Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kamerareppukokemuksia lentomatkoilta?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Zépequeno, 5 Huhtikuu 2005.

    Olen lähdössä vapunviettoon ulkomaille, ja heräsi pieni huoli siitä, kuinka Finnair suhtautuu Lowepro Nature Trekker AW II:seen noin niinkuin käsimatkatavarapohjalta? Reppuhan on varsin suuri ja ymmärtääkseni ylittää nuo rajat "syvyytensä" osalta, ruumaan laittaminenhan ei ole missään määrin vaihtoehto kuten tiedätte.

    Onkos teillä vastaavanlaisia kokemuksia lentomatkailun suhteen?
    Stressaanko suotta, vain juoksenko hetimiten Krunikan laukkudiilerille n. miljoonatta kertaa elämässäni hakemaan tällä kertaa kompaktia olkalaukkua?
     
  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nature Trekker on käsittääkseni pienempi, kuin Photo Trekker, joka minulla on. Valitsin Photo Trekkerin, koska Lowepron mukaan se menee käsimatkatavarana.

    Sinuna soittaisin Finnairille ja kysyisin asiasta tai sitten selvityksen aikana pitäisin repun selässä tai antaisin sivummalla odottavalle matkakumppanille, jos sellainen on.

    Lowepron sivujen mukaan Nature Trekker menee käsimatkatavarana, mutta määräyksethän saattaa vaihdella lentoyhtiöittäin.

    Lowepro | Camera bags, backpacks, and rolling cases to protect and carry photographic and digital devices
     
  2. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 394
    177
    63
    Repun mitat saa olla seuraavalla tavalla määrätyissä rajoissa, jolloin ongelmia ei Finnairin itsensä mukaan tule..
    Sitten seuraa rajoite numero 2, eli paino...

    Paino riippuu millainen lentolippu tuli lunastettua, periaatteella turistitasoa painoraja on 5 kg ja taas 1 luokka niin paino on 8 kg. Painojen määrittely riippuu muustakin, eli kannattaa selvittää Finnairilta tapauskohtaisesti lennon mukaan.

    Vanha konsti on antaa laukut ruumaan siten, että kamerakamat on osittain taskuissa ja kun pyytävät myös käsimatkatavarat hihnalle, niin se ei paina enempää kuin on sallittua... sitten kun lähtöselvitys on tehty voi painavimmat kamat palauttaa takaisin kamerakassiin joka tulee mukana matkustamoon. Lentoemoille ei kannata valehdella paljonko kassi painaa, vaan yli 5 kg:n kassi suosiolla edessä istuvan penkin alle (yli 5 kg:n esinettä ei saa hattuhyllylle laittaa turvallisuussyistä)
     
  3. Ezzy

    Ezzy

    6
    0
    1
    Mä suosin 2-paikkaisessa cessnassa ihan alastonta kameraa ilman laukkua ja sälää ;)
     
  4. Osa lentoyhtiöistä hyväksyy käsimatkatavaran lisäksi myös ns. "personal itemin" - eli jos sulla on vaikka kamerareppu ja laukku jossa on läppäri, tyhjennä osa repusta läppärilaukkuun jos tekee tiukkaa. Tosin pienissä koneissa ei yleensä tällaista saa tehdä... mutta eivätpä koskaan ole ATR:ssä tuotakaan estäneet, kun olen kokeillut!
     
  5. keijok

    keijok Member

    243
    15
    18
    Mulla on Lowepro Rover Plus AW -reppu.

    Helmikuussa Finnairin lomalennolla Egyptiin ei ollut mitään ongelmia saada tuota mahtumaan ylälokeroon. Maaliskuussa työmatkalla Jyväskylään Finnairilla (pienempi kone kuin edell. mutta suihkari kuitenkin) reppu ei mahtunut ylälokeroon vaan piti laittaa alas penkin alle. Eli lokeron koko vaihtelee konetyypin mukaan.

    Koskaan ei ole milloinkaan missään kukaan multa kysellyt selässä keikkuvan repun painoa taikka epäillyt sen kokoa käsimatkatavaroiden paino/kokovaatimusten valossa...
     
  6. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 394
    177
    63
    Ehkä ei, mutta sitten kun kysyy siinä vaiheessa kun olet jo muun kaman pakannut ruumaan ja ne vaan sanoo, että tuo ruumaan kanssa. Laitatko sitten luottavaisin mielin kameralaukkusi ruumaan? En ainakaan minä laittaisi, eli kannattaa pelata varman päälle, niitä laukkuja ei aina kohdella kovin hellävaraisesti handling-vaiheessa.

    Ei tarvita kuin yksi epäilevä virkailija, niin kassisi pääsee puntariin, eli tuuriin en luottaisi vaikka sitä sinulla on aiemmin ollut. Ja kieltäytyä et voi, tai et lennä, niiden ei tarvitse joustaa.

    ps. ne ylä lokerot koneissa ovat tietysti konetyyppikohtaisia, mutta niissä kaikissa on mitoituksena 5 kg:n raja/kassi (siis laskennallinen onnettomuustilanteeseen mitoitettu ja varmuuskertoimilla määritetty massamaksimi, jolle mitoitus dynaamisten kuormien osalta tehdään. On tietysti luultavaa, että lokero kestää paljon kovempaakin kuormaa, mutta... johonkin on laskenta perustuttava)
     
  7. Minäkään en ollut tällaista ennen kohdannut, mutta marraskuisella Hollannin retkellä haluttiin silloinen (ei kamera-) reppuni punnita. Joten ilmeisesti tällaista siis tapahtuu, ja ottaen tuon Nature Trekkerin koon huomioon - todennäköisesti check-in-tsigun karaistunut silmä tarttuu siihen magneetin lailla.

    Noihin Lowepro:n lupauksiin kokovaatimuksissa pysymisestä en hirveästi lähtisi luottamaan, syystä tai toisesta.

    Kiitoksia vastauksista. Katsotaan nyt mihin tässä nyt päädytään.