Monesti olen miettinyt (en kylläkään kovin ankarasti), miten saisin oman Fujinini (GW690) toimimaan kinofilmillä. Se kun ei lataa kameraa, kun siinä on kinofilmirulla paikoillaan. Eli filmi ei liiku eteenpäin. Onko kenelläkään tietoa, voiko tuon ohittaa jotenkin? Minulla ei ole aikomustakaan viilata tai purkaa tai löydä kameraa, joten olisiko siinä joku muu keino paikallaan.
Vs: Kinofilmi Fuji GW690:ssä Olen laajemmin joskus miettinyt vaan en vielä jaksanut kokeilla sellaista juttua, että minulla on Mamiya 7 ja siihen ns. panoraama-adapteri. Käytännössä se on setti palasia joilla kinofilmirullasta saadaan ikään kuin keskarirulla, eli siinä on oma spesiaali anto- ja ottopuolansa ja lisäksi huvin vuoksi maski kuvaporttiin (ja takaisinkelaisvipu, mutta se ei ole täysin välttämätön kunhan hoitaa homman pimeässä jotenkin). Että voisiko tällä tai vastaavalla sovelletulla adapterilla huijata muitakin keskarikameroita syömään kinoa. En juuri nyt pysty itse kokeilemaan, kun adapteri on filmin kanssa ladattuna Mamiyan sisällä, mutta ehkä joku muu on jo kokeillut?
Vs: Kinofilmi Fuji GW690:ssä Tuo voisi varmaan toimia. Takaisinkelausvipu ei kaiketi ole välttämätön; saahan sen filmin kelattua pimeässä vaikka takaisin filmirullan sisään. Jotenkin homma ei toimi, koska kinofilmi ei "yllä" sinne minne 120-filmi yltää. Eli sinne luukun yläreunaan. Minullakin on kamerassa juuri filmi sisällä, joten en voi tutkia sitä nyt sen enempää. Joskus olen tutkiskellut, ei oikein avautunut, miksi ei toimi kinofilmillä.
Vs: Kinofilmi Fuji GW690:ssä Keskareista ainakin Rollei toimii kinarilla oman Rolleikin-lisälaitteen avulla. En ole tutustunut moiseen. Kasetin käsittelyssä pimiövaiheen valotuksen jälkeen voi välttää laittamalla ottopuolaksi toisen kinokasetin ja tekemällä metrifilmiin löysän kiinnityksen antopuolalle, kuten äsken Jaakko kirjoitti. 120-puolesta voi tehdä adapterit. Yritin Fuji G 690:a katselemalla ja kääntelemällä päästä selville, miten ruutuväli ja laskuri toimisi. Vanhemmassa mallissa viritys on kuin Leican DS. Se vain tarvii puolitoista viritysvääntöä viimeiseen ruutuun. Pitäisi kurkistaa kuorien sisälle. En ole selvillä, miten GW 690 poikkeaa sisältä G 690:sta. Kinokasetin urospuoli sopii suoraan vetoakselille, mutta viivat voi vähän kaatuilla, jos filmi on yläreunassa
Vs: Kinofilmi Fuji GW690:ssä Harmi että ei toimi. Esim. Ikontoissa toimii senkun tiputtaa kinofilmikasetin sisään. T. K.
Vs: Kinofilmi Fuji GW690:ssä Pika-apu, ota kehittämäsi 120 rullan paperit ja metrifilkkaa pimiöön + teippirulla ja sakset. Teippaa vetopäähän kinofilkka keskelle ja antopäähän myös pala teippiä, sitten vaan rullailet sen takaisin puolalle ja käytät niinkuin 120 filkkaa ikään, näin itse ainakin olen asian ratkaissut.
Vs: Kinofilmi Fuji GW690:ssä No kiitos vinkistä, testaanpa tätä. Kunhan saan ensin tuon edellisen filmin kuvattua.
Vs: Kinofilmi Fuji GW690:ssä Hyvä neuvo etenkin mv-filkoille! Pätee vieläpä kaikkiin rullafilmikameroihin merkkiä katsomatta.
Vs: Kinofilmi Fuji GW690:ssä Vielä voisi ehkä kysyä että miksi rullafilmikoneeseen pitäisi laittaa kinofilmiä? Saako mitään muuta etua kuin hauskan näköiset perferointia myöden valotetut negat. Ja niitäkään ei valmistajan lisälaitteilla, esim. Rollei-järjestelmän älyttömimmällä lisälaitteella Rolleikinillä. Rolleikin on yleinen lisälaite ja ymmärrettävästi lähes aina käyttämätön. T. K.
Vs: Kinofilmi Fuji GW690:ssä Mä mietin ihan samaa, että miks. Ja tulin siihen tulokseen, että miks ei. Saa ehkä Anttilasta vähän vanhentunutta vilmiä sikahalvalla. Ja onhan se vähän pitempi. ?
Vs: Kinofilmi Fuji GW690:ssä Ihan pelkän huvin vuoksi. Kun tuota vanhentunutta Anttila-filmiä kaapista löytyy, olis kiva kokeilla tällaista sillä. Ja vähän kai nuo "hauskan näköiset perferointia myöden valotetut negat" kiinnostavat. Että miksipä ei.