Vs: Bemari lopettaa ... laitetaan vielä avitukseksi Moottoriurheilussa, siis ei pelkästään autoissa, mukaanlukien prätkät, lumikelkat, kolmipyöräiset aavikkoraaserit jne
Vs: Bemari lopettaa ... Juu, kyllä se rotax vastaus on mutta luulin että ajatuksena oli autonvalmistaja koska " oli käytössä.
Vs: Bemari lopettaa ... Loistavaa että täältä löytyy moottoriurheilua tuntevia guruja. Kyllä, Rotax on vastaus jota kaipasin. Odotin että veikkauksissa tarjottaisiin Brigss& Strattonia tai Radne Motorsia. Tässäpä vielä tuo mainittu perheen 14v Rotax kuski. http://jarit.zenfolio.com/p670457261/e395874a5
Vs: Bemari lopettaa ... Juu, aloitin skabariurani S.O. Fagerströmin kisamekatsuna 15 vuotiaana. Silloin oli päivän sana KÖNIG. Luokat Nykyisten Hydrojen "esi isät", moottorit resonanssipillillä varustetut 2.tahtiset alkymosat. Königin suora johdannainen on Rotax, siitä Königistä on sitten aika lailla eri versioita. alla yksi rajuimmista. Muunmuassa yksi "opetuslapseni" RC autoista: heikki naulapää on ollut suunnittelemassa KTM:n kolmipyöräistä jossa tietääkseni on Rotaxin mylly siinäkin kuten muistaakseni myös mika kallion road racing raaserissa. Kuina moni täällä osaa kansantajuisesti kertoa mitä noissa "piipuissa" tapahtuu jotka tököttävät näiden kaksitahtisten persuksissa ?
Vs: Bemari lopettaa ... En henkilökohtaisesti tunne tarvetta aloittaa yhteiskunnallista debanttia paikassa, jonne se ei kivuttomasti sovi. On joskus hedelmällistä jopa väitellä asioista - mutta se edellyttää -edes jonkinlaista- henkistä valmiutta kaikilta osapuolilta. Vain oman itsensä alati näkevien, henkisesti vähäjättöisten ruutitynnyriluonteiden kanssa ylempänä mainittu ei ole edes mahdollista. Tyydynkin ainoastaan toteamaan että en pidä "avohoitopotilaita" kovin suurena vaarana itse tärkeimmälle: Elämälle tällä Telluksella. Hehän ovat jo tiedostaneet (ainakin keskimääräistä populaatiota paremmin) lajillemme tyypilliset hulluuden piirteet ja yrittävät kuntoutua. Arvostan että EDES yrittävät. Sen sijaan sellaiset normaalinhassut velikullat, jotka tupruttavat, tauotta, hirveät määrät saasta toisten kiusaksi, eivätkä edes ymmärrä toimintansa mielettömyyttä ovat vaarallisimmat. Heistä hankkiutuu Rakas planeettamme varsin pian eroon (Toivon ainakin nopea puhdistautumista). Nauttikaa turhanpäiväisistä viihteistänne - kun vielä on aikaa. Onneksi Elämä on sitkeä ja puolustaa tarvittaessa itseänsä. (En ehdi korjailemaan ja parantelemaan tekstiäni - on kiire. Annan vain kainon kehoituksen lajitovereilleni: Ajatelkaa JOSKUS muutakin (ja muitakin) kuin vain omaa hetkellistä nautintoanne ja omien pöhöttyneiden tarpeidenne tyydyttelemisiä; Saattaisitte silloin yllättyä - jopa iloisesti riemastua - kuinka suuressa määrin palkitsevaa on pyyteettömyys, rehtiys ja Elämän kaikkinainen kunnioitus. Äly ja Rakkaus kunniaan Heippis! Rakkaudella ja kunnioituksella. - Erska Edit: Yhden räikeimmistä kirjoitusteknillisistä erheistäni pikaisesti tuhosin. - Tuhma ukko
Vs: Bemari lopettaa ... Pakoputken aukeavien ja sulkeutuvien kartio-osuuksien ja niiden välisen suoran osuuden mitoituksilla säädetään pakoputkisto toimimaan siten, että avautuvan kartion tuottama "imu" auttaa pakokaasujen poistumista pakoaukosta, kun taas sitten vastakartion aiheuttama vastapaine pysäyttää pakokaasujen poistumisen työtahdin sopivassa vaiheessa ja itse asiassa lykkää kasua hieman takaisinpäin, jolloin estetään palamattoman kakun pääsy hormiin ja ehkä jopa saavutetaan jonkinlainen ahtovaikutus. Pakokaasu saatetaan siis jossain määrin sykkimään edestakaisin pakoputkessa. Kuten tästä voi päätellä, tällainen viritys mitoiltaan kiinteänä ei voi toimia kovin laajalla kierosnopeusalueella, mikä on tuottanut kireisiin vajaatahtisiin niiden tyypillisen äkkinäisen luonteen (ei mitään... ei mitään... ei mitään... kaikki... ei mitään...). Zysteemi kehitettiin harppi-Saksassa joskus 50-luvulla, muistaakseni Walter Kaaden pääpomona, ja ennen kuin muut hiffasivat, mistä on kyse, MZ pesi kisoissa muut. Sittemmin japanialaiset palkkasivat MZ:n tehdaskuski Ernst Degnerin, kopsivat paisuntakammiosysteemin ja loppu on, kuten sanonta kuuluu, historiaa. -Topi Kuusinen
Vs: Bemari lopettaa ... Noinhan se teoriaa menee kuten Topi kuvaili. Muuttujina putkessa ovat myötä ja vastakartioiden jyrkkyys, putken kokonaismitta ja halkaisija sekä lämpötila. Käytännössä putki on 2T koneen tärkein komponentti jonka muodolla ja mallilla säädetään koneen tehoalue kohdalleen. Jyrkkä myötä ja vastakartio = kapea vääntöalue, suuri huipputeho ja vastaavasti loiva myötä-ja vastakartio => laajempi ja matalamampi tehoalue. Näiden kanssa on tullut pelattua just poitsuni karting vehkeissä.
Vs: Bemari lopettaa ... Tiedätkö, mihin kahteen kategoriaan Rotax pilotit jaetaan? ;-) Edit: siis ilmailun puolella, unohdin että jotkut kutsuvat autoilijoitakin "piloteiksi"... ;-)
Vs: Bemari lopettaa ... Rotax piloteista en tiedä juuri sanomalehti tietoa enemmän mutta harvinaisen asiallista tietoa tuli pilleistä eli resonsnssivaimentajasta. Mitä tulee tuohon säätämiseen, juri japsit huomasivat ett kun käytetään puolet lyhyempää mutta erittäin paksua "pilliä" toteutuu n.s. puolen aallon pilli eli voimistuminen ei ole niin suurta, mutta vetoalue on huomattavan laaja. Nykyään kaikki oat noita lyhyempiä mutta paksuja. Miten Kaaden tuon idean sai, menee suunnilleen näin. Sen ajan huippukuski MZ pyörällä yhdessä kisassa kaatui ja silloin käytetty megafooni meni lyttyyn. Prätkä lähti menemään kuin riivattu, ja kaden pähkäili että mitä syystä... sitten n.s. lamppu syttyi päässä. Kuski oli niin käärmeissään kun ei saanut sitä kunniaa mikä hänelle kuului, vaihtoi tallia. Kuulemma sitten myöhemmin Imatralla ei voinut olla lähelläkään MZ tiimiä...
Vs: Bemari lopettaa ... Tämä on täydellistä puutaheinää. Kaaden oli rakettisuunnittelija evp. ja sovelsi V1-rakettien kehittämisessä saatuja oppeja. Ja se tallinvaihtaja oli mies, joka vei vuosien työn jälkeen jo kypsiksi kehitellyt Kaadenin salaisuudet (myös luistiventtiilin ratkaisut) Suzukille. Asiat kerrotaan juurtajaksain mm. Mat Oxleyn kirjassa Stealing power.
Vs: Bemari lopettaa ... Veikkaan että eläviin ja kuolleisiin. Meillä on tullut kahdet ns. formula-savut...just niitä hetkiä elämässä jolloin tuli laitettua kamera liian aikaisin reppuun. 20sekuntia myöhemmin kilahti mosa ja valkea 30m pilvi seurasi kuskia...priceless moment.
Vs: Bemari lopettaa ... valitettavasti, M Vuori kuulut niihin kirjaviisaisiin joiden tieto perustuu siihen mitä joku on tuottanut kansien väliin. Se mihin mun tieto perustuu on ilmiö; "been there, done that" Ennenkuin japsit edes oli hajulla missä mennän, oli herrä KÖNIG ( en muista etunimeä) ja Gunther Schultze tuonut pillit hydromootoreihin. Siitä nopeimmat sitten viritti Königit GP pyöriin, sen voit vaikka googlesta tarkistaa. Suomessa samainen S.O. fagerström tuunas Königin 125cc vene alky moottorin karttiin ja oli täysin pitelemätön, niinkauan kuin jaksoi pelleillä laitteella. Sitten meni tosin takaisin veneiden pariin ja voitti useita Hydrojen MM nopeus ennätyksiä, sielläkin olin paikalla, kiillottamassa potkureita puhtaalla silikonila ja putsaamassa tulppia trikloretyleenillä, ihan tosta vaan, ilman mitään hengitys suojia, eikä musta tän mielenvikaisempaa ole tullut...
Vs: Bemari lopettaa ... Huomattavasti ennen kun edes olin hajulla valokuvauksesta, nyt kyllä täytyy sanoa että aika paljon enemmän on vetoa sinne, mutta tuttu ongelma: kaikkeen ei täppää riitä vaikka aikaa oisi. Yks rellu tässä kuiteski radalle tuunataan, aihio on jo ostettuna Biarrizissa ja liput buukattuna hakureissulle... että silleen...