Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Hitaista filmeistä

Discussion in 'Filmikuvaus' started by Jukkis71, May 6, 2011.

    Vs: Hitaista filmeistä

    Oikein käyttökelpoinen tapa toimia erityisesti kirkkaan auringon valossa ym. kontrastikkaiden kohteiden yhteydessä. Toisin tuo "oikea" valotus on sitten pitkälle henkilökohtainen juttu.
     
  1. Verig

    Verig

    68
    0
    0
    Vs: Hitaista filmeistä

    Jos oppaat ovat aluksi hepreaa niin periaatteessa asian voi ajatella yksinkertaisesti näin:
    *Varjot menevät valotuksen mukaan, valot kehityksen*. Kun edessäsi avautuva näkymä on liian jyrkkä, vaikka keskipäivä kesällä ja puiden varjoja joka puolella ja seassa vielä varsin vaaleaihoisia ihmisiä suorassa paisteessa, niin valotat yhden aukon yli (eli ISO 100 filkka 50 mukaan) ja kehität myös ISO 50 ohjeella. Tällöin saat varjot auki mutta lyhennetty kehitys ei päästä huippuvaloja palamaan. Toimii kaikilla filmeillä.
    Aluksi saattaa tuntua epäloogiselta että kirkkaassa valossa kuvatessa pitäisi vielä lisätä valoa mutta niin se vaan menee. Pidät vaan mielessä että kyseessä ei ole varsinaisesti ylivalotus, koska kehitys hoidetaan maltilla, yli se menee vasta jos kehität ISO 100 mukaan.

    Periaatteessa voit kokeilla kahdellakin aukolla tms. mutta yhden aukon sisällä liikkuminen on helppoa ja varmaa ja se riittää normioloissa todella pitkälle. PanF+50:stäkin olen kuvannut tällä tavoin erittäin kirkkaana talvipäivänä ja hienosti toimii.
     
  2. Vs: Hitaista filmeistä

    Ehkä ei ole järkevää ajatella kontrastiin mukautumista ISO -arvon mukaan. Vaihtelevilla ISO -arvoilla viitataan enemmänkin siihen todelliseen herkkyyteen, jonka saat valitsemastasi filmistä irti valitsemallasi kehitteellä. Eli eri kehitteillä ei saada samaa ISO -arvoa irti tietystä filmistä. Esim. itse valotan fp4:ää rodinalilla kehittäessä noin iso 80:n mukaan, koska silloin lopullinen lopputulos vastaa sitä, mitä mittaan valotusmittarilla oikeasti kuvaustilanteessa. Jos käyttäisin paketin ISO 125 arvoa, niin negat alivalottuisivat hiukan (rodinalilla kehitettäessä), vaikka kuinka mittaisin valot kuvaustilanteessa oikein.

    Pikemminkin kannattaa ajatella niin, että yksinkertaisesti valotat varjojen mukaan ja joko pidennät tai lyhennät kehitystä sen mukaan ovatko kuvausolosuhteet kontrastikkaat vai loivat. Idea on siinä, että kehitysajan muuttaminen ei vaikuta varjoalueiden kehittymiseen juuri lainkaan. Varjoalueet kehittyvät melko samalla tavalla kehitysajasta riippumatta (siis jos järkevissä rajoissa pysytään).

    Se mihin pystyt vaikuttamaan kehitysajalla ovat negatiivin 'valoisat' alueet (eli ne tummimmat, eli paksuimmat). Jos kontrasti on kova, voit lyhentää kehitysaikaa, jolloin huippuvalot eivät kehity liikaa suhteessa varjoihin. Tai jos kuvausolosuhteet ovat loivat, voit halutessasi pidentää kehitystä, jolloin saat yläsaävyjen ja alasävyjen eroa suuremmaksi.

    Toivottavasti tämä zone -henkinen selitys ei ollut liian sekava :) Ja tämä on tietysti vain yksi tapa ajatella valottamista.
     
  3. Vs: Hitaista filmeistä

    En ole ihan samaa mieltä varjojen kehittymisen suhteen. Pikemminkin huippuvalot "kyllääntyvät" aiemmin jolloin kehityksen viimeinen minuutti/minuutit eivät vaikuta niihin enää samalla voimakkuudella ja varjot pääsevät kehittymään loppuun asti. Standissähän tämä korostuu kun kehite ei vaihdu ja kuluu loppuun huippuvalojen kohdalla.
     
  4. Vs: Hitaista filmeistä

    Kiitos tarkennuksesta. Standissä tapahtuu juuri niin kuin kuvasit. Tuo mitä selitin, koski nimenomaan kontrastin hallintaa normaaliagitoinnilla (edit: ja perinteisillä laimennoksilla). Ymmärsin kysyjän viittauksen "varjot valotuksen mukaan, valot kehityksen mukaan" nimenomaan viittauksena zone systeemiin.
     
  5. Verig

    Verig

    68
    0
    0
    Vs: Hitaista filmeistä

    No juu, mutta yksinkertaistaen alkuun voi lähteä siitä että "ISO 100 valotetaan ISO 50 mukaan", se 100 kun siinä rullassa kuitenkin lukee ja normikehitteillä siihen päästäänkin.
    Eli jos teettää liikkeessä tai itse käyttää D76, HC110, Xtol... peruskamaa niin ei tarvitse niin paljoa miettiä. Rodinalilla on mukava kikkailla ja erikoisemmat kehitteet sitten taas tulevat vastaan vasta joskus, useimmille ei varmaan ikinä.
     
  6. Vs: Hitaista filmeistä

    Totta kai pääasia on se, että aloittaa jostain, nauttii kuvaamisesta ja jättää liiat tekniset kikkailut aluksi omaan arvoonsa. Pieleen on aika vaikea mennä. Hyvä ja helppo tapa päästä alkuun on katsoa 'massive development chartista' herkkyyksiä ja kehitysaikoja eri komboille. Kyllä oman suosikkinsa aika nopsaan löytää. Hyviä kuvailuja!