Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Paperipulma

Discussion in 'Filmikuvaus' started by Aimo Essunen, Jan 2, 2011.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23,779
    749
    113
    Vs: Paperipulma

    Onko Neutol tosiaan eri kehitettä kuin Neutol NE?  Jos näin, en tunne sitten tarpeeksi aihetta.

    edit. Tai siis onko se niin erilaista ettei suodatukset vaikuttaisi lainkaan jyrkkyyteen.
     
  2. Vs: Paperipulma

    Neutol NE ja WA tulivat aikoinaan (muistikuvani mukaan noin 1990-luvun puoliväliä) monijyrkkyyspapereille suunnitelluiksi vaihtoehdoiksi perinteisen Neutolin tilalle.

    En nyt nopealla hakemisella löytänyt parempaa luetteloa eroavaisuudesta, mutta jonkinlainen vertailun vuodelta 2001 löysin os. http://mauglee.kitox.com/files/agfa_bw_paper_chemicals_en.pdf

    Editoitu: Jos käytetty kehite on todellakin sitä alkuperäistä Neutolia, niin kyllä se voi olla jo vanhentunutta. ;)
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23,779
    749
    113
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23,208
    3,521
    113
    Vs: Paperipulma

    Minähän aikoinaan valokuvausharrastusta aloitellessa kuvasinkin "valmistajan ohjeen" mukaisesti.  Filmipurkissa oli lappu, jossa oli taulukko:  aurinkoista, F:16; varjossa, F:8; pilvistä, F:5.6 jne.  Niillä mentiin.  Hyvin pärjättiin, mutta,  kehitys kehittyy vai miten se nyt oli.
     
  5. Vs: Paperipulma

    Adoxin papru on aivan "uunituoretta" suunnilleen parasta mitä rahalla saa, jos ilfordi kehittyi OK, ei vika ole myöskään paprukehitteessä, vaan pimeähuonevalaistuksessa. Valotit paprun pimeässä, mutta kehitit keltavihreässä? se valottaa adoxin tasaisen platkun harmaaksi. Nykypapruilla pitää olla punainen pimeähuonevalo ( ilfordilla keltainen). Hanki punaiset suotimet lamppuihisi ja kokeile uudelleen
    Tee aluksi "hunnutuskoe" eli laita papru puoleksi peitettynä paikkaan missä käsittelet sitä ja anna olla 5 min ja kehitä, jos on huntua, vähennä valaistusta ( lisää  välimatkaa valolähteisiin)
     
  6. Vs: Paperipulma

    ^ nerokasta!
    ..puollan jw:lle kl.comin vuoden Hercule Poirot arvonimeä.
     
  7. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23,208
    3,521
    113
    Vs: Paperipulma

    Juu, jos noin on, niin hyvä oivallus.

    Alkuperäinen kysyjä on ehkä kuitenkin tiennyt moniastepapereiden vaativan punaisen pimiövalon.
     
  8. BenKaila

    BenKaila Well-Known Member

    796
    372
    63
    Vs: Paperipulma

    Myönnettäköön Vuoden 2010 Hercule Poirot -arvonimi JW:lle,  mutta siitä huolimatta Ilfordin moniastepaperi kehittyy hunnuttumatta punaisessa suojavalossa, on toiminut montakyt vuotta minulla.

    Valolähteinä Selanteeltä aikoinaan hankittu punasuotimella päällystetty loisteputki, ja lisänä Narvan valmistama punainen hehkulamppu välittömästi kehitysaltaan yläpuolella, kiinnitettynä työpöytävalaisimeen, jotta sen voi laskea ja nostaa tarpeen mukaan.
     
  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23,208
    3,521
    113
    Vs: Paperipulma

    Punaista (pitkäaaltoisempaa, pienempi energia) kestävät kaikki ortokromaattiset matskut, keltaista vain vanhan mallin siniherkät paperit.
     
  10. Vs: Paperipulma

    Ilford multigrade kestää keltavihreää datasheetin mukaan.

    EDIT: adoxin datalehdessä ei nimenomaisesti mainita esim philips PF710 (keltavihreä), joka mainitaan käpäiseksi ilfordin paperille. Mutta nuo herkkyys vs aallonpituus käppyrät on kyllä melkoisen samanoloiset..
     
  11. Vs: Paperipulma

    Kiitoksia monista hyvistä vastauksista. Kehitepurkin kyljessä lukee Neutol NE ja sillä kehittyy Ilfordin Multigrade FB Warmtone ihan hyvin.  Siksi tuntuu oudolta, että se saisi toisella paperilla aikaan noin dramaattisen vaikutuksen. Suojavalona on vuosikymmeniä vanha Philipsin kellertävä lamppu. Siis tosiaan kellertävä, mutta isossa huoneessa aika himmeä. Ilfordin kanssa se ei siis ole aiheuttanut ongelmia.

    Adoxin ohjeessa on pitkä luku suojavalosta ja siinä nimenomaan sanotaan, että sopimaton suojavalo muuttaa paperia pehmeämmäksi. Tein ensialuksi jonkinlaisen kokeen suojavalon vaikutuksesta Adoxiin.  Kokeen olisi kyllä voinut tehdä paremminkin, mutta kaikki näytti kuitenkin olevan kunnossa. Kun tulokset olivat sitten mitä olivat, tein toisen kokeen niin, että sammutin kaikki valot, otin paperin laatikosta, valotin ja laitoin kehitteeseen. Kahden minuutin kuluttua sytytin sen keltaisen valon, ja siirsin paperin keskeytteeseen - en nimittäin löytänyt paperia altaasta pimeässä. Tulos oli aivan saman näköinen, kuin sen keltaisen valon kanssa tehdyillä. Siksi en oikein usko suojavalonkaan vaikutukseen.

    Nyt lähden etsiskelemään tuoretta kehitettä. Jos löydän, niin yritän vielä tehdä jotain suojavalonvaikutuskokeitakin.
     
  12. Vs: Paperipulma

    Yllättäen löysin kaupasta kehitepullon. Puolen litran Neutol, ilman mitään kirjaimia. Ei sekään aivan tuoretta saata olla. Aivan samanlaista jälkeä sillä saa aikaiseksi, kuin vanhalla kehitteelläni. Adoxilla surkeaa ja Ilfordilla normaalia.

    Testasin pimiövalaistuksenkin. Valotin paperia sen verran, että se saa aavistuksen harmautta, jätin paperin rajaajalle ja laiton sen päälle muutaman kolikon, odotin viisi minuuttia ja kehitin sen. Kun lopputulosta tiiraa oikein tarkasti hyvässä valaistuksessa ja tietää mitä hakee, niin kyllä siinä kolikoiden ääriviivat saattaa juuri ja juuri havaita, mutta ei tuollainen voi paperin ominaisuuksia noin täydellisesti muuttaa. Enkä minä paperia normaalisti viideksi minuutiksi pöydälle jätä.

    Ei kai tässä auta muu, kuin ryhtyä kirjelmöimään Saksaan. Saa nähdä, mihin se johtaa. Tässähän loma menee mukavasti, ei ole tekemisen puutetta.
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23,779
    749
    113
    Vs: Paperipulma

    Voi harmi.  Adox ei nyt ihan rokkaa.  :-\
     
  14. Vs: Paperipulma

    ROLLEI eli siis Foma, menee ihan hirveän näköiseksi kellanvihreässä, vaatii hiukka totuttautumista printata punavalossa, mutta näin on valitettavasti opittava tekemään.
     
  15. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8,192
    63
    48
    Vs: Paperipulma

    Neutol, Neutol NE ja Neutol WA on ihan eri kehitteitä.

    Vaikuttavat aineet ovat täysin erilaiset jne... Tämä menee vähän ulkomuistiin, mutta muistaisin että Neutol on harvinaisen ympäristöystävällinen ja "poikkeava" kehite, Neutol WA  (ehkä myös NE) ovat perinteisempiä kehitteitä (metol-pohjaisia?).

    EDITTI: Neutol on C-vitamiinipohjainen kehite ja Neutol WA on hydrokinooni + phenidone -pohjainen.


    Tuohon Neutol-tekstiin on syytä suhtautua kuten Kodakin kehitteiden "D-" -merkintään. 
     
  16. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8,192
    63
    48
    Vs: Paperipulma

    Kiinteäjyrkkyisistä monijyrkkyisiin siirtyessä tuli tehtyä kertaheitolla siirtymä mukavista vihreistä ja keltaisista valoista punaiseen hämyyn..  Ehkä vähän turhaankin kun pitkään pysyin vain ilfordissa, mut eihän sitä nuorena osannu ulkomaankielisiä datasheettejäkään tulkita ;)


    Vaan kuinkas tämä paperien säilyvyys? Uskon kyllä että moniastepaperit voivat säilyä heikommin kuin kiinteä-jyrkkyiset koska näissä on 2 emulsiota, mutta silti... Värifilmitkin säilyvät helposti 20 vuotta ilman että ominaisuudet muuttuvat kovin radikaalisti.

    Mulla on vanhimmat Ilfordit varmaan 7 vuoden takaa ja hyvin ne vielä ovat toimineet. Säilytys huoneen lämmössä, milloin missäkin komerossa.
     
  17. Vs: Paperipulma

    Toi pitää paikkansa. Mä sain jälleen skarpattua parin vuoden tauon jälkeen ja polkaisin oman pimiön taas käymään. Siellä on katossa Encapsuliten kellertävät A-10/ND3 putket ja kyllä kaikki foman ja adoxin paperit valottui, Ilfordit pelasi ihan hyvin. Vaikka noissa putkissa sanotaan cut offiksi 580nm ja datalehtien mukaan pitäisi paprujen herkkyyden loppua 540nm.

    Tein pikaisen hätäratkaisun ja laitoin hyllylle katon kautta heijastamaan bilteman led-lisäjarruvalon ja siihen pienen jostain vanhasta hubista jääneen 12v 400mA muuntajan. Hienosti pelittää ja valoa on runsaasti, mutta kuitenkin paprut pysyy käyttökelpoisina ainakin 15min valottamisen jälkeen. Eikä toi punavalo nyt niin ongelmallista ole, kun niitä printtejä pitää kuitenkin käydä katsomassa kunnon valossa, että niistä voisi tehdä jotain johtopäätöksiä.
     
  18. Vs: Paperipulma

    Jos nyt pantais ihan tutoriaalin puolelle:
    en omia systeemejä tyrkytä, mutta mulla on pitkin huonetta siroteltuna noita macon punalamppuja johon sisään käy tavallinen rautakaupasta ostettava pakastinarkun bulbi ( pikkukannalla, 8W ??)
    sitten kehitys ja fiksialtaan päällä on lisäksi aika tehokas Eirin 15W normilampulla varustettu punainen pimiöhuonevalo. Fiksialtaan päällä on lisäksi kellanvihreällä suotimella varustettu 25W (tai jopa 40W) eirin suodinboksi ja siihen roikkuva katkaisija. Kun printi on noin suunnilleen fiksattu, napsautan hetkeksi kellanvihreän valon päälle, siinä näkyy aika hyvin nuo sävyt, mutta ei häikäise jotta näkö häipyisi kokonaan taas punavalossa kurkkiessa. Mulla on suurennusvalo koneessa kytkettynä siten että skarppauksen ja valotuksen ajaksi menee lähimmät punavalot pois päältä  jotta varjostamiset y.m. eroittuisi selväti. en tykkää kovin lyhyistä valotusajoista juuri tästä syystä joten himmennettyä printtauskuvaa on vaikea hahmotta ellei valot ole pois päältä
     
  19. Vs: Paperipulma

    Eipä nuo paperit sen enempää kuin pimiövalotkaan toimi aallonpituuden tarkkuudella. Noin audiokielellä sama ilmaistuna veikkaisin että enempi 6-12 dB/oktaavi kuin 36 dB/oktaavi....
     
  20. Vs: Paperipulma

    Kerronpa nyt vielä tarinan lopun.

    Tilasin Seinäjoelta punaisen lyhdyn ja Saksasta jauhemaista kehitettä Ethol lpd. Nyt viikonloppuna sitten kokeilin niitä. Kuvista tuli ihan hyviä, ei paperissa siis mitään vikaa  ole. Niin pitkälle en ole asiaa ehtinyt asiaa tutkia, että minkälaisia lopputulosia eri paperi – kehite – valo -yhdistelmillä saa aikaan.