Läpiampuvaa voi sisätiloissa käyttää vain täytevalona, valo poukkoilee kaikkialle, toki Isossa tilassa ei niin haittaa. On olemassa läpiampuvia varjoja joissa takaosa on umpinainen jollain kankaalla, on vähän parempi ja varmaan valaiseekin tehokkaammin. Muutenkin pyöreä etuosa on mun mielestä huono, valo vaikeasti hallittavaa kun ei voi valaista kunnolla ”ohi ” suuntaamalla. Ryhmäkuvia otan paljon läpiampuvalla varjolla joka on kameran päällä. Kankaan laatu läpiampuvassa on kriittistä, liian paksu vie tehoja ja ohkainen ei pehmennä tarpeeksi, tuloo hotspotti keskelle. Joku highkey valaistus valkoisessa huoneessa voi olle hieno juttu pelkästään yhdellä läpiampuvalla salamalla.
Yhtä ihmistä kuvatessa läpiampuvan saa lähelle. Se on joskus etu. Valon poukkoilulla varjon taakse on harvoin mitään merkitystä, eihän sinnepäin kuvata. Parabolisella heijastavalla sitten onnistuu se "ohivalaisukin", sikäli sille on käyttöä.
On sillä valon "poukkoilulla" se merkitys, että sisätiloissa siellä useimmiten on heijastavaa pintaa, ja valo on monesti kaukana hallitusta.
Joo. Valitsin sitten hopeaheijastavat varjot ja laitoin kohtuullisen etäälle välähdyspäästä. Paljon oli heijastavia pintoja, mutta kun salaman ja kuvakulman kerrallaan säädin, niin johan lopulta onnistui. Salamoina oli 2 välähdyspäätä quadrassa. Aikaakin oli lopulta kokonaista 40 min. 4 henkilöä erikseen ja lopulta yhdessä.