/ Register

Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pimiöön vinkkejä

Discussion in 'Filmikuvaus' started by asiantuntija mäki, Aug 19, 2007.

    Perusvedoksia on tullut tehtyä jo pitkään, ja alkaa jo kyllästyttää. Ainahan vois kehittyä vielä lisää mutta vaihtelua kaipaa tämä mies.
    Olisko jotain budjettiluokan ideoita mitä voisi kokeilla?
    Toonasin teellä yksiä näytelmäkuvia ruskean sävyisiksi, ja siveltimellä kehitin. Näitten lisäksi etsiskelisin vinkkejä. Mustavalkovedoksista on siis kyse.
     
  1. Vs: Pimiöön vinkkejä

    Pehmytpiitroa nailonsukan läpi?
    Kehitys paperille pisaroitetulla kehitteellä?
    Valotus valotustasolle silputulle valokuvapaperille?
    Solarisaatio?
     
  2. Pimiöön tuli vinkkejä

    Tänä iltana pääsen kokeilemaan. kaksospojista (1kk ikäisiä) kummeille "taidekuvat" lahjaksi.
    Kiitos vinkeistä!
     
  3. Frank

    Frank Active Member

    7,250
    1
    38
    Vs: Pimiöön vinkkejä

    Erilaiset toonerit voi tietty olla "hauskoja" kokeilla, valkaisulla ja ilman. Esim. sinisävyte, tai useammalla sävytteellä split toningia ja jotain tommosta.
     
  4. Vs: Pimiöön vinkkejä

    Suomenkielinen termi on hukassa, mutta englanniksi Lith. Siis kehitystapa, missä sopiva erittäin laiha kehite, ronski ylivalotus, reilu vajaakehitys haluttuun pisteeseen asti. Tuloksena mm. varsin värikkäitä kuvia, joissa on ihan oma tuntunsa muutenkin. Tuossa riittää ainakin toviksi haastetta, jos haluaa saada kaiken irti, joskin perusvedokset tuli ihan helposti jo ensimäisellä kerralla ainakin mulla.

    Prosessi tarvitsee lähinnä erikoisen kehitteen, muita kuluja ei tule, jos hyllystä löytyy sopivaa paperia. Tulos ainakin on vähintäänkin erilainen ja prosessointitapakin on melko erilainen, luulisi tuovan vaihtelua.
     
  5. RDahl

    RDahl Staff Member

    7,895
    116
    63
    Vs: Pimiöön vinkkejä

    Juuri Jaakolan Ollin kanssa oli aiheesta puhetta, eli ihan normaali vedoksestakin (kuitu) voi tehdä lihprintin, valkaisemalla kuva ensin, sen jälkeen huuhtelu. Kun huuhtelu on suoritettu, vedos lith kehitteeseen, helpompaa, koska kuva ei nyt ylikehity. Ei, en ole vielä kokeillut, mutta mahdollisesti tulevaisuudessa.
     
  6. elpuri

    elpuri

    7
    0
    0
    Vs: Pimiöön vinkkejä

    Onko kellään tiedossa hyvin yksiin toimivaa paperi & lith-kehite yhdistelmää?
     
  7. Vs: Pimiöön vinkkejä

    No mun alkutaipaleella on ollut Fomatone RC paperina, samoin Adox polywarmtone rc toimii (niin kauan kuin saatavilla). Adox tuntuu tosin vaativan aika pitkiä valotusaikoja ja jatkuvuuttahan ei ilmeisesti ole. Ilfordin warmtone on mulla varmaan seuraava kokeiltava. Kuitupuolella on monta muutakin hyvää vaihtoehtoa.

    Kehitteenä olen kokeillut Moersh EasyLith -litkua näin alkutaipaleella. Moersh Lith Master set tulee mulle seuraavaksi, kun siinä voi vaikuttaa "rakeeseen" yms paremmin.

    Aiheesta kiinnostuneiden kannattaa ehdottomasti lukea ne kaksi Tim Rudmanin kirjaa aiheesta. Hänen weppisivuiltakin löytää paljon toimivia papereita ja kuvaukset niiden värisävyistä.

    Valkaisu toimii, joskin tulos ei ole sama. Ylivalotus on tarpeen aina, jos halutaan esim. nostaa mustaa kohtaa lähemmäs kirkkaita. Normaali valotushan jättäisi kuvan tummahkoh kohdat harmaaksi eikä lith-kehitteilläkään tummu enempi, jos ei ole hopeaa mitä kehittää.
     
  8. harri_r

    harri_r Member

    41
    0
    6
    Vs: Pimiöön vinkkejä

    joko oot koittanu ristiin prosessointia? eng. cross process.
    eli prosessoit sun matskun eri matskulle tarkotetulla litkulla... tyyliin kehität dian värifilmin kemioilla tms.
    tuli vaan mieleen :)
     
  9. Vs: Pimiöön vinkkejä

    Eikös joku täällä joskus crossannu diaa rodinaalilla, vai olenko nähnyt unta?
     
  10. Frank

    Frank Active Member

    7,250
    1
    38
    Vs: Pimiöön vinkkejä

    Holgaroxxxissa oon kuvan nähnyt, jossa on proviaa rodinaalilla kehitetty. Eri asia onko siinä järkeä.

    Diafilmi värinegaprosessissa tai toisinpäin tuottanee kyllä ehkä ihan mielenkiintoista jälkeä, kun dia crossataan negaksi, saa kyllä sitten pohtia, että minkä mukaan valkotasapaino katsotaan, kun filmin pohjaväri muuttuu vihreäksi tai violetiksi, kuitenkin muuksi kuin se alunperin on. Negaa en ole diaksi crossannut, pitäis varmaan testata.
    Netistä löytyy jotain esimerkkejäkin eri filmeille.. Oman kokemuksen mukaan en välttämättä suosittele ihan kahta aukkoa ylivalottamaan niinkuin usein tunnutaan neuvovan.

    Niin olikohan alkup. kysymys lähinnä mv-prosessiin?