Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Maantiepyöristä

Discussion in 'Yleistä keskustelua' started by Jukkis71, Jun 28, 2013.

  1. agostini

    agostini Active Member

    1,839
    0
    36
    Vs: Maantiepyöristä

    Tunnustan olen persaukinen romunkerääjä, ja mitäilmeisemmin vielä kädetön jos porvoon tallipääliköltä kysytään :D no ei sinänsä yllätä että läppäoli.
    Vertailukohteeksi voisin tuohon tonnin maasturiin heittää piruuttani garyfisherin runkoon kasatun filon jonka tein pojalle. Hyvin näyttää kestävän keulimista ja muuta kohkaamista mitä noi nuoret säätää.
    Rungosta maksoin 70e mukana tuli kammet ja satula tolppineen pantoineen. Keulasta 150e kiekoista 50e kumeineen ja loput kilkkeet fillaritorilta. Loppuhinnaksi tuli about 300e. Minä en laske erotusta uuden hinnasta, laskee kuka jaksaa. Tämä vain yksi mahis, toki mulla on mahdollisuus/ jonkunmoinen taito noita kasata + puskaradion kautta saan osia ja neuvoja kavereilta. Auttaa paljon ja kysyvä ei tieltä eksy.
    Jukkis@ Minulla on mielipide crossarin vs maasturin ajo-ominaisuuksista niin miksi en saisi niitä täällä esittää, oletko sinä ominaisuudessa sen kenties kieltämään?
    Uuden fillarin osto ei ole kiellettyä mutta jos on halua niin vaihtoehtojakin löytyy, thats my point.
     

    Attached Files:

    • gf.jpg
      gf.jpg
      File size:
      212.4 KB
      Views:
      422
  2. c

    c Well-Known Member

    5,391
    109
    63
    Vs: Maantiepyöristä

    Varmasti pärjää vannejarruilla normaalissa ajossa, metsässäkin.

    Se mikä levyjarruissa on kiva, että ne ei syö vannetta. Vannejarru vanteissa on kulutuspintaa vanteessa, joka lopulta kuluu puhki. Mut se kyl kestää kauan.

    Jos hommaa levyjarrut, niin mekaaniset on huomattavasti kätevämmät kuin neste. Ellei halua alkaa ilmaamaan ja säätämään nestejarruja. Tietty nestejarrut on paremmat... mut siis se massa ja nopeus mikä fillarissa on, suhteessaa autoihin ja moottoripyöriin on hieman eri. Ei oikeasti tarvita mitään järjettömiä jarruja.. kyl se kitka loppuu renkaista eka.

    Fillareis kyl voi mennä överiksi helposti kuten kameroissa, noi 1000-1500€ maastopyörät katuajoon läpät on kyl sitä luokkaa. Pitää sitä fillariakin osata käyttää.. siis ajaa. Jarruttaminen on yksi sellainen asia joka pitää vaan osata tehdä oikein. Toinen on ne katukivetykset ja kuopat tiessä.

    Ite olen ajanut mun 750€ bianchin maastopyörällä 10v. Keulan siihen korvasin joskus ja joitain muita osia, lähinnä huvikseni. Toki mä opin jo skidinä purkaa vaihtajat ja huoltaa fillarini... pitää sen kunnossa ja jopa ajamaan kunnolla.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23,779
    749
    113
    Vs: Maantiepyöristä

    Hybridejä on monenmoisia, mutta aika usein niitten takahaarukat ainakin osaltaan viittaa hyvään lastattavuuteen.  CX:llä tarakalla ja sivulaukuilla tulee äkkiä eteen ettei kantapäillä ole tilaa tai että laukkujen painopisteen joutuu laittamaan yli taka-akselin, mikä helposti johtaa myös dramaattiseen epävakauteen etupyörän keventyessä.  Jossain retkipyöriksi nimetyissä nykyfillareissakin on arveluttavan lyhyt takahaarukka.  (chainstain mitta geometriataulukoissa)


    Niistä levyjarruista.  Olen päässyt ajelemaan hyvillä mekaanisilla Avideilla, mutta sitten taas broidi valitteli Crescentin hybridinsä hemmetin huonoja (neste)levareita.  Kun levyjarrut ovat hyvät, jarruvoimaa ei tarvita paljon eikä märälläkään paljoa pito huonone. Ja eipä kulu vanteet.

    Mulla on siinä Konassa cantileverit (vannejarrutyyppi).  Jyrkissä alamäissä koiran kanssa ja jos on lastia enemmän (esim. peräkärryssä) olisivat hyvät levarit poikaa.  Vannejarruihinkin voisi katsella parempia jarrupaloja.
     
  4. agostini

    agostini Active Member

    1,839
    0
    36
  5. c

    c Well-Known Member

    5,391
    109
    63
    Vs: Maantiepyöristä

    fixeis ja sinkulois on se hassu, että hinnat on samat ku vaihdepyörässä mutta ei saa vaihteita :)

    ehkä just toi kuva kertoo mikä 29ereissä mättää, voi kuvitella kuinka raskas fillari toi on ajaa.. ei vaihteita ja ilmapallo kokoiset renkaat.. kyl tosta sais varmaan fiksun tsygän ku laittais ees pari vaihdetta ja sliksit kapeemmat nakit... mut eihän se sit enään ois 29er vaan 28" maastopyörä

    mut ei toi kyl halpa ole.. ei vaihteita, jäykkä keula... ei tollasen pitäis maksaa juur mitään kun ei siinä ole juur mitään osiakaan. runkokin on uutta terästuotantoa. teräs rungoissahan ei ole mitään vikaa, mut nykyiset on ihan halpatuotantoa.. ennen teräsrungoissa käytettiin kunnon erikoiskevennettyjä putkia
     
  6. Vs: Maantiepyöristä

    Kahtellaan, kiitos vinkistä. Vähän on kaukana... Millainen käsitys teillä on tuollaisen rengastyypin vierinvastuksesta hiekalla tai asvaltilla?

    Oletko agostini muuten minkä ikäinen? Ajellut joskus motorisoidulla kaksipyöräisellä? Et kai se vaan ollut sinä, josta otin kuvan Imatralla vuonna 1976?
     

    Attached Files:

  7. agostini

    agostini Active Member

    1,839
    0
    36
    Vs: Maantiepyöristä

    Noub, sinkula on just hyvä ei huolia vaihteista. Toi on sama fillari mitä itse kokeilin erään liikkeen pihalla viime kesänä. Ketterä ja kevyt liikkeinen fillari, todella fiksun oloinen peli.
    Mä tyrmään ceen kuvitelmat raskaasta fillarista, tuo kona on just päinvastoin. Rengaspaineiden säädöllä tuo fillari suorastaan lentää metsäpolulla osaavissa käsissä.
     
  8. c

    c Well-Known Member

    5,391
    109
    63
    Vs: Maantiepyöristä

    sinkula on kiva siihen asti ku pitää ajaa ylämäkeä, tai lähteä liikenteeseen liikennevaloista tms. pysähdyksestä... ja sit ku vihdoin pääsee suoralle pätkälle, ni välitys on liian löysä että pääsis ottaa ilon irti. kyl vaihteilla on ihan tarkoituksensa, jos siis haluaa ajaa edes suht lujaa

    mul oli sinkula, kyl mä sil diggasin ajaa.. mut se oli lähinnä treeniä se.. ylämät vedettiin veren maku suus ja polvet huusi hoosianna ku piti kiihdyttää liikkelle. nykyään mul on 3 vaihdetta katupyörissä.. vaihdeiden ansiosta vaan pääsee... no, lujempaa

    ja siis metsässä sinkulalla? ei mitään järkeä taaskaan... siellähän ne vaihteet vasta hyödyllisiä on

    ei vaan löydä sellaista välitystä joka sopis joka paikkaa, ja yksinkertaisesti... miksi pitäis? kun on vaihteet keksitty..

    Jos toi KONA on myyty uutena noilla osilla, niin voi oikeasti miettiä miten helvetin kova kate nois fillareissa on? Aika hyvää bisnestähän se on myydä teräsrunkosia tsygiä ilman vaihteita.. jos joku vaan maksaa niistä saman kuin täysin varustellusta maastopyörästä... parempi ostaa se vaihteelinen, purkaa vaihteet poies ja myydä ne, saa puolet halvemman tsygän :)
     
  9. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4,329
    403
    83
    Vs: Maantiepyöristä

    Huoltovapaiden kilometrien suhteen kannattaa kiinnittää huomiota myös osasarjaan (vaihteet, jarrut, navat jne.). Valitettavasti hinta korreloi laadun kanssa.

    Itse hankin aikanaan maastopyörän kohtuullisen arvokkaalla osasarjalla. On se toisaalta ilo, että vaihteet naksahtaa paikalleen kuin ajatus vielä muutamankin lenkin jälkeen. Tiivistetyt navat eivät ala heti krohista kurasemmillakaan keleillä. Kevyttä puhdistusta lukuun ottamatta saa polkea kilometrejä roppakaupalla ennen kuin tarvitsee taas näyttää meisseliä.
     
  10. agostini

    agostini Active Member

    1,839
    0
    36
    Vs: Maantiepyöristä

    ;D heh Agostini on nuorehko mies, 60luvun loppupuolella syntynyt heh heh. Oli mulla prätkiäkin, mutten ollut noin nopee läheskään kuin kuvassa oleva legenda! Hieno kuva btw!!
    Mutta nuo renkaat rullaa ihan siinä missä muutkin maastokumit, 29 ehkä kooltaan parhaiten. Nykyisin on niin mahdottomasti erilaisia kumiseoksia, ei niissä tahdo perässä pysyä.
    Tuo nyt oli sellainen ehdotus vain, onhan näitä koiranulkoilutusvehkeitä vaikka minkälaisia. Mukavaa kevättä ja menestystä pyörävalintaan :)
     
  11. agostini

    agostini Active Member

    1,839
    0
    36
    Vs: Maantiepyöristä

    Word, äläpä muuta sano. Sen takia mä tykkään kasailla noita filoja "romuista", persaukisena on nääs helpompi speksata semmosta palikkaa joka ei ihan heti antaudu :D
     
  12. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4,329
    403
    83
    Vs: Maantiepyöristä

    Poislukien tietenkin ketjut. Millään hinnalla ei saa hankittua laatua, joka korvaisi ahkeran puhdistuksen ja rasvauksen.
     
  13. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7,709
    10
    38
    Vs: Maantiepyöristä

    Saahan sitä duunailla jos tykkää, voihan kamerankin jopa digin rakentaa itse, jos sellaisesta tykkää.

    Mutta jos ajaminen on se juttu, niin mielellään ihan oikeasta pyöräkaupasta Ja huom!!!! oikean kokoinen pyörä.

    Itsellä on tuossa kuukauden päästä rannekanava leikaus edessä, kun oli väärän kokoinen runko, rahaa paloi vaihdossa uuden normi etujoston hinnan verran, aamuisin saa herätä sormet puutuneena ja kuukaus menee leikauksesta toipuessa kunnes pääsee polkee,
     
  14. c

    c Well-Known Member

    5,391
    109
    63
    Vs: Maantiepyöristä

    Se on kyl hyvä, ite duunaan samoin. Olin duunissa fillarihuollossa, ja kyl siinä taas tajus miten paljon ihmisiä jotka ei tiedä asioista mitään.. ukotetaan. Kyl siinä provikkapalkalla duunattiin ja naureskeltiin ku saatiin myytyä 400€ huoltoja 200€ perus konkeleihin. Siel oli huollos jannui jotka ei vaan osannut suoristaa vanteita kunnol ni myytiin uusia vanteita :)

    Myyntipuolel provikkapalkal jengi puski ulos fillaria, ihan sama mikä kondis.. ne tuli sit takuuhuoltoon. Provikat oli jo kääritty ni mikäs siin enään.

    Ihmiset on kovin laiskaa ja passiivista nykyään, "ei tule yllätyksiä" ku laitetaan 2000€ pöytää... jeh. Ei tuu ei, mut kusetetuksi tulit just :)

    Mä kutsun nykymenoa ajattelun ulkoistamiseksi, ulkoista ajattelus jollekkin.. kyl se sun parasta kelaa, tottakai.

    Sanotaan vielä, että mä hain duuniin myyjäksi..  Kysyivät et mikä on myyjän tärkein ominaisuus, sanoin että tieto fillareista. Huoltoon siitä.
     
  15. baader

    baader Active Member

    392
    135
    43
    Vs: Maantiepyöristä

    Mulla on vanhempi malli? Siinä on vannejarrut ja napadynamo.
    Joskus aikoinaan kokeilin levyjarruja ja ne ei toiminu sohjossa yhtään, en tiedä moderneista versioista.
    Säätää niitä ei ainakaan tarvi niinkuin vannejarruja melkein viikottain.
     
  16. niffe

    niffe Well-Known Member

    13,453
    563
    113
    Vs: Maantiepyöristä

    Mulla on sellainen isorunkoinen Focus Black Forest 1.0 29"-tuumaisilla ja Foxin keulalla. Se painaa led-lamput kiinni tasan 12 kiloa ja vierintävastuksesta voi sanoa sen verran, että yleensä fillarilenkillä alamäkeen lähdettäessä muut saavat polkea, että pysyvät omillaan rinnalla. Paljon on siis kiinni laakeroinnista. Focuksessa on siinä rungossa paksu alaputki, joka tekee siitä rungosta sopivan jäykän isoille pojille ja mallistossa on useita hintavaihtoehtoja linjattuna sen suhteen, mitä komponentteja on käytetty.

    Ainoa "mutta" Focuksissa on sen täkäläinen maahantuoja, jonka aivoituksia ei kyllä aina ymmärrä, mutta Focuksen fillareista olen pitänyt kovasti ja perheessä on niitä kolme tälläkin hetkellä.
     
  17. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1,536
    351
    83
    Vs: Maantiepyöristä

    Vähän on ollut nestelevareiden kanssa mitään ongelmia ja mulla on ollu niitä siitä saakka kun alkoi ekoja Suomesta saamaan. Nykyisen XC fillarin Avid X0 jarruilla ajettu nyt abt 7500km eikä ole tarvinnut muuta kun yhdet palat vaihtaa...
    Pari kertaa ollut tiivisteongelmia mutta levarifillareita ollut useampia kymmeniä vuosien saatossa. DH ja enska hommissa tietty tullu kahvarikkoja jne. pannujen seurauksena mutta eipä se jarrujen vika ole.
    Kaapissa on jo cyclocrossariinkiin Sram:n RED maantie- hydrokahvat odottelemassa.

    Edit: Tollaiset jää sitten ylim kun saan mankelin päivitettyä. Sram Force 10v perushyvät kahvat ja Shimanon BR-CX77 vaijerilevarit. Maahantuojakin saa jo ensi kuun puolella tuota jarrua irtotavarana myyntiin :)
     

    Attached Files:

  18. RDahl

    RDahl Staff Member

    7,895
    116
    63
    Vs: Maantiepyöristä

    Se on pirullinen tuo rannekanavan tukos, broidilla oli se ja joudutiin kans leikkaamaan, mulla puolestaan meni vasemman käden sormista kolme tunnottomiksi, kun leikkelin paspispahveja ja painoin vasemmalla kädellä viivotinta. Meni vajaa kuukaus ennenkuin kädessä oli voima takasin.
     
  19. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10,276
    47
    48
    Vs: Maantiepyöristä

    Mitäs mieltä foorumin polkupoppoo on Radonin pyöristä?
     
  20. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7,709
    10
    38
    Vs: Maantiepyöristä

    Kysytäänpä itsekin pyörän mukana tuli Bontrager XR1 Expert, aramidipalle, 29x2,2" renkaat ja nyt on siis vielä nastat alla, poljin noilla renkailla yhden reissun kun ostin pyörän talvella ja heti puhkesi hiekoituksesta.

    Ajattelin ostaa nyt kun on vielä hiekaa renkaat jossa on pikkusen isompi kuvio, jotta onko suosituksia?

    Parin viikon päästä polven pitäisi kestää polkemista.