Vs: keskikoon kamera vain kaksi kommenttia: kerkko,kyllä se Flexbody onnistuu käsivaraltakin, on sillä oltu marjametsässä. hasseli 2000 sarja: jos et ole varakas tai erinomaisissa väleissä Color kolmion huollon kanssa, suosittelen siitä kaukana pysymistä.
Vs: keskikoon kamera Niin, kaiketi palkkikameraakin voi halutessaan käyttää käsivaralta mutta ei kai se useimmille käyttäjille silti aivan kauhean kätevää ole? K.
Vs: keskikoon kamera mäkään en ymmärrä tätä "huumaa" noista runkosulkimellisista hasseleista. eihän ne mitään hasseleita iokeen edes ole, samantien ostaa jo jonkun muun sillä tiellä kauemmin olleen?
Vs: keskikoon kamera Niin, Hasselblad on valmistanut verhosuljinkameroita vain vuodesta 1949 (1600F) ja keskussuljinkameroita vuodesta 1954 (SWA). Aiemminkin toki verhosulkimillisia rullafilmipeilikameroita oli, mutta niiden valmistajat eivät enää toimi. Eikä kyllä Hasselbladkaan enää valmista verhosuljinmallejaan. Silti on kyllä kauhean vaikeaa mieltää uudenpuoleista ja asiallisesti ylläpidettyä esim. 205FCC-kameraa "sutena". Mutta kiva että kaikille riittää mieleisiään kameroita. T. Kerkko.
Vs: keskikoon kamera No, verhosuljinhassella voi sitten oikeasti leikkiä terävyysalueella, f:2.8 vaikkapa. Sitähän näissä yhteyksissä aina hehkutetaan.... C-mallin 5.6 on toinen juttu, vaikka silläkin epäilemättä puolustajansa on. Kukin kehuu omiaan, paremman puutteessa
Vs: keskikoon kamera Susi mikä susi, sussiunatkoon, mutta "asiallisesti otettuna" 2000 sarjan ja 500 sarjan, nykyinen "V" sarjan ratkaiseva ero ammattikäytössä on että V sarjan "suojaverhoa" ei saa toimimattomaksi juuri millään, jos joku linssi tai yleensä sen suljin tilttaa, voi homman jotenkuten hoitaa kotiin vaihtamalla toisen polttovälin tilalle. mutta 2000 runko ja siinä oleva suljin sanoo goodbye, on homma suunilleen siinä, ellei sitten rivissä ole toista vararunkoa. Syy miksi yleensä mentiin leikkimään takaisin rungossa olevan sulkimen kanssa on, kuten Ossi tässä taannoin huomautti, että 2000 sarjan objektiivit ovat paitsi suuremmalla valovoimalla varustetut, myös yksinkertaisempia rakenteeltaan ja näin myös halvempia. kuitenkin se yksi aukko ei ole ratkaiseva, kun kumminkin himmenetään ja tuo suljin linssissä on kyllä ehdoton ominaisuus, kun käytetään flässiä. Vuosia sitten päättelin: Käytetty runko ja kasetit, etsime ym heebelit, mutta uusimmat ja parhaat linssit, ne vaikuttaa kuvaan. Kaikki on priima kunnossa edelleen, kunhan kerran kuussa muistaa avata säilytyslaukun ja räpsäytellä sulkimia kaikilla ajoilla ja kerran vuodessa kevytvoidella kasettien mekaniikan ja tarkistaa tiivisteiden kunto. ossi varmaan haluaa kertoa miten se tehdään. tiivisteet maksaa noin kympin per kasetti, helppo vaihtaa...(Niitä kannattaa olla varalla, jos mustaa pursetta alkaa tunkea pellin kanssa ulos raosta) Tiivisteiden kuntoon vaikuttaa olennaisesti puhdas, naarmuton ja SUORA suojapelti.(Lisää hasseli infoa pyydettäessä)
Vs: keskikoon kamera Jokaiselle jotakin... Kyllä sille valovoimallekin paikkansa on, samoin kuin ehkä nopeille suljinajoille.
Vs: keskikoon kamera Voiko tuon 2000 sarjan epäkohdat suoraan rinnastaa noihin 200 runkoihin? Ymmärtääkseni nuo 2000 sarjan epäonnistumiset on yritetty korjata 200-kameroissa. Etu sinänsä voi olla ainakin 202 rungon osalta kyseenalainen, kun nopein aikakin on tuossa vain 1/1000.
Vs: keskikoon kamera Saa niihin niitä f2 telejä ja f2.8 laajiksiakin. Niitä ei sitten voi käyttää kuin verhosulkimella. 500C/M on aika varma valinta kuitenkin ja niitä saa halvallakin.