Jossain vaiheessa täällä kirjoittelimme LEDien käyttämisestä 20x24" filmin suurentamisen valolähteenä. Luin juuri APO-EL-Nikkoreiden esitettä ja siinä esimerkkikuvien teknisissä tiedoissa mainittiin painossa repron valolähteenä käytetyn salamalaitetta. Tuleeko kenellekään mieleen syytä, miksi ei perinteisille mv-papereille voisi käyttää salamaa valolähteenä, vai olisikohan välähdysaika liian lyhyt ?
Vs: (Studio)salama valolähteeksi suurennettaessa Valaistuksen epätasaisuus? Monimutkaisuus: Kumminkin tarvitsee jatkuvaa valoa tarkentamiseen ja sommitteluun, niin sitten olisi kaksi valonlähdettä.
Vs: (Studio)salama valolähteeksi suurennettaessa Sitä varten studiovaloissa on ohjausvalot, tietenkin.
Vs: (Studio)salama valolähteeksi suurennettaessa Ei, kyllä paperi valottuu aivan samalla tavalla salamalla kuin filmikin... Maskausta on mukavampaa tehdä kun valotus kestää vähän enemmän kuin sadasosasekunnin...
Vs: (Studio)salama valolähteeksi suurennettaessa Ei tule mieleen. Mutta hauskalta kuulostaa ettei herkkyydeltään kovin hidas paperi valottuisi niin lyhyessä salaman välähdyksessä? Strobot vaan suojavaloksikin. Punavalo on vanhanaikaista.
Vs: (Studio)salama valolähteeksi suurennettaessa [QUOTE> [/QUOTE] Ai niin. Mutta entäs tämä resiprookkisuus? Valokuvapaperit on kai kalibroitu pitkille valotusajoille, kuten ennen ammattilaiskeinovalofilmit ja mitä niitä olikaan.
Vs: (Studio)salama valolähteeksi suurennettaessa ^ Tyypillisessä studiosalamassa lie suhteellisen pitkä välähdys. Täydellä teholla pisin. Ja kyllä valotusaika löytyy aina, jos ei yhdellä niin useammalla välähdyksellä. Väittäisin - ja muu olisi kummaa - muillakin salamilla.
Vs: (Studio)salama valolähteeksi suurennettaessa [/QUOTE] Ainakaan ilfordilla ei ollut näkemystä valotuksen pituuden suhteen muuta kuin kontrastikontrolli saattaa olla vajavaista johtuen valolähteen värilämmöstä.