneilta kivijalkaliikkeiltä jääneitä markkinoita - mustavalkokehityksen ja -vedostuksen myyntitulot ovat nousseet 45 % Onko siis 10 %:n markkinaosuuden kasvusta ja 45 %:n myyntitulojen kasvusta ja näiden keskinäisestä suhteesta pääteltävissä kokonaismarkkinoiden supistuminen?
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Olisiko siis filkan myynnin aallonpohja saavutettu, kun suuret kuluttajamassat ovat jo vaihtaneet digiin ? Jäljelle on jäänyt harva ammattilaisten, taiteilijoiden ja harrastajien porukka joka elää retrobuumissa ja pitää yllä vastavoimaa main streamille. Tämä markkina tulee säilymään tälläisenaan jonkin aikaa, mutta veikkaan lievää kasvua seuraavan 5-10v aikavälillä. Suuret valmistajat luopuvat filkasta omalla tuotemerkillään, myyvät tuotantolinjan jollekin pienemmälle narikalla joka jatkaa alihankkijana tai sitten omalla tuotemerkillään. Pidemmällä aikavälillä keskaritekniikkan hinnan nousu on enemmän kuin vuotuinen inflaatio ja sana "keräilyharvinaisuus" alkaa esiintyä lauseissa entistä useammin. Vastaava kehitys on nähty autoteollisuudessa kun 1960-1970 lukujen (urheilu)autoista tuli harrasteajoneuvoja 15-20vuotta öljykriisin jälkeen. 1990-luvulla hinnat alkovat nousta rajusti, 2000-luvullä nähtiin varaosien uustuotannon elpyminen, hintojen nousun jatkuessa. Ei ole mielekästä ajaa tuollaiselle vanhalla malmikasalla nykyään joka päivä, mutta ne aurinkoiset sunnuntait jolloin näin fiilistelee ovat sen arvoisia Muita vastaavia teknologiamurroksia vs retroilua: mekaaniset automaattiset rannekellot vs kvartsipatteri viritykset, harrikat vs kyykkypyörät..... IMHO+MUTU: mv-filkka myynti (volyymi) tulee pysymään nykytasolla ja nousemaan muutaman vuoden aikavälillä. Hinnan nousua veikkaisin tapahtuva; vähemmän valmistajia, pienempi markkina jossa hintojen nousu on väistämätön jotta jokainen toimija saa palansa kakkua jolla pysyy hengissä.
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Näin voi olla, mutta tuntuu vähän pahalta kun harrikkaa verrataan filmiin. Ehkä lasinegatiiviin tms. Filmitekniikka ja -kamerat kehittyivät käytännöllisesti katsoen hyvin valmiiksi ja toimiviksi ennen ensimmäistäkään digikuvaa eli se on pitkälle hiottu keksintö. Valokuvauksen vuori on jo valloitettu, läpikotaisin koluttu ja rakennettu. Tässä mielessä kyse ei ole muinaisjäänteestä, vaan perustasta johon uudemman valokuvaustekniikan kykyjä verrataan.
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? No joo, harrikka voi olla vähän kaukaa haettu teknologisessa mielessä....yritin enemmänkin tuoda sen retro/brändi/mielikuva -arvoa esiin suhteessa nykyisiin prätkiin.
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Uskoisin itse, että filkkakuvaaminen voi kokea jonkunlaisen pienen renesanssin, mutta kokonaisuudessaan se kuitenkin jää pienen ryhmän harrastukseksi. Ja miksei ammatiksikin. Pokkarikuvaajat eivät koskaan tule siirtymään filmipokkareihin. Se markkina on mennyt. Lisäksi tuskin tulemme näkemään kännykkäfilmikameraa (vai filmikännykkäkameraa). Eli massat tulevat kuvaamaan digiä. Sen sijaan muutama vuosi sitten ennustettua järkkärien kuolemaa ei siis tullutkaan. Järkkärimarkkina kasvaa ja kukoistaa ainakin tällä hetkellä. Sieltä varmasti nousee niitä uusia henkilöitä, jotka haluavat laajentaa harrastustaan filmin suuntaan. Joko kinokoossa tai isommassa. Sitten toinen ryhmä on tällaiset ukkoutuvat retroilijat, kuten minä: vuosituhannen vaihteessa kun lapset olivat pieniä ja aikaa rajatusti, tuli siirryttyä filkasta digiin. Ei yksinkertaisesti ollut aikaa kehitellä filkkoja ja vedostaa kuvia. Ei edes kehystää diakuvia. Digikuvat tuntuivat niin helpoilta ja nopeilta. Eritoten ne sai niin helposti ja nopeasti pois kamerasta kiintolevylle piiloon. Nyt kun on aikaa enemmän, on filkkakuvauskin alkanut taas kiinnostaa sen vaatiman käsityön takia. Ja tekniikka antaa nyt mahdollisuuden säätää analogisen ja digitaalisen työn suhdetta. Itse olen tällä hetkellä päätynyt tähän ADD-työnkulkuun (analoginen kuvaus/kehitys, digitaalinen jälkikäsittely ja digitaalinen vedostus/julkaisu). Tästähän voi itse kukin vetää sitten viivan AAA:sta DDD:hen sen mukaan minkä kokee itselleen sopivimmaksi. Ja tämän minä näen ennemmin rikkautena kuin haittana.
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Erittäin mielenkiintoinen säie. Tietääkö kukaan, että käyttääkö suomessa kukaan ammattilainen leipätöissään enää kinofilkkaa missään olosuhteissa? Tietämätön mutta utelias kun olen.
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Riippuu mikä on ammattilainen ja leipätyö... Mutta onhan noita ollut, esim. Seurassa oli eräs reppari mormooneista (Strap-Photos.com) kuvattu ihan perinteisesti kinofilmille. Henrik Malmströmiltä oli Vuoden Lehtikuvat -näyttelyssä sarja joka oli myös kuulemma myös kuvattu kinofilmillä (Brothers http://www.henrikmalmstrom.com/ii.html), ainiin taisi olla tuo My sister -settikin Foto Finlandiassa ja olisko ollu vielä tuolla lehtikuvanäyttelyssäkin.. Varmasti "taide"puolella ja tuollaisesta reportaasityylisestä journalismista löytyy enemmänkin esimerkkejä ja ulkomaille kun katsoo niin sitten lisää (vaikkapa World Press Photos -kilpailun voittaja viime vuodelta World Press Photo).
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Mikä sulle on "ammattilainen", sellainen joka on ammattitaiteilija vai sellainen joka kuva sukkahousumainoksia Saiturinlerssi -myymäläketjuun ? Jos tarikoitat taiteilijoita, kyllä tiedän, montakin. Noista mainostenhinkkaajista en tiedä - kuvaavat varmaan digiä , oletan (Koska se on niin helvetin helppoa ja nopsaa)? - Erska Edit: "Frank" sivusi jo aihetta samaan aikaan kirjoittaen, näköjään.
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Ammattilaisella näin mielessäni sanomalehti/aikakausilehtikuvaajan. Ja leipätöillä tarkoitin normaalia arkipäivän keikkatyöstä saatavaa ansiotuloa, joilla vois ostaa leipää ja olutta kaappin sekä lyhentää asunto/autopätkää tms. Katalookit ja esitteet sun muut härpäkkeet taitaavatten mennä tätänykyä kaikki diginä.
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Tuskin kukaan kuvaa päivittäistä lehtikuvaa filmille, enkä usko että Suomessa kovin moni reppareitakaan aikakauslehtiin kun niissä vähemmän sellaista julkaistaan... Kansainvälisesti tilanne on hieman erilainen ja löytyy varmasti tunnettujakin esimerkkejä. Mutta sitten taas valokuvataiteilijatkin ansaitsevat leipänsä niillä kuvilla ja ovat kai jossain määrin ammattilaisia D) ja heilläpä tuo filmikuvaus on melko yleistä (no, ei ole mitään lukuja heittää), tosin varmaan useimmiten hieman isommalla formaatilla.
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Kiitokset vastauksista. Mitenköhän lie filmin tilanne muotokuvaajilla ja -kuvaamoilla(?) Vielä vuosi sitten sain otatettua omat hääkuvani 120:lle, mutta taidettiin tuolloin olla viidenneksi tai neljänneksi viimeisin pari, jolle tämä mahdollisuus tuli paikallisen valokuvapalvelutarjonnan puitteissa kyseeseen. Kuvaaja oli tosin jäämässä eläkkeelle
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Valotetaanko filmiä on astetta toissijaisempi kuin se, millä lailla printit ovat valmistettu. Jos tuote mahdollisesti on mustavalkoinen ja vedoksena perinteisen tekniikan laatuinen, on paljon mahdollista, että kuvaaja valitsee mustavalkoisen filmin ja perinteisen prosessin muotokuviinsa. Tokihan sellainen markkinavoluumiltaan tulee olemaan marginaalinen, ellei jopa harvinainen poikkeus, mutta kyllä osa asiakkaista ymmärtää laadun päälle, ja osaa jopa kiinnostaa nimenomaan perinteisesti tuotettu valokuva. Toisin sanoen pikkuruinen markkinarako on ja tulee olemaan perinteisellä tekniikalla. Ainakin kuvittelisin.
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Tarjoan pullakahvit jos saat oikeasti järkevän vastauksen aiheeseen tuolta laukun omalta Ajatusten Näsijärveltä.
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? Yhtäkaikki: Filmi EI tule kokemaan mitään "renesanssia", vaan pikkuhiljaa tulee yhtä harvinaiseksi kuin tuohivirsujen käyttö. Ihanista romanttisista haaveiluista huolimatta. Digikin katoaa, meret ja vuoretkin ... - Ilonpilaaja
Vs: Kokeeko filmi renessanssin? No täällä synkistelijöille iloisempia asioita mietittäväksi: http://www.apug.org/forums/forum172/54564-photokina-positive-news-film.html