Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Maantiepyöristä

Discussion in 'Yleistä keskustelua' started by Jukkis71, Jun 28, 2013.

  1. niffe

    niffe Well-Known Member

    13,453
    563
    113
    Vs: Maantiepyöristä

    Peesaan jari.sirenia. Satakiloiselle isot tukevat vanteet ja paksut gummit, joihin saa riittävästi ilmaa, ovat mukava ja kestävä vaihtoehto. Muuten aika kuluu hanuria rauhoitellessa ja vanteita oikoessa. Itse en pidä täysjoustosta, vaan joustava etupää, jonka saa tarvittaessa lukittua jäykäksi, on kaikkein mieluisin :)
     
  2. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Maantiepyöristä

    Voisin jopa suositella Helkaman Oivaa tai Jääkäriä, paksut renkaat toimivat mukavina iskareina, renkaiden kantokyky on hyvä pehmeällä alustalla ja jos ajaa sileätä asfalttitietä, niin voi hieman lisätä paineita ja taas rullaa ihan ok, valot vakiona ja etujarruna säälle tunteeton rullajarru joka on eräänlainen rumpujarrun viimeisin kehitysmuoto.

    Edit: Koiran ulkoiluttamisen kannatta hakea hyvä laite joka on kiinnitetty polkupyörään, en nyt löydä sitä hankolaisen entisen pankkiirin laitetta jossa olin osin itsekin mukana kehitystyössä, mutta laite oli tehty todella viriileille koirille kuten Saksanpaimenkoirille.
    Täällä jotain kuitenkin:
    http://www.walky.co.uk/walky-dog-range.html  Tässä tanko on sijoitettu ylös istuinkannattimeen, eli koiran repivä voima kallistaa pyörää helposti, paras olisi laite joka kiinnittyy alas lähelle taka-akselin korkeutta, silloin koiran vaikutus pyörään on mahdollisimman pieni ja ajotuntuma vakaa.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23,779
    749
    113
    Vs: Maantiepyöristä

    Asia on täysin päinvastoin.  Turha tosiaan väitellä.

    ed.  Pyörätyyppejä on toki muitakin ja CX polveutuu maantiepyörästä.  Ajoasennon pitää tietenkin olla mieleinen.

    Itse ajan koiran kanssa CX:llä ja toinen suosittelemani olisi retkipyörä, mutta kunnollisia on vaikeasti saatavilla (paitsi vanhoja). Painoeroa minulla tuohon sataan kiloon on reilun kymmenen kiloa vähemmän rengasta kohden.  Oleellista on oikea rengasvalinta kuten edellä painotin.


    ed2.  Omassa pyörässäni on triplakammet 24-34-44T ja takana kasipakka 13-14-15-16-17-21-23.  Tää toimii vielä lyhythäkkisellä takavaihtajalla.  :)
     
  4. c

    c Well-Known Member

    5,391
    109
    63
    Vs: Maantiepyöristä

    joustoihin kyl hukkaa paljon energiaa... täysjousto muualla ku alamäessä tai metässä on hirveää.. samoin leveät nakit.. turhaa kitkaa ei kannata ottaa ellei sitä oikeasti tarvitse johonkin

    lukittava etukeula on fiksu kompromissi, takajousto useimmiten täysin turha ja energiasyöppö

    viel vois mainita, että isompi vannekoko syö paljon enemmän epätasaisuuksia tiestä kuin pienempi... jos joku on kokeillut ajaa 27" vanteilla niin se on aika kartanonherra meininkiä se

    mirroredin mainitsema retkipyörä on paras vaihtoehto, mikäli kroppa ei anna periksi kilpapyörän ajo-asentoon. teräs keuloissa on kans se kiva, että niissä on yleensä sopiva jousto itsessään (jos joku on miettinyt miksi niissä on se pieni kaari haarukkapäässä). alumiiniset on täysin suoria ja täysin jäykkiä.
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23,779
    749
    113
    Vs: Maantiepyöristä

    Kaikkiin pyöriin saadaan erilaisia ajo-asentoja erilaisilla mitoituksilla ja säädöillä. (Suuremmalla runkokoolla tulee pystympi asento, kun tanko on luonnostaan korkeammalla.)  Toki on niin että maantiepyörä ja CX yleensä ovat pystyimmilläänkin hieman matalampia asentoja tarjoavia kuin retkipyörät ja tämä johtuu siitä että jos valitsee numeroa suuren rungon leppoisampi asento toiveissa, pyörän perusmitoitus ei enää kunnolla toimi tietyn pisteen jälkeen koska etupyörä jää liian keveäksi. Retkipyörän (jos on aito kunnollinen retkipyörä) rungon takahaarukkakin on selkeästi pitempi, jolloin se "kestää" takapainoakin hyvin.


    ed.  Numeroa suurella rungolla en tarkoita liian suurta runkoa.  Sen sijaan usein on kaksikin erikokoista runkoa sopivia ja mitoitettavissa kullekin - toki lopputulos opn erilainen.  Liian suuri kuten myös liian pieni ovat asia erikseen eikä sen pahemmin voisi pyörän valinta mennä.

    Mitoituksia kannattaa miettiä myös rungon reach ja stack mittojen merkityksen ymmärtäen. Lähtökohtana on että satulan asema (korkeus ja setback keskiöön nähden) on aina vakio kullekin.

    Reach mitta on harmillisesti vielä nykyäänkin varsin harvoin ilmoitettu valmistajan toimesta ja se on tärkeä koska rungon pituusmitta ei kerro totuutta eri runkojen ja runkokokojenkin erilaisista satulaputken kulmista johtuen.  Usein onkin niin, että vaikka runkopituus kasvaa numeroa suurempaan mennessä vaikkapa 20mm, reach kasvaa vain 6-8mm.

    Stack rajaa sitä kuinka alas tangon saa ja myös ylös nostamisella on rajansa.  Tässä on vaikuttamassa myös emäputken kulma, joka tuo nostettaessa tankoa taaksepäin.
     
  6. agostini

    agostini Active Member

    1,839
    0
    36
    Vs: Maantiepyöristä

    Mä suosittelen myös ihan perus maasturia, ehkäpä 29 kiekoilla ja etujousituksella. Noita löytää edullisesti myös käytettyinä, fillaritori.fi.
    Suuret kiekot rullaa hyvin pehmeillä sorateillä, lumessa ja polulla. Rengasvalinnoilla muuntuu vaikka mihin.
    Cyklot jättäisin listalta, samoin helkamat. Viimeksimainittujen ominaisuudet on parhaimmillaan autotallin hämärällä takaseinällä.
     
  7. Vs: Maantiepyöristä

    Mää suosittelen että menet pyöräkauppaan ja kerrot mihin tarkoitukseen tarvit pyörän( ammattitaitoinen myyjä tietää useimmiten kerrasta mitä haet), koeajat  suositeltuja vaihtoehtoja ja ostat sen pyörän mikä tuntuu mukavalta ajaa...
     
  8. c

    c Well-Known Member

    5,391
    109
    63
    Vs: Maantiepyöristä

    Kuhan se myyjä ei ole provikkapalkalla :)
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23,779
    749
    113
    Vs: Maantiepyöristä

    Toi on kyllä hyvä.  Kunhan sattuisi hyvä myyjä. Tarinoin tuohon edelle rungon mitoitusta, mutta se liittyy siihen kun koittaa valita sokkona oikeaa. Kuten netissä.  Silloin olisi myös hyvä olla vanha pyörä johon verrata.
     
  10. Vs: Maantiepyöristä

    Käy kahdessa kolmessa liikkeessä niin selviää hyvin ketkä haluaa vakiasiakkaan ja ketkä yrittävät myydä väkisin dollarin kuvat silmillä
     
  11. c

    c Well-Known Member

    5,391
    109
    63
    Vs: Maantiepyöristä

    29" kiekkoja ei kyl ole olemassakaan, en tajua mitä oon taas kelattu kun lanseerattiin nää 29erit.... 28" vanteet niissä on. Mut fillareissa kaikki on mahollista... 27" on suurempi kuin 28" ja 29" on sama kuin 28"
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23,779
    749
    113
    Vs: Maantiepyöristä

    Onhan niitä, muttei vanteita.  Ne on 622mm vanteita eli rengasvalinnan mukaan sitten "29" tai "28" tuumaiset kiekot niistä syntyy.  27 tuuman kiekot ovat vanhaa perua, vannekoko on 630mm, vielä 70-luvulla vähän oli valmistuksessa mutta jo väistymässä.

    ed.  Kiekkohan tarkoittaa kokonaista etu- tai takapyörää napoineen kaikkineen!  ;)
     
  13. c

    c Well-Known Member

    5,391
    109
    63
    Vs: Maantiepyöristä

    Nojoo, mut millon sitä alettiin renkaiden koon mukaan menemään? Pitääkö mun mitata nyt 26" maastiksesta uudet mitat, oli mulla sliksit vai maastorenkaat alla?.. markkinonti höhöphöpöä

    ja kiekko terminä mun mielestä ei tähtää renkaisiin, ne ois nakit...

    nojoo, jokatapauksessa on aika dorkaa ajaa kadulla leveillä maastorenkailla johon ei saa kunnon paineita
     
  14. agostini

    agostini Active Member

    1,839
    0
    36
    Vs: Maantiepyöristä

    Jos pinkka on kondiksessa niin Sitte vaan kauppaan, mut käytetyn voi saada hiukka halvemmalla. Toki pitää kysellä myyjältä tarkempia mittoja, luulis onnistuvan aikana puhelimen ja internetin.
    Fillaritorin Eka sivulla oli esim. 29 sinkula-maasturi muutamalla satasella.
     
  15. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23,779
    749
    113
    Vs: Maantiepyöristä

    Se on hyvin vanhaa perua noi ihme koot. Mittaa vaikka siitä 27 tuumaisesta. Ei se ole 630mm kuten sen vanne. 27 x 25,4 = 685,8

    Kiekko on kokonainen etu- tai takapyörä napoineen renkaineen kaikkineen.
     
  16. c

    c Well-Known Member

    5,391
    109
    63
    Vs: Maantiepyöristä

    Eli me aletaan nyt mittailemaan renkaiden mukaan? Sitä mä tässä siis hain takaa... kyl ne mitat on vanteiden mukaan aina mennyt. .. siinä on sentään joku järki.

    Heh, joo.. nyt hiffasin tosiaan että noi tuumat menee renkaiden mukaan. Oon enemmän pysynyt noissa milli mitoissa, kun niissä on tuntunut olevan järkeä.

    Noissa tuumamitoissa on aina outouksia, kuten 28" kilpapyörä.. mutta eihän siinä tosiaan ole edes lähelle 28" kiekot. Vaan lähempänä 26"
     
  17. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1,536
    351
    83
    Vs: Maantiepyöristä

    Hyvä vaihtoehto jos on kunnollinen kauppa ja asiantunteva myyjä!

    Enkä minäkään siihen perusajeluun saati sitten koiranulkoilutukseen cyclocrossaria suosittele, vaikka itse tykkäänkin niillä ajella.
    Jos ei ole tottunut suht matalaan ajoasentoon / kapeaan maantietankoon niin ei saa muuta kun paikat kipeeksi.

    Sporttisempaan ajeluun ovat varsin oivallisia. Monet alle 100km lenkit ajelen crossarilla kun ei tarvii hiekkapätkistä välittää. Pidemmät asfalttilenkit sitten tietty maantiefillarilla... Pöpelikköön tällä hetkellä 27,5" (650b) kiekkoinen enska ja 29" XC täpäri.

    Joku ehti suositella 29" kiekoilla olevaa etujousto maasturia. Täältäkin äänet siihen suuntaan ko. tarkoitukseen...
     
  18. Vs: Maantiepyöristä

    Joo hyvällä säkällä saat kunnon pelin ja huonolla huonon... Päivittäin näkee näitä huonoja tapauksia, mutta miksi hyvät tapaukset kävisikään pajalla.
    Aika usein tulee halvemmaksi ostaa uusi ja päivitellä sitä mukaan paremmaksi kun tietää mitä haluaa. Ja ennenkaikkea tietää mitä haluaa.
     
  19. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23,779
    749
    113
    Vs: Maantiepyöristä

    Ei perinteessäkään järkeä ole.  Kuten osoitin 27 tuumaisten osalta.

    Eipä tässä nyt mitään mittailemaan uudella tavalla aleta, mutta mitataan kuten ennenkin ja toivottavasti ainakin vannekokonsa on jokaisella renkaanostajalla tiedossa.  :)

    Sitten on vielä ranskalaiset merkinnät.  Mittavat vanteen eri kohdasta.  Heidän 700 on sama kuin meidän 622.  ed.  Tuohan meneekin vahvasti renkaalle.
     
  20. c

    c Well-Known Member

    5,391
    109
    63
    Vs: Maantiepyöristä

    Mut 27" tuumaisessa on 27" kiekot? 28" tuumaisessa taas lähemmäs 26" ? :)

    Noi rengaskoot oli aika yleinen vitsi fillarialalla... millikoot on ne joiden mukaan pystyy menemään. Tuumakoot on aina ollut vähän sekavia, markkinoinnin aiheuttamia vääristymiä. Kyl mä silti kutsun 622mm vanteita 28".. kuten tekee suurin osa ihmisistä.

    Siksi en pidä siitä 29er läpästä, koska se on taas vaan yksi tuumakoko sotkemaan asioita. Jonka ainoa olemassaolon syy on markkinointi.

    En ihan edes tajua sen fillari käytännöllisyyttä, se on aivan liian iso maastoon.. ja taas teillä, mihin tarvitsee leveitä maastokumeja? Ehkäs se on pitkille ihmisille hyvä fillari maastoon.. en tiedä.

    Mut nykyään jengi ajaa ratapyörillä kaupungissakin... joten ei kait täs järkeä pidä olla :)