Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

isoista kameroista..

Discussion in 'Filmikuvaus' started by pikkuteemu, Dec 25, 2005.

    Mahtava palvelu. Ostan tuolta jatkossa aina.
     
  1. RDahl

    RDahl Staff Member

    7,895
    117
    63
    Vs: isoista kameroista..

    No niin, entäs nyt sitten jos olen saanut kuvattua esim. diaa laakafilkalle, niin ilmeisesti toimitan kasetit paikalliseen lafkaan jossa he sitten asianmukaisesti avaavat ne ja kehittävät, vai mitenkä tulisi toimia?? Sitten toinen kysymys, minkäs ninminen se oli se pussukka jossa pystyi vaihtamaan ne jo valotetut filkat uusiin ja mite se käytännösäs toimii???
     
  2. juhaa

    juhaa Active Member

    8,059
    2
    38
    Vs: isoista kameroista..

    Vaihtopussi (zeinzing bääg). Toimii ihan hyvin. Mä olen viimeajat touhunu kaikki siinä, niin kassettien kuin kehitystankkiinkin lataukset, laaka, rulla ja kinofilmit. Pussi saa olla mahdollisimman iso, että siellä mahtuu jotakin tekemään. Mulla oli hankintakriteerinä sellainen, missä on sisäpussi ja tuplavetskari sekä korkeat hihat, joissa on kiristys. Sellainen löytyi ja valovuotoja ei ole ollut. 400 ASA:a on herkintä, mitä olen siinä lataillut. Sen olen huomannut, että tuon kanssa ei kannata ahnehtia vaan tekee erikseen kasettien tyhjennyksen vanhaan filkkalaatikkoon. Omana hommana lataamisen ja omana hommana tankkiin laiton.

    Tuo filkkojen toimittaminen kandee kysellä kehittämöstä. Jossain muistaakseni vaadittiin, että ne on laatikossa. Eivät ottaneet kasetteja vai olikohan niissä lisämaksu.
     
  3. Mahe

    Mahe Member

    454
    3
    18
    Vs: isoista kameroista..

    Mulla oli ens alkuun pussin kanssa ongelmana käsien hikoaminen ja niistä haihtuva kosteus joka hankaloitti filmin saamista spiraalille (käytän siis tuota kehityspurkkien lataamiseen).

    Avun toi kissanhiekka :) Eli kolme ~parin desin vetoista kangaspussia täyteen semmosta kissanhiekkaa joka lienee about puhdasta silicaa ja ne pussin pohjalle niin pysyy kosteus siedettävälä tasolla. Tän jälkeen on filmit menneet sujuvasti spiraalille. Pussit säilytän isossa minigripissä kun ne ei ole käytössä.
     
  4. RDahl

    RDahl Staff Member

    7,895
    117
    63
    Vs: isoista kameroista..

    Kiitoksia vastauksista. Hyvä etten ehtinyt hävittää niitä lodjuja  :D
    Siispä etsimään jostain sellaista vaihtopussia.
     
  5. RDahl

    RDahl Staff Member

    7,895
    117
    63
    Vs: isoista kameroista..

    Jatketaan nyt tähän kun kerran liittyy aiheeseen.
    No niin, taas tuli siis uusi asia eteen, tää on yhtä oppimista. Mitenkäs noi Fujin quickload diat oikein toimivat ja miten ne siis toimivat polareän kanssa?? Olen aivan uunona tämän suhteen että sellainen rautalanka selvitys lienee tarpeen.
     
  6. kto

    kto Well-Known Member

    2,610
    105
    63
    Vs: isoista kameroista..

    Fujin Quickload ja Kodakin Readyload ovat yksittäispakattuja filmejä, joita varten on omat kasetit. Vaikka en itse ole kokeillut, perin mielenkiintoisia tuotteita. Lähinnä siksi, että reissulla riittäisi yksi kasetti ja sitä kautta filmit menisivät pieneen tilaan. Pölyttämyys yms. pitäisi olla taattua. Suurimpana ongelmana on etenkin filmien suppea valikoima - ei oikein mitään mielenkiintoista mustavalkoista, mutta myös hankala saatavuus ja hinta.

    Tuolla on eräs näkemys eri kasettien yhteensopivuudesta:

    http://www.robertwhite.co.uk/Large%20accessories.htm#Readysteady

    Varman päälle pelataan tietenkin kunkin valmistajan tätä käyttöä varten tehdyillä kaseteilla.
     
  7. Vs: isoista kameroista..

    Minulla on vieläkin kokeilematta Fuji Quickload - Polaroid 545 -yhteensopivuus. Filmiä olisi ja perä olisi, mutta vieläkään ei ole löytynyt rohkeutta kokeiluun  ::)

    Jos saan tässä loppukesän / syksyn mittaan jotain aikaiseksi, niin kerron sitten kokemuksista.
     
  8. Vs: isoista kameroista..

    Nostetaas taas tätäkin threadia pitkästä aikaa...

    Olen tässä ihmetellyt pidemmän aikaa jo noita LF linssejä ja etulautoja ebaystä, mutta vielä en ole uskaltautunut tarjoilemaan niistä mitään. Ongelmana on, kun en oikein ole vielä ymmärtänyt minkälaisen laudan tarvitsen jos ostan jonkun linssin.

    Onko noissa etulaudoissa joitain isojakin eroja? Sopivatko ne eri merkkisiin palkkeihin samalla tavalla kun esim. noi perät?

    Mitenkäs sitten noi linssit? Ilmeisesti laajikset saattavat vaatia erilaisen palkeen, mutta myös etulaudan?

    Menee jotenkin vaikeaksi. Onko näistä jossain lisää tietoa, että ei mene ajatukset näin pahasti sekaisin?
     
  9. RDahl

    RDahl Staff Member

    7,895
    117
    63
    Vs: isoista kameroista..

    Jokos olet ollut rohkealla päällä ??? :)
     
  10. RDahl

    RDahl Staff Member

    7,895
    117
    63
    Vs: isoista kameroista..

    Oma kokeukseni on, että kyllä niistä eroja löytyy, esim. itselläni on yksi 5x7" Linhof technican etulauta joka ei sovi Linhof Cardan Coloriin. Sitten Sinarilla oli ainakin kahta eri etulautaa tarjolla, siitä kto kirjoittikin jo johonkin topickiin. Sitten niissä on vielä erilaisia reikiä, osassa vielä syvennykset erikokoisilla reiillä varustettuna. Eli ei ole ihan helppoa. Joku voi jatkaa tästä ;)
     
  11. OlliJ

    OlliJ Active Member

    415
    26
    28
    Vs: isoista kameroista..

    Etulaudoissa ei ole minkäänlaista standardointia, joka kameravalmistajalla on omanlaisensa etulauta, joka ei sovi muihin. Tai ei nyt aivan, esim Linhof technikan lauta on jonkinlainen yleislauta pienemmissä fieldeissä, se menee monen valmistajan kameraan. On lisäksi joitakin muitakin yhteensopivuuksia. Mikäs kamera sinulla olikaan?

    Objektiivien sopiminen on sitten vain reijän koosta kiinni. Moderneissa linsseissä on melkein kaikissa Copalin sulkimet, niiden vaatimat reiän koot ovat:  0: 34.8 mm, 1: 41.8 mm ja 3: 64.2 mm. Myös Compurit ovat samankokoisia. Erilaisissa vanhemmissa sulkimissa on sitten vaikka minkälaisia kokoja, niistä voi löytyä tietoa vaikka täältä: http://www.largeformatphotography.info/ ... sizes.html"]http://www.largeformatphotography.info/lensboard_hole_sizes.html

    Laajakulmalle saattaa olla etua upotetusta objektiivilaudasta, koska silloin paljetta ei tarvitse puristaa ihan niin paljon kasaan saadakseen linssin tarkennettua. Siirrotkin onnistuvat silloin paremmin. Upotettua lautaa ei kuitenkaan kannata hankkia, jollei sellaista tarvitse. Silloin nimittäin suljin joutuu varsinkin pienemmissä laudoissa "kuoppaan" ja kaikki toiminnot sen kanssa käyvät hankalammiksi. Laajakulmapalje on yleensä "säkki", joka mahdollistaa tarkennuksen hyvinkin lyhyillä polttoväleillä ja laajemmat siirrot kuin normaali palje. Kaikissa kameroissa ei kuitenkaan ole mahdollisuutta vaihtaa paljetta.
     
  12. Vs: isoista kameroista..

    opikat on aina omassa laudassaan, on järkevä vaihtoehto.
    opikan takaelementin koko voi olla rajoittava tekiä joillain pikkufieldeillä tms. .. ei kuitenkaan meillä

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    ..eikös sulla olluttoyo-view 45C?
     
  13. Vs: isoista kameroista..

    No joku sinnepäin. Ei se ihan täsmälleen tuon kuvan näköinen ole, mutta melko lähellä.

    Eli siis summa summarum:

    Ensin hankittava linssi+suljin yhdistelmä. Sitten etsitään sulkimen koon mukaan sopiva etulauta.

    Laajiksen kanssa pitänee siis olla joko säkkipalje tahi sitten upotettava lauta? Mistä tietää mikä on pienin mahdollinen polttoväli, mikä menee normaalipalkeella ja suoralla laudalla?

    Tosin ensin vissiin on hankittava tele ja sitten vasta laajis... Ja voihan olla, että ennen kun laajikseen päästään, on jo palkkikin vaihtunut toisenlaiseen...

    Onkos suosituksia jostain noin 300 - 500 mm linssistä? Pitäis olla halpa ja helevetin hyvä... Käytännössä käyttö on maisemakuvaus ja ehkä jos hermot kestää, niin henkilökuvaus.

    Mitenkäs muut on hoitanut tuota tarkentamista? Itse olen käyttänyt melko onnetonta luuppia. Tällöin pitää olla kuitenkin tuo Toyon "pahviläppäsysteemi" olla täysin auki, että saa luupin lasiin kiinni.
     
  14. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23,216
    3,528
    113
    Vs: isoista kameroista..

    Kyllä se mahdollinen polttoväli melko tarkkaan on etäisyys laudasta filmitasolle. Äärettömään tarkennettuna obiska on suunnilleen siinä; tietysti rakenteesta johtuen voi olla millien heittoja, mutta arvioksi riittävä tarkkuus on tuo.

    Repro-obiskoita on paljon saatavana, ja ne ovat hyvälaatuisia. Suljinta niissä ei ole, ja voi olla vaikea asentaakin, mutta hinta/laatu on mainio.  Ehkä ns. Packard-suljin voisi olla järkevä.
     
  15. Vs: isoista kameroista..

    jatketaas LF 4 dummies aihetta.

    (käsivarakuvaukseen, )mittaetsin 4x5, 200-210mm lasilla, mikä olisi?
    Juha-a oli saanut graflexissa 203mm ektarin kaveriksi kalartin veisteltyä, mutta juhalla on erityistaitoja. Onko joku ilmeinen vaihtoehto jossa mittaetsintä ei tarvi mitenkään puleerata yli 200mm opikan kanssa?

    ..limppu taitaa olla mutta entä muita..
     
  16. oraakkeli

    oraakkeli Member

    93
    0
    6
    Vs: isoista kameroista..

    Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä...
    Onko mitään järkeä hommata venäläistä LF kameraa, mallia FKD 13x18? Siinä ei taida olla suljinta (?). Toimiikos se sitten niin kuin lännenelokuvissa, naama peruslukemille, korkki auki ja samantien kiinni?
     
  17. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23,216
    3,528
    113
    Vs: isoista kameroista..

    Korkki auki korkki kiinni on ihan käypäinen valotusmenetelmä..... yleensä isoja himmennetään sen verran, että aika on pitkänpuoleinen kummiskin. Käytännössä, jos aika olisi esim sekunti, niin kaikki puolesta puoleentoista johtavat osapuilleen samaan tulokseen.

    Pieni ongelma saattaa olla, että noita ei ole tarkoitettu vakiokaseteille, mattalasi ei ole samalla etäisyydellä kuin filmitaso. Joutuu säätämään. Pikku askarteluahan se vain.

    Nykyisiä 13x18 cm kameroita saa noin satasella, joten hirmu paljon tuosta ei kannata maksaa.
     
  18. oraakkeli

    oraakkeli Member

    93
    0
    6
    Vs: isoista kameroista..

    Onko vakiokasetin käytölle muuta syytä kuin niiden helpompi saatavuus verrattuna alkuperäisiin FKD:n kasetteihin? Mistäköhän filmiä kannattaa alkaa etsimään, Piilolasilta?
    Osaako kukaan kertoa hyvää kirjaa/webbisaittia mistä alkaa opiskelemaan LF-kamera kuvaamista?