Kyseessä siis ensimmäisiä kokeiluja Hasselilla (500C, 80/2.8) klubikeikalla. Filminä Ilford 3200 kuvattuna ja kehitettynä ISO6400 mukaan. Valomittarina toimi digijärkkäri. Kehityksetkin on allekirjoittaneen ensimmäisiä. Nää meni nyt 10 pikseliä yli foorumin kokorajoituksen, eikä täällä töissä pääse vääntämään uusiksi (mut pakko roikkuu foorumeilla ), eli yrittäkää kestää. Eipä täs muuta. Näitä nyt ei silleen perinteieststi tarvii arvostella sommittelun yms. osalta (tajuun itekin jotain), kunhan jaan kun harvemmin näkee Hasselilla otettuja keikkakuvia... Kehitykseen liittyviin asioihin saa ottaa kantaa (nämä tein ihan suoraan Massive Dev Chartin ohjeiden mukaan miettimättä, tai tarkemmin tietämättä, että voisiko jotain tehdä esim. kontrastin loiventamiseksi, kun tiesin tietenkin etukäteen että valo oli jyrkkää). EDIT: meinasi unohtua: bändin nimi oli Obscurant.
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Tuli juuri todistaneeksi mulle, että välineellä ei ole väliä. Sun keikkakuvathan on korkeatasoisia, eikä Hasseli tiputa tasoa yhtään. Ilo näitä on katsella. Ja mitä jyrkkyyteen tulee, niin mustavalkoisissa kuvissa ja varsinkin tuon sortin bändin kohdalla se se sopii kuvaan varsin mallikkaasti.
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Eivätkö jotkut pidä Hasselia laatukamerana, mikä nimen omaan tuo laatua kuviin?
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Kiitos. Hasselilla kuvaaminen on kyllä melko erilaista hommaa. Ainakin tolla kaikilta osin manuaalisella. Kohta kai opin, että tarkennuksen aikana on ihan ok hengittää . Festareilla varmaan tulee kuvattua tuolla enemmänkin, sellaisia bändejä jotka ovat periaatteessa mielenkiintoisia mutta jotka on tullut kuvattua niin monesti että voi käyttää sen ajan harjoitteluun. Harjoittelua tuo nimittäin pitkälti on, kun niin suuri osa aivokapasiteetista menee teknisyyksiin.
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Onhan se. Epäilinkin jonkun tähän tarttuvan =). Lähinnä viittasin tällä siihen, että (aiemmin kuvien perusteella) pääasiassa digijärkkärillä kuvaava saa hyviä kuvia myös filkalla neliöformaattiin. Kuvaaja on siis hyvä, kun väline ei rajoita.
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Ei kun juuri toisinpäin. Hasselbladin nerokas ja pitkälti Sixten Sasonin käsialaa oleva ergonomia toimii edelleenkin ja siksi Hasselbladilla on poikkeuksellisen helppo kuvata ja pienen harjoittelun jälkeen suorastaan työlästä hölmöillä. T. Kerkko.
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla No enhän mä juuri muuta sanonutkaan. Paitsi tuosta että kaikkea mahdollista olisi (yhtä) helppoa kuvata (kuin millä tahansa muulla vehkeellä) olen eri mieltä. Siihen on ihan syy miksi klubilla oli suurelta osin tyytyminen niihin kuviin joissa laulaja on pääasiassa mikrofonissa kiinni. Ja ennen kuin hankin prisman tuohon sai klubilla valita että haluaako tarkentaa vai sommitella, molempia ei oikein kuilun luupilla voinut tehdä samaan aikaan ko. olosuhteissa. Vakuuttava vehje tuo on kuitenkin ikäisekseen, melko liuta käyttäjän hölmöilyjä on osattu torjua mekaniikalla ja tuo mekaniikka toimii vieläkin (muistelen, että kamera olisi jostain 50 luvulta, joskus tarkastin sen iän sarjanumeron perusteella).
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Hyviä kuvia, niin kuin monet muutkin kuvasi. Itse pidän ensimmäisestä enemmän, se on jotenkin epätavallisempi. Noita laulukuvia on aika paljon. Näihin sopii tällainen jyrkkä vedos. Tavallaan digikuvasi ovat perinteisessä mielessä laadukkaampia (paremmat sävyt), mutta näissä on oma henkensä (minkä varmaan voi toteuttaa digitaalisestikin). T Jukka
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Tavallaan vaikea minulle päätyä tällaiseen tuloskeen digitaalisesti, koska väkisinkin lähtee hakemaan esimerkiksi sitä että tuo tumma paita jotenkin irtoaisi tummasta taustasta. Eli siis oman rajoittuneisuuden takia on vaikea saada samanlaisia kuvia mihin filmi pakottaa . Tykkään kyl itekin näistä, onhan tossa selkeesti enempi tekemisen tunnettakin (ehkä vähän liikaakin; kehityspurkin muka-nestetiivis kansi ei ole ihan niin tiivis kuin pitäisi). Vielä jos jaksaisi vedostaa jollain sopivan erikoisella tavalla (vrt. Corbijnin vedokset) niin saisi aidosti erilaista jälkeä, sellaista mitä on hyvin vaikea toistaa digitaalisesti.
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Jep - Lith printing kehiin vaan niin hyvistä tulee vielä parempia (ehkä). Näihin voisi sopia hyvinkin. Tilasin juuri Amazonista kirjan Lith printingtekniikasta. Onneksi ei tarvitse uusia laitteita, pelkästään litkuja ja paperia. ;-)
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Jos nämä laitettaisiin rinnakkain sinun muiden keikkakuvien kanssa, niin ei erottuisi ainakaan edukseen, vaan enemmin päinvastoin.
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Vedostus ei ole parasta A -ryhmää tumman pään sävyjen osalta, mutta alimmainen on kivasti sommiteltu. Ihan kelpoja kuvia. Seuraavan kerran voisi koittaa jotakin superloivaa kehitystä kompensoimaan prässäystä ja jyrkkää valoa. Toisaalta suurennuskoneella näistä voi tulla taitavan vedostajan hääräilyllä reippaasti parempia tumman sävyjen osalta -ja todennäköisesti tuleekin.
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Vielä tähän päivään mennessä en ole sellaista tavannut, nykyisessä se kansi on aika tiivis, mutta kyllä ne kumihanskat melkeen pitäs olla käsissä. Mutta itse kuvista, komeaa jälkeä joka sopii laulajaan.
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla ... ikäisekseen? Kyllä noita valmistetaan ja myydään vieläkin. Sitä perinteistä V-mallia, uutta H:ta ja "jopa" filmikasetteja digiperien ohella. Ja se 50-luvunkin Höblä on digikamera kun siihen laittaa digiperän, jos sillä nyt sitten on merkitystä. T. K.
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Tietysti niitä valmistetaan, mutta kaikki valmistajan mallit eivät ole sama asia. Uudesta H3D:stä ei tietenkään sanottaisi, että "ikäisekseen", vaan joko a) "nykyaikaisuutensa ansiosta (...)" tai b) "uutuudestaan huolimatta (...)".
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Rodinal. 10 sek/min sekottelua, alussa ja lopussa 30 sek, ja muuten(kin) kuten Massive Dev Chart "user guide" sanoo.
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Joku vaikkapa Xtol, joka antaa hyvin herkkyyttä filmistä, pitkähkö kehitysaika vähällä liikuttelulla, niin pitäisi varjoista irrota mahdollisimman hyvin kamaa eikä huippuvalot kehity liian kovasti.
Vs: Kokeilua: Hasseli klubikeikalla Joku erityisesti prässäykseen tarkoitettu kehite voisi toimia paremmin. Millä suhteella blandasit Rodinalin? Joka tapauksessa tuolla huljuttelulla mun prosessissa olisi tullut todella jyrkkää kamaa ihan normiolosuhteissakin valotetusta negasta, mutta prosessit ovat käyttäjäriippuvaisia. Mä kehitän Rodinalilla 1:50 suhteella käytännössä aina. Negoja arvioimalla voisi koittaa säätää. Jos kuvan tummat (negan kirkkaat alueet) ovat kovin ohuita ja sävyttömiä (kuten ketjun kuvien perusteella voisi olettaa), lisää aikaa. Jos kuvan vaaleat(negassa tummat alueet) ovat tiheitä, miedonna sekoitussuhdetta tai vähennä agitointia. Sitä täytyy mun prosessissa kompensoida ajan lisäämisellä, muuten kuvan tumma pää jää ohueksi. Nämä siis Rodinalilla pelatessa. Sillä näyttäisi huljuttelu vaikuttavan paljon lopputulokseen. Käytännössä mä olen uusille filkoille lähtökohdaksi ottanut max dev chartista 1:25 suhteelle annetun ajan ja kertonut sen kahdella 1:50 suhteen kehitysajan saamiseksi. Agitointikuvio on mulla vakio: 30 sek alussa kokoajan rauhallista kääntelyä ja sen jälkeen loput ajasta 2-3 hyvin rauhallista kääntöä kerran minuutissa ja yksi kolautus ilmakuplien poistamiseksi. Prässätylle filkalle pitää aikaa vielä lisätä parisenkymmentä prosenttia/aukko. Omalla vastuulla jos tuota kokeilet