Sinarissa fresnel on erillinen, läpinäkyvä levy, joka laitetaan siis tähyslasin taakse. Fresnel tekee tähyslasista kirkkaamman ja helpottaa sommittelua, mutta ei välttämättä paranna viimeisen päälle tarkentamista esim. luupilla, koska fresnel-lasissa on selkeä sisäkkäisten renkaiden muodostama struktuuri. "Nice to have" joka tapauksessa.
Fresnel on muovinen läpyskä, johon on kaiverrettu samankeskisiä uria. Ikäänkuin littana suurennuslasi. Näin just iinsa eilen tuolla lähimarketissa sellaisen hyllyyn kiinnitettynä. Sokeammat voivat sillä tsiigailla tuotepakettien pientä pränttiä. Ei sitä kamerassa välttämättä tarvitakaan, mutta graflexista sitä ei voi/saa ottaa pois ilman että tarkennus menee pipariksi. Yleensä se onkin tähyslasin toisella puolella. Siellä katsojan puolella. Silloin sen voi irroittaa tai laittaa takaisin milloin huvittaa eikä se vaikuta tarkennukseen. Kirkastaa kuvaa yleensä lyhyemmillä polttoväleillä. Molemmissa linkeissä näkyi olevan ihan perinteinen fieldi. To Tachihara on oikein nätti kamera luonnossa muutenkin. Huonona puolena on graflok -perän puute. Ihan joka rullafilmikasettia siihen ei voi laittaa. Ja palkeestahan se lyhin tarkennusetäisyys on kiinni. Paljetta pitää olla tuplamitta polttoväliin nähden jos tahtoo suurennussuhteeseen 1:1. Tuollaiseen pikkufieldiin voi laittaa yleensä ainakin sen 210millisen ja kuvailla ihan mitä vain yleensä kuvaillaankin. Itse en ole kuvannut ihmisiä yleensäkään, mutta veikkaan ettei kallistuksia paljoa tarvita niissä hommissa. Joku toinen (Turkkila ainakin) tietää paremmin.
Kiitos. Eli palje crownissa vissiin palttiarallaan 300mm eli 150mm lasilla 1:1 makroja? Mahtavaa! Onko perinteisen fieldin erona pressiin se että siinä ei ole graflokperää eli siihen ei saa std rullaperää ehkä kiinni, vai onko jotain muitakin ominaisuuksia (hinta jätetään laskuista) jonka takia joku voisi harkita pressin ostoa ennen "perinteistä" fieldiä?
Graflokkeja on monissa kameroissa. Ei taida tehdä eroa onko pressi- vaiko joku muu kamera. Tapauksesta ja mallista kiinni. Mutta jos rullafilmille ajattelee joskus kuvaavansa, niin kannattaa heti hankkia kamera jossa graflokki on. Itselläni on neljä 4x5" -kameraa, joista vain yhdessä ei ole. Pressikameralla voi kuvata helposti (?) käsivaralta. Siinä kai se suurin etu puufieldiin on. On niissä se oma viehätyksensä muutenkin, vaikkei ehkä ainoaksi kameraksi ykkösvalintani olisikaan.
Se perä ei sitä eroa pressiin tee, sillä noita periä on jossain pressikameroissa ja joissain ei ja sama koskee myös fieldejä eri aikakausina. Lähinnä pressin tekee se että sillä pystytään kuvaamaan käsivaralta ja nopeasti. Nimenomaan pressivarustuksella varustettussa speedyssä tai crownissa on sen mittaetsimen ja kehysetsimen lisäksi isokokoinen lamppusalama, eli pressikäytössä niitä käytettiin pääasiassa salaman kanssa. Samalla tavalla voi esim. vaikkapa MPP:n microtechnicalista tai limpusta tehdä pressikameran, tosin näissä se paino on sitten ongelmana. Verhosuljin oli myös olennainen osa monia pressikameroita, etenkin kun sillä sai halutessaan aikaan kaikenlaisia hauskoja efektejä ja tietyssä vaiheessa se oli vielä ainoa vaihtoehto saada aikaan tarpeeksi nopeita suljinaikoja esim. urheilukilpailuissa jne. Monasti keveyttä on saatu aikaan sillä että turhat liikkeet on jätetty pois kamerasta. Ja useasti pressikuvaajat käyttivät erilaisia makasiiniperiä joilla sai filmin/kuivalevyn vaihdettua mahdollisimman nopeasti. Rullafilmin/rullafilmiperien käyttäminen pressikuvauksessa yleistyi kunnolla vasta reilusti toisen maailmansodan jälkeen ja silloinkin vielä muutamat isonkoon valmistajat kuten graflex ja van neck menestyivät edelleen. Tässä on pari linkkiä aiheeseen. www.graflex.org ystäväni veppisivut Build a Free Website with Web Hosting | Tripod ja omani: Build a Free Website with Web Hosting | Tripod
Nythän on tullut hiljattain markkinoille kiinalaisia varsin edullisia 6x12cm ja 6x17cm -rullafilmiperiä. Maisemakuvaus värirullafilmille olisi aikas makeaa tuollaisilla kun saisi vielä perspektiivinkin korjattua eikä filmikustannuksetkaan olisi kovat. Siis värilaakaan verrattuna. Yksi kaverini sellaista himosi, mutta voi voi kun Tachiharassaan ei ole sitä Graflokkia.
Detaljitietoa Fresnel (äännetään muuten kuulemma frenel) on saanut nimensä 1700-luvun lopulla eläneestä matemaatikosta Jaques Fresnelistä, joka laski niiden ympyröiden, jotka muuten voivat olla myös kulmikkaita, kulmat ja etäisyydet. Ensin niitä käytettiin majakoiden keskittävinä linsseinä, esimerkiksi Suomenlinnan majakassa sellaiset on edelleen.
..ja halvalla jos sellaisen tahtoo, niin kannattaa katsella kirppareilta piirtoheittimiä. Niissä on ISO fresnel.
Juu, näiden suurten fresnel-jne linssisöjen ansiosta majakoissa on yksi suuri kiinnostavuustekijä lisää, myös valokuvaajalle. Jos herra F oli ranskalainen niin ehkä se lausutaan freneel? ;-)
Peristä ja kaseteista vielä... (enemmän tietävät korjatkoon) Noita periä on siis (kai) lähinnä kahta eri päätyyppiä: Graflok ja vastaavat. Samankaltaisista toteutuksista taidetaan ulkomailla käyttää sanaa "International back" - tipahtaisivatkohan Sinarit ja muut, joista tähyslasin saa pitimineen irti ja alta löytyvät nuo Graflokin tyyppiset kiinnikkeet, tämän alle? Graflokin suurin heikkous taitaa olla tuo fresnelin sijainti tähyslasin ja linssin välissä - eli jos fresnel puuttuu/hajoaa joutuu säätämään sinne väliin jotain mikä nostaa tähyslasia sen puuttuvan fresnelin verran jotta saa tähyslasin ja filmitason kohtaamaan. Näiden rinnalla on sitten erilaisia toteutuksia, jotka tipahtanevat "Spring back" tms. nimikkeen alle. Suurimpina eroina ehkä se että tähyslasi ei ole suoraan irrotettavissa tuosta perästä ja että nuo Graflokille nimen antaneet(?) lukitusmekanismit puuttuvat. Rullafilmille löytyy ainakin paria eri päätyyppiä olevia kasetteja eli tuollaiset perinteiset paksummat mollukat jotka muistuttavat normaaleja keskikoon kasetteja a'la Hasselblad, jne. Noitakin taitaa olla paria eri mallia kiinnitystavasta riippuen eli osaa voi käyttää vain Graflok tyyppisen perän kanssa jolloin tähyslasi otetaan pois ja kasetti tulee sen paikalle ja toisia myös/vain tuollaisen "Spring back" perän kanssa edellyttäen että tähyslasi nousee tarpeeksi irti filmitasosta, jotta kasetti mahtuu sinne väliin. Suotavaa olisi myös ettei tähyslasi lepää sen kasetin päällä, jolloin se mahdollisesti naarmuuntuu tai menee jopa rikki. Ainakin joissain kaseteissa muistelisin nähneeni yläosassa sellaisen levennyksen, jonka päällä tähyslasi kehyksineen lepää. Toinen kasettimalli on tuollainen normaalia laakakasettia muistuttava "slip-in" tai "slide-in" kasetti, joita on mm. Sinar, Calumet, Cambo, jne. merkin alla. Noiden ideana on että ne sujautetaan tähyslasin alle, jolloin tähyslasia ei tarvitse poistaa kasettia käytettäessä (mikä osaltaan myös pienentää lasin rikkoutumisen vaaraa). Nuo soveltuvat käytettäväksi myös tuollaisen "Spring back" tyyppisen perän kanssa edellyttäen että tähyslasi nousee tarpeeksi jne. Melkein helpoin tapa ihmetellä noita on vilkaista esim. ebay tarjontaa niin näkee melko laajan skaalan eri tyyppisiä kasetteja. Tosin kannattaa muistaa että kuvaus ei ehkä aina ole 100% oikeassa... Graflex Backs and Film Holders sivulla näytti olevan aika hyvin esitelty jopa kuvin tuo Graflok ja selostettu hieman siihen liittyvää historiaa ja nimeämistä. Kiinasta tuntuu tulevan noiden rullafilmiperien lisäksi myös erilaisia panoraamakameroita ja "laakafilmipokkareita", valmistajina voisi mainita ainakin Fotoman Camera Limited ja ebayn puolelta hakusanalla Gaoersi löytyvät (+ Gaoersi 6x17 Camera review). Tuollainen Fotoman tai Gaoersi 8x10 point-n-shoot voisi pysäyttää muutamankin ohikävelijän...
Joo Jotain tonnepäin mä yritinkin sanoa ylempänä. Tässä googlen linkkejä, jätkä oli muuten nimeltään Augustin Fresnel: http://www-history.mcs.st-andrews.ac.uk/~history/Mathematicians/Fresnel.html http://www.lanternroom.com/misc/freslens.htm Fresnel Lens The Fresnel Lens Että tällaista
Suomesta en tiedä ja englannin Robert Whitekin näkyy poistaneen nuo sivuiltaan. Höh. Ebayssa kai ainakin niitä myydään eri nimisinä.
Ebayssä liikkuu luonnollisesti vähän kaikkea - tuolta kannattaa ainakin lukaista esittelystä ne rajoitukset linssien suhteen. Olisikohan tuo samaa tavaraa kuin tässä esittelyssä Shen-Hao 6x17 back. Vähän kun tekee hakuja niin löytää aina uusia hakusanoja... Joitain valmistajia/esittelyjä Shen-Hao, Art Panorama 170, FOCUS-DAYI CAMERA WORKSHOP Näistä ehkä kannattaa kysellä: Robert White (UK), Christoph Greiner Photo (DE), FOTOIMPEX (DE), Le Grand Format (FR) Ainakin Robert White ja Greiner myyvät jotain Shen Haoon liittyen ja loput on ainakin mainittu esim. Fotomanin sivuilla (tosin Fotoman ei taida noita pelkkiä kasetteja tehdä mutta on "samalta suunnalta").
Kun tuosta oikein ääntämisestä tuolla aiemmin jo puhuttiin, niin mitenkäs äännetään kameran nimi "GAOERSI" ?? "Kärsi" ?? !!!! Ei kai sentään ??
Ennen kuin alatte vaivalloisesti askertelemaan ison koon kameroita, niin tuonpa tässä esille yhden mahdollisuuden. Brittiläinen firma Camerabellows, joka valmistaa laadukkaita palkeita mihin tahansa kameroihin ja muihinkin laitteisiin, on tehnyt valmiin kamerarakennussarjan: Bulldog Kuvia valmiista kamerasta ja rakennussarjasta näkyy vaikka täällä: http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00EZJH&tag= http://www.silvestricamera.it/Bulldog/KitCam_16pp_V4.pdf Kameran "puuosat" ovat MDF-levyä ja valmiiksi laserleikattuina, irroittamista vailla. Paketissa on mukana palje, tähyslasi ja kaikki metalliosat ja muut nippelit. Kamerassa on kiinteä takalauta, mutta etulaudassa on kaikki tarpeelliset säädöt. Kamerasta oli hiljattain artikkelit sekä jenkkiläisessä View Camerssa että brittiläisessä Black&White Photographyssä, olemmissa kokeneet ison koon kuvaajat rakensivat ensin kameran ja sitten käyttivät sitä kuvauksissa. Molempien arviot olivat varsin myönteiset. Onhan kameralla tietenkin rajoituksensa, mutta aivan ideaalikameraa ei liene olemassakaan, kun käyttötarkoituksia ja tarpeita on monenlaisia. Tamän kameran ehdoton hyvä puoli on, että se on edullinen. Rakennussarjan hinta on siinä 150£. Lisäksi tarvitaan objektiivi Linhof Technikan laudassa ja filmikasetteja. Kannattaa varmasti harkita, jos haluaa pienellä budjetilla kokeilla ison koon kuvausta. Ai niin, jos Bulldog tuntuu rajoittuneelta, niin sitten voi ostaa minulta lähes yhtä edullisesti tämän "ylimääräisen" Toyo CX:n. Juk varmaan tarvitsee neljää ison koon kameraa, mutta minulle kolme on ainakin tässä vaiheessa liikaa, tästä yhdestä haluaisin eroon.
En tarvitse neljää.. En vain osaa koskaan luopua yhdestäkään jonka olen saanut hankittua. Niihin jotenkin kiintyy vaikkei niitä käytäkään. Minulla on nyt paha kinokausi menossa muutenkin.
Minäkin löysin tuon kun tuossa aiemmin aloin suunnitella omaa field-projektia. Tuon vika minusta on tuossa mdf:ssä. Se on helkutin rumaa tavaraa IMHO. Ja johtuen levyn ominaisuuksista, täytyy kaikkien "puuosien" olla paksuja. Kestäviä siroja rakenteita ei oikein pinnoittamattomasta mdf:stä tehdä. (ja se ei taida olla field, joten en ole kiinnostunut) Mutta halpa tuo on ja varmastikin toimiva.
Minulle kyllä MDF on yhtäkuin kirosana, ei riitä että siitä tehdään surkeita huonekaluja niin vielä sitä pitää tunkea kameroihinkin...... Joissain tapauksissa MDF:n korjaaminenkin on todella mahdotonta toisinkuin kunnon puun. EDIT: niin tuli hyvä nimi mieleen tolle kameralle. IKEA-kamera
En halua mitenkään ilmoittautua tämän kameran puolestapuhujaksi, toinpahan vain esille helpon ja edullisen tavan rakentaa ison koon kamera. Hyvä, että laadulla on edelleen arvostusta.