Tarkoitus olisi hommata reissukameraksi jotain kevyttä ja näppärää. Taitaa siis mennä kinokaluston puolelle, digit kun ei mulle kelpaa edes pakottamalla. Contaxin G sarjalaisia olen vähän sillä silmällä katsellut... Pitäs olla pientä ja kevyttä. Löytyykö täältä käyttäjiä? Mutta suosituksia/ideoita muistakin järjestelmistä saa tietenkin antaa, ja sepä olisi jopa suotavaa.
Leica M3 - MP Konica Hexar RF Zeiss Ikon Leica CL Minolta CLE Riippuen vähän että haluaako täysin mekaanisen kameran, vai sähäkkyyttä. Itse halusin patterista riippumattoman kameran ja leica m oli minusta paras valinta. Aikaisemmin mulla oli mm Konica Hexar AF.
Itse olen kanssa miettiny että onko tuo sähkösähkörunko hyvä vaihtoehto, ja lähinnä tuota G1sen AF puolta epäilen. Manuaalitarkennus tuossahan soveltuu lähinnä hyperfokaalitarkennukseen. Mut sen verran sais kyllä kamerassa patterin tarvetta olla, että valotukset sais mitattua. Ja jotenkin tuntuu, että noiden Leicojen hinnat on vähän turhan korkeita. Hexar AFssä taitaa häiritä kiinteä optiikka, joka on toisaalta tietyssä mielessä etu. Mut täytyy ny kattoo eka, miten tossa yhdessä huudossa käy...
Moi! Minulla on ollut G1, ja nyt juuri hankin G-kakkosen. Tuntuu kuin kotiin olisi palannut! Kritiikkiä yleisesti on aiheuttanut etsin ja tarkennusmoottorin ääni. Jotkut pitävät etsimestä (kuten minä), toiset eivät. Tarkennusmoottorin äänikään ei minua häiritse. Välineet tuntuu todella laadukkailta enkä usko että titaanirunko pienistä kolhuista hätkähtää. Painoa on sopivasti, eli tuntuu Kameralta, mutta on silti riittävän pienikokoinen mukana kuljetettavaksi. Manuaalitarkennus on, mutta ei ole kovin kätevä. Omakuvissa käytettävissä, mutta muuten käytän kyllä AF:ää eikä sen toiminnassa ole ollut moittimista. Paristot kestää aivan riittävän pitkään. Hinta-laatusuhde on tällä hetkellä todella hyvä esim Leicaan verrattuna. Kannattaa kokeilla miltä tuntuu, sopiiko itselle. Riskinä on vaan se, että sellainen on sitten pakko saada... Jukka ps. Jos jollain on joutilas 45-millinen Planar...
Taskukameraosastolta voin suositella lämpimästi Rollei 35SE -kameraa. Aivan loistava objektiivi (Zeiss Sonnar 40/2,8) ja muiltakin osin hyvin laadukas kapine vaikkapa katukuvaukseen.
Joo itselläkin kävi mielessä suositella Rolleita, itsellä on 35S, joka on myöskin Sonnarilla. Mutta täytyi ilmeisesti olla AF ja muut hienoudet? Jos tuo Rollei olisi rangefinder (kokoa kasvattamatta), niin se olisi kyllä täydellinen.
No jos sen ei pakko ole olla rollei niin mites esim Contax T? Lasi on kai väh yhtä hyvä ja muutenkin paremmin tehty peli.
Jos tykkää kuvata hämärässä ja ilman salamaa niin silloin kantsii melkeen mieluiten ostaa m mounttinen kamera, saa paljon valovoimaisia laseja f1,4-1,0 suht kompaktissa koossa. Contaxiin ne ei jostain syystä koskaan esim tehnyt 50mm 1,4 tai 35mm 1,4 lasia.
Olen kuvaillut G1:llä nyt noin vuoden. Vanhana Contaxin peilikamerakäyttäjänä ihmetyttää, miksi kesti näin kauan huomata tuon systeemin nerokkuus. Ehkä aikanaan epätoivoisena Leica-kuvaajana tiiraus kaverin G1:n pieneen etsimeen 90-luvulla hämäsi. G-sarja on aika hämmentävä kokemus, mutta useimmille positiivinen. Kamerat ovat hienosti tehtyjä, ja automatiikka/valotuksen korjaus on taatusti osaavan käsissä yksi parhaista. Mutta ne objektiivit... G-sarjan lasit ovat oikein hienoja. Eikun häikäiseviä. Vertailutestit, MTF:t yms eivät kerro välttämättä kaikkea, vaikka G-sarja pärjää noissakin parhaimpana. Mustavalkoisena ero esim. Leican M-sarjaan voi olla enemmän olosuhteista kiinni, mutta väreissä Zeiss pesee kilpailijansa 6-0. Lämpimän neutraali värimaailma, joka on identtinen läpi koko objektiivisarjan ei voi jäädä huomaamatta. Suosittelen lämpimästi, kaiken lisäksi G-sarja on maailmalla ja satunnaisesti täälläkin puoli-ilmaista. Mahdolliset AF-ongelmat ovat vahvasti liioiteltuja muutamien turokäyttäjien toimesta. Toinen kiva juttu on paino. Esim. Contaxin RTSIII runko painaa noin 1100 grammaa, G1+28mm+45mm+90mm painaa suurinpiirtein saman verran. Ei tarvitse miettä, kumman ottaa mukaan. Ja niin kuin aiemmin mainittiin, kameran fiilis on kevyehköstä painosta huolimatta todella vakuuttava. Jos kiinnostaa enemmän, Helsingissä voi kokeilla. Lopuksi, Rollein 35S on ihan kiva, mutta aivan erilainen kuin esim. G1. Jos haluaa pokkaria, ton Rollein rinnalla esim Contaxin T2 on aika peto. Itse odottelen T3:sta.
Joo siis T2 on hyvä jos pokkaria tarvitsee. Ei sovellu kuitenkaan mihinkään extreme-streeetkuvaukseen, etenkään pimeässä ilman salamaa Otin sellaisella suurimman osan yhden näyttelyn kuvista; printit oli muistaakseni 35x50cm ja muutama isompikin, eikä objektiivin laatu ollut ongelma... Digikameranetin puolella näyttäisi olevan G1 myynnissä. Hintapyyntö on n. kolminkertainen käypään hintaan verrattuna... t. hintapoliisi
Konica Hexar AF on saanut ajoittain edullisesti, itse myin moisen takuulla 300e. Kameran lasi on mainiota luokkaa, ja kameran koko on semmoinen, että se ei ole pokkari mutta siitä saa hyvän kuvausotteen. Itse en tykännyt sen käyttöliittymästä, liian sekava ja paljon nappiakrobatiaa. Kantsii kokeilla ennen kun ajattelee ostavansa. Plussaa kamerassa on vielä lähes äänetön keskussuljin. Yksi pieni mittaetsinjärjestelmä on tuo Minolta / Leica CL. Se on sen omalla 40mm lasin kanssa melkoisen kompakti. Tosin mekaanisessa jämäkkyydessä ja laadussaan se ei ole kyllä totuttua M tasoa. Mutta mielenkiintoinen ja pieni kamera ja täysin mekaaninen, sisältäen kuitenkin valotusmittarin. Kamerassa on M mountti joten siihen saa vielä uutta lasia usealta valmistajalta. Konica Hexar RF on melko lailla Zeiss Ikonin tapainen kamera, sisältäen vielä moottorin. Kamerassa on samoin M mountti. Joitakin ongelmia on ollut Konican lasien mountin rekisteripituisuudessa ja saattanut aiheuttaa pieniä ongelmia varsinkin kun niitä laseja on käytetty leicassa, jostain syystä he käyttivät hieman eri etäisyyttä tuon kalibroimiseen joka on kyllä outoa. Itse ostin m leican kun siinä on niin kaunis suljinääni ja hyvä liipasin fiilis, oli aluksi hieman vaikea ennakoida oikeeta hetkeä kun oli aiemmin tottunut peilikameroihin joissa oli paljon suurempi laukaisuviive. En suoraan peliä ostanut vaan papalla on moinen M3 ollut uudesta asti ja kuvailin sillä muutamia rullia. Mittaetsinkameralla kuvaaminen on vähän erillaista kuin peilillä, itse pidän siitä kun koko kuva näkyy aina terävänä vaikka kuvaisi kuinka valovoimaisella lasilla tahansa. Leica on tietty tullut kuuluisa hyvästä optisesta laadusta, mutta minusta ainakaan ne vanhemmat lasit eivät ole niin ihmeellisiä. Omistan vain Summilux 35mm 1,4 ASPH. lasin ja se kyllä täydellä aukolla kestää vertailun ihan mihin vaan. Olen kuvannut tasan kaksi rullaa väriä kamerallani ja ekaksi kuvasin hämärässä valossa diaa, ja värit olit minusta niin hyvät kuin nyt voi vaikeassa olosuhteessa toivoa, ja kontrasti oli kyllä suuri, tosin ainioa vertailukohde oli Canon EF 50mm 1,4 lasi. Pidän mvstä niin paljon että sitä nyt on tullut alle vuodessa puksuteltua joku satarullaa. Leican parhaat optiikat ovat tällähetkellä 35mm 2,0 Summicron ASPH, 50mm Summilux ASPH., 75mm Summicron APO ASPH. Noi on sitten vaan ikävä kyllä äärimmäisen kalliita Toi uusi 50mm on monien sitä testanneiden lehtien mukaan paras 50mm mitä on koskaan tehty valokuvauskäyttöön, aukolla 1,4 tekee samaa jälkeä kuin vanha malli teki aukolla 5,6. Sen on melkoista. Leican optinen laatu tulee esille varsinkin kun kuvataan täydellä aukolla. M Leicassa on mielestäni paras etsin mitä oon nähnyt mittaetsinkameraissa, varsinkin uudemmissä m malleissa kuten MP jossa on monikalvopinnoitetut elementit etsimessä, ja se on niin tarkka että sillä voi tarkentaa 50mm 1,0 lasin hämärässä. AF on nopeampi muttei aina yhtä tarkka. Eli riippuu sitten kuvaustyylistä että kummasta tykkää. Molemmilla saa teräviä kuvia. Noissa vanhemmissa laseissa, ainakin 50mm dual range summicron jolla kuvasin niin tulee minusta kauniit mv sävyt, erillaiset kuin uudella laseilla, kun siinä on matalampi kontrasti, tosin resoluutio oli ihan vertailukelpoinen tuohon canonin 40v uudempaan lasiin. Mutta M runko ei ole sitten kovin kevyt kamera, messinkisellä lasilla se painaa noin kilon. Itseä ei se kovasti ole haitannut, kamera on kaulassa joka päivä kun kaupungilla pyörin. Leicat aina herättää tämmöistä hysteriaa ja fiilistä, noh kuvaus ainakin minulla on vähän semmoista, mielummin fiilistä ja hysteriaa kuin MTF käppyröitä
Itselläni on Konica Auto S3. Se on aito mittaetsinkamera. Siinä on oikein mainio optiikka ja erinomainen mittaetsin. Omistan tämän klassikko Konican lisäksi Konica Hexar AF:n. Olen ollut siihen erityisen tyytyväinen. Pidän kameran muotoilusta yms. Kannattaa tutustua Hexar:iin ennen ostopäätöstä. Lisätietoja kyseisistä kameroista saa täältä: Konica S3 Konica Hexar AF
Ostahan minulta tuommonen krominen Minolta Hi-Matic 7sII mittaetsinkamera. Melko hyvässä kunnossakin. Jossakin sanottiin että periaatteessa sama kamera kuin tuo konica auto s3. Linssi on erinomainen. tuossa on siitä juttua: Minolta 7SII ja tuossa: The Rokkor Files - The Minolta 7SII
Mulle jäi jostain syystä mieleen ettei G-sarjaan ollut oikein "mahdollista" tehdä kunnolla toimivaa valovoimaista kakkulaa, kun tarkennus jää jalkoihin. Sama ongelmahan se on noiden joidenkin Voigtlanderien kanssa ja Minolta/Leica CL/CLEn kanssakin. Liian lyhkänen se mittaetsimen... noh, mitta. Emminä tiedä mitä se suomeksi on. Ääni Leicalle täältäkin, ei se nyt sijoituksena kovin metsään mene. Tai ainakin Voigtlanderilta R3 tai joku niistä muista M-bajonettivehkeistä. On automaagivalotustakin tarjolla. Melkein siis.
Mä en oikeen ymmärrä tätä valovoimajuttua. Summiluxeja lukuunottamatta G-sarjan lasit on ihan valovoimaisia, esim. 2/45 ja 2/35. Ja vanhojen Summilux-M lasien täysi aukko ei ole sitä parasta Leicaa. Ainakin ennen Summicronit olivat oiva valinta, jollei ollut ihan pakko saada 1.4 täyttä aukkoa. Nykyiset ASPHit voi olla eri asia, mutta hintahan on +2000 evee. Koska haussa oli kevyt paketti, G-settiä kannattaa harkita entistä vakavammin. Itse havahduin asiaan laskeskelemalla G1+28mm+45mm+90mm setin painoa - se on vähemmän kuin esim. Contaxin RTSIII runko! Eli reilu kilo. Pokkarit on tietty vielä kevyempiä, mutta onhan esim. G1 kolmella objektiivilla aika monipuolinen systeemi. Lopuksi vielä yksi eittämätön etu ja pieni vinkki. G1+45mm peruspaketti ei maksa tällä hetkellä juuri mitään. Erittäin luotettavaksi osoittautuneella Saksan eBaylla halvimmat setit ovat olleet 250 euroa. Hinnat ovat hieman nousussa, mutta viikoittain on myynnissä settejä, joiden loppuhinta on 300-350 euroa. Naurettava hinta hienosta kamerasta ja yhdestä maailman parhaimmista objektiiveistä. Noilla hinnoilla ei tarvitse ajatella kameraa "sijoituskohteena".
Jonkun pitäisi soittaa Carl Zeissille (vai hra. Kyosheralle) ja opastaa fiksumman etsimen merkityksessä ja valmistamisessa. No, ei kai nyt ihan tuosta ole kyse, vaikka en kyllä itsekään osaa arvata huippuvalovoimaisten objektiivien puuttumisen syytä paremmin. Mittaetsimen puutteellinen tarkkuus on kyllä kaiketi ollut joskus ja joillekin ongelma, vaatihan esim Canonin f:0,95-objektiivi kokonaan uuden rungon suunnittelun ja joku tuossa jo taisi todeta näiden uusien Voigtländerien mittaustarkkuuden rajallisuuden. Yksi mielenkiintoinen ilmiö kaikissa mittaetsinkoneissa on hystereesi, ts. tarkennuksen asettuminen hieman eri kohdalle lähestyttäessä "oikeaa tarkennusta" äärettömän suunnasta tai toisesta. Hyvässä kamerassa ilmiö on toki korkeintaan pieni. Tällaista on mittaaminen? Kari tuossa käytti myös ansiokkaan puheenvuoron valovoimasta ja sen mahdollisesta puutteesta. Yksi puoli asiaa on tietysti se että monikin tätäkin keskustelua käyvä on vallan tyytyväinen, kai oikeastikin(?), niihin käsittämättömiin piirtokyvyttömiin ja valovoimattomiin sigmatamron kgzeidef (ym.) -wunderzoomeihin. Samantapainen keskustelu velloo esim. Hasselbladin objektiivien ympärillä, jokainen "tosiharrastaja" tuntee hyvin T*-pinnoitusta edeltävän objektiivien "vaatimattoman suorituskyvyn". Sohaisu muurahaispesään? Tästä tietysti tullaankin klassilliseen laadun käsitteeseen, tuotteen tai palvelun kykyyn vastata ASIAKKAAN sille asettamiin toiveisiin ja odotuksiin. Eikös huippuvalovoimaisten objektiivien puute leimaa myös uutta Zeiss Ikon -mittaetsinkonetta. Toisaalta Contaxiin, jossa olikin todella pitkä mittaetsinmen KANTA, sai jo kolmikymmenluvulla f:1,5 -valovoimaisen normaaliobjektiivin (Sonnar) ja esim. 8,5 cm:n f:2 telen. Erotuksena Leicaan on Contax-järjestelmässä ainakin Hologon! Karin (KTo) esimerkkikuvia ja hehkutuksia odotamme vesi kielellä meidän muiden joutuessa tyytymään vain erisortin Biogoneihin. Elämä koettelee. T. Kerkko.
Leicassahan on parasta se mountti johon saa monenlaista lasia, vintagea ja huipputerävää modernia lasia. Ainakin kolme suurta valmistajaa pykää noille laseja (Zeiss Leica ja Cosina). Mutta kamerat ovat täysin erillaisia kyllä, G2 on moderni järjestelmäkamera ja M rungot ovat vanhanaikaisia mekaanisia pelejä mekaanisella mittaetsimellä. Joku toinen tykkää mekaanisesta ja toisen sähkön eduista. Automaattitarkennusta M mounttiin ei varmaan tule koskaan, mutta digikameroita (tai kamera) siihen on jo.
Ja kyllä hologonin m mounttin sai, isolla rahalla. Mutta voigländeriltä löytyy 15mm joka on ihan hyvä ja halpa laatuun nähden. Hologon on niin hidas lasi varsinkin nd fillterillä että Zeiss unohti suosiosta sen formulan ja teki uuden M lasin 15mm 2,8 distagoniksi, joka kyllä hinnaltaan lyö kyllä kaikki leicankin lasit (taisi olla melkeempä 3600- 4000e)
Löytyy, löytyy. Mutta silti Hologon, Biogon ym. asettaa standardin. Zeiss on ja on aina ollut referenssi. Väsätään muualla sitten mitä hyvänsä. Herkullinen keskustelunjohdatus, etenkin jos käytettävissä olisi lämmin sauna ja koppa olutta mieheen? T. Kerkko.