Vs: Kirkosta eroamiset Meneekö nyt rakennukset ja uskonnolliset yhdyskunnat sekaisin? Kirkkorakennuksen jäsenenä ei voi olla, eikä siitä voi erota.
Vs: Kirkosta eroamiset Juu, mutta tiedätkös sitä, että papinviran saadakseen henkilöllä täytyy olla pappisvirka. (Siis sanasaivartelusta puheenollen...)
Vs: Kirkosta eroamiset No vaikka niin. Se on vain niin päin, jotta pappisvirkaan vihkimisen edellytyksenä on papin virka.
Vs: Kirkosta eroamiset Juuri näin. Pappisvirka on hengellinen sääty, joka on elinikäinen (ev.lut. kirkon vihkimyskaavassa piispa siunaa jokaisen vihittävän näillä sanoilla: "Siunatkoon sinua kolmiyhteinen Jumala, Isä ja Poika ja Pyhä Henki, ja pyhittäköön sinut palvelemaan Kristuksen kirkkoa aina ja kaikkialla."). Pappi on pappi, vaikkei siitä saisikaan palkkaansa. Toisaalta tietty käytännössä pappisvihkimyksen edellytys on vokaatio, mutta aina vokaatio ei ole seurakuntaan. Meillä on vihitty myös kaksoispätevyyden saaneita eli uskonnon&teologian opettajia sekä eri järjestöjen palvelukseen meneviä henkilöitä. Vaatimuksena tietty että pappisvihkimys on edes jotenkin perusteltua kyseisissä tehtävissä.
Vs: Kirkosta eroamiset Jos hengellisestä säädystä ei voi erota, niin miten se liittyy keskustelun aiheeseen?
Vs: Kirkosta eroamiset Kyllä siitäkin voi erota, ks. Kirkkolaki, II OSA, PAPPISVIRKA, VIRANHALTIJAT JA TYÖNTEKIJÄT, 5 LUKU, Pappisvirka, 3 § Ero pappisvirasta, pappisvirasta pidättäminen ja pappisviran menettäminen Kirkkolaki 1054/1993 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ® Sitä en sitten tiedä miten käyty keskustelu papinviran ja pappisviran suhteesta liittyy mihinkään. Kuumana täällä ainakin näyttävät tunteet käyvän. Jos joku haluaa purkaa tuntojaan tai esittää kysymyksiä pappisviran edustajalle, minulle voi kyllä lähettää yksityisviestin tai useammankin. Vastaan sitten kykyni mukaan.
Vs: Kirkosta eroamiset Siis EVL-kirkon vihkimyskaava: "aina ja kaikkialla", ja maallinen laki sallii vapautuksen? Samoin kuin avioliittoon vihkiminen? "Kunnes kuolema teidät erottaa", jonka maallinen hallinto voi kumota.
Vs: Kirkosta eroamiset Luterilaisen regimenttiopin mukaan asiassa ei pitäisi olla kuitenkaan perustavaa laatua olevaa ristiriitaa.
Vs: Kirkosta eroamiset Jälkimmäisen osalta -- sikäli kuin ev.lut. kirkon tämänhetkistä suhtautumista avioeroihin tarkastellaan -- vallitsee kyllä ilmeinen ristiriita. Reformaatioajalla syntynyt luterilaisten kirkkojen läheinen yhteys maallisiin vallanpitäjiin tätä kehityskulkua selittänee osaltaan. Vastakkaisia pyrkimyksiäkin on toki ollut: "Turun Sanomat kertoi 26.10.1948 kirkolliskokouksen edellisen päivän päätöksen: "Avioeron saaneiden kuulutusta ja vihkimistä koskevassa asiassa hyväksyttiin lopullisessa äänestyksessä 104 äänellä 7 vastaan kirkkolakiin tällainen määräys: Avioeron saanutta henkilöä, jonka edellinen aviopuoliso on elossa, älköön vihittäkö kristilliseen avioliittoon älköönkä hänen siviiliavioliittoaan siunattako, jollei pappi katso siihen olevan erittäin painavia syitä." Teologian professori Markku Heikkilä toteaa, että kansankirkollisten piirien ryhdistäytyminen ei tuottanut toivottua tulosta, sillä presidentti J.K.Paasikivi torjui kirkkolain muutoksen ja yhtyi kirkolliskokouksen vähemmistön kantaan. Presidentti katsoi, ettei kirkolliskokous voi säädellä näin tiukasti avioliittoa, joka on myös yhteiskunnallinen instituutio. " (http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/1073760360/Suomi+1948+kolumniVeli+JunttilaKirkolliskokous+tiukkana) Presidentti torppasi. No, mikäli viimeisin avioliittolakia koskeva esitys etenee laiksi asti, ev.lut. kirkon ja valtion avioliittokäsitykset erkanevat toisistaan. Sen seurauksena voi ehkä pidemmällä aikavälillä olla se, että suhtautuminen Jeesuksen opetukseen avioerosta voi tulla uudelleen keskusteltavaksi, etenkin jos kirkko syystä tai toisesta joutuu luopumaan juridisesta vihkioikeudestaan. Sen jälkeen jää vain hengellinen, kristillinen avioliitto -- jonka sisältö voi olla hyvin toinen sen kanssa, mikä on valtion terminologiassa avioliitto. Mitä taas tulee pappisvirkaan ja kirkkolakiin, kirkko ei ole vain näkymätöntä henkeä. Kirkkolaki ei ole mikään Raamattu, mutta sen voidaan katsoa kuvaavan kirkon kaitsijoiden asettamaa järjestystä, jonka mukaan toimitaan -- ja aivan kuten kirkko voi vihkiä kaitsijoidensa kautta virkaan, se voi myös ottaa viran pois. Se nyt vaan tapahtuu kirkkolaissa ja -järjestyksessä kuvattua järjestystä seuraten, vaikka koskeekin hengellisiä asioita.
Vs: Kirkosta eroamiset ... ja muitten uskonnollisten yhdyskuntien piirissä tehdyt avioliittoon vihkimiset?
Vs: Kirkosta eroamiset Tosi mielenkiintoista. Niinkin myöhään kuin 1948 oli kanta avioeroihin siis noinkin tiukka. Maailma muuttuu.... Osinhan tuokin näkökulma selventää nykyisen avioliittolakiehdotuksen aikaan saamaa järkytystä.
Vs: Kirkosta eroamiset Eikös Mitro Repo erotettu pappisvirasta? Vai miten teminologia sillä osastolla menee? Ja nostettiinkos Repo taas takaisin ko. säätyyn?
Vs: Kirkosta eroamiset Eri kirkkokunta.... Repo oli toimituskiellossa poliittisen toimintansa takia ja ajan - ei siis saanut toimittaa papillisia tehtäviä, mutta ei ollut erotettukaan. Parlamentista pudottuaan taisi palata pastoriksi.
Vs: Kirkosta eroamiset Vielä 1960-luvulla käytiin jumalanpilkka-oikeutta, joten ei siitä inkvisitiosta niin kauaa ole