Vs: Ektar-kokemuksia? Tulkinta tulee lähinnä siitä, että olet jo kuukausia (vuosia?) pähkäillyt noita Dmaxeja, käyriä, ICE:tä ja ynnä muuta analogisten juttujen digitointiin liittyviä juttuja ja mitään loppua ei tunnu näkyvän. Olen vahvasti sitä mieltä, että olet cyborgi, sillä ihan tavan ihminen tohon ei liene kykenisi!. [QUOTE> [/QUOTE] Tää on varmaan päässyt livahtamaan sinulta ohi vaikka olen tämän ehkä tuhat kertaa kertonut jo: kuvaa kohde eri filmeille, lukitse skannerista kaikki asetukset, skannaa ruudut, vertaa eroja. Ei? Jotta tiedät miten filmi toimii vedostaessa perinteisesti niin mene väripimiöön, vedosta kuvat, päätä mistä tykkäät ja kuvaa niille filkoille. Ei?
Vs: Ektar-kokemuksia? Filmien testaaminen on "loputon suo" ja kaikkein kamalammaksi aihepiirin tekee jos vielä netistä jostakin Flicrista alkaa muiden jaarituksia pähkäileen. tässä mäkin 40 vuoden jälkeen leikkailen bulkkifilmiä pätkiksi, lätkin asa/valotus speksejä paperilappusille ja kehittelen noita pätkiä eri kehitteissä ja ajoilla. Voi vittu, etten paremmin osaa sanoa. Tämäkin aika vaikka jossakin skutsissa tai kalliolla OIKEITA valokuvia tekemässä...
Vs: Ektar-kokemuksia? Ratkaisu löytyy tietysti data sheeteistä yms. valmistajien spekseistä. Ei niinkään nettifoorumeilta.. Tosin mitä väliä sillä on, jos ne skannaa ja photoshoppaa kuitenkin? Sieltä niitä käyriä ja teknisiä tietoja löytyy kuitenkin, jos niitä halajaa. Paljon paremmin se tiedonjano sitten varmasti sammuu. Aika hyvin ne tiedotkin netistä löytyy, ainakin Fujilta melko helposti. Sulla jos jollain on kuitenkin kiinnostusta niiden käyrien tarkasteluun, mihin välttämättä muilla mm. täällä ei kiinnostus riitä, joten sieltähän niitä kannattaa katsella. [QUOTE> [/QUOTE] Johan tässäkin ketjussa tätä kyselit ja vastaukset olivat päinvastaisia kuin itse käyristä katsomalla. Se johtuu tietenkin siitä, että kuvien kulku nettiin asti oli pimennossa, joten kuvat ehkä olivat jyrkän näköisiä... Ei ehkä niinkään siitä että Fujin käyrät valehtelisivat ja Reala olisikin oikeasti loivempaa. Muutenkin moni antaa näitä lausuntoja ilman sen tieteellisempää asian tutkimista, joten mitä se sit auttaa jos joku sanoo että Realalla tuli tukkoset varjot (vaikkapa alivalottaessa ja vielä ohjelmiston säätäessä varjot tukkoon). [QUOTE> [/QUOTE] Mikähän on semmonen karkkifilmi? Ei ne erot niin suuria ole, etteikö kuvaa sais mille tahansa negalle kuvatusta. Ei nyt ainakaan tule mieleen mitään niin erikoista filmiä, että tavan tallaaja pääsisi kauhistumeen ihme-efektejä. Ei myöskään mitään erityisen neutraalia filmiä tule mieleen, mutta negathan on jo itsessään diafilmejä huomattavasti loivempia. Paperia vaihtamalla voi vaikuttaa värikylläisyyteen ja kontrastiin. Nykyään tosin ei taida kovin helposti saada enää sitä loivempaa, Kodak Portra Enduraa. Supraa ja Ultraa kuitenkin on tarjolla ja sitten muiden valmistajien paperit päälle. [QUOTE> [/QUOTE] Kokeillaan Ultra Enduraa sen Supran sijaan. [QUOTE> [/QUOTE] Aika ihmeelliseltä kuulostaa, että kuluttajaskannereita ei olis, mutta värivedostustarpeet löytyisivät helpolla... Eiköhän se mene toisinpäin. Tasoskannerit filmiskannausmahdollisuudella ovat aika yleisiä, eikä ole kovasti merkkejä että ne maan päältä katoaisivat. Oikeasti näitä asioita ei kannattaisi liikaa miettiä, ennen kuin on edes jotain kokemusta siitä, millaisia ne erot käytännössä ovat eri filmien välillä. Ei ne ole yleensä mitään järkyttäviä. Kuten jo monesti sanottu, niin niitä eroja on varsin helppo myös katsella, kun vaan lukitsee ne skannausasetukset niin, että kaks eri filmiä tulee samalla tavalla skannatuksi. Värivedostus pimiössä ei vaadi mitään sen kummempaa kuin mustavalkovedostuskaan, paitsi että väripää on kiva olla koneessa. Paperitkin ovat jopa halvempia kuin mustavalkoiset, eivätkä ne kemikaalitkaan älyttömästi maksa. Siitä vaan kokeilemaan, niin saa vähän tuntumaa. Auttaa paljon enemmän kuin että mä tässä sanon että joku filmi on selvästi värikkäämpää kuin toinen.
Vs: Ektar-kokemuksia? Osta Usagi kunnon digi, niin ei oo noin hiki. Paitsi kalibroinnin kanssa. Näyttö, kamera, jokainen objektiivi, tulostin, yltääkö vaalea 244 vai 245 vai jotain siltä väliltä, entä musta? Tuleeko jollekin muistikortille paremmat mv-sävyt? Näihin teknisiin asioihin on pakko lainata serkkuani Askoa:"Kun kuu on oikeassa asemassa maahan ja aurinkoon nähden ja planeettojen etäisyydet ovat oikeat, saa teräviä kuvia." T Jukka
Vs: Ektar-kokemuksia? Sain kuin sainkin ekan Ektar-rullan kehitetyksi. Eipä tuo saturaatio silmille hypi. Digikuvissa näkee paljon pa[h/r]empaakin. Että tällaista. Voin minä tätä jatkossakin ostaa.
Vs: Ektar-kokemuksia? Omasta puolestani kiitän kaikista kommenteista ja kuvista. Olen tosin vähän samaa mieltä, mitä täällä jotkut muutkin ovat sanoneet, että ei se filmin "jyrkkyys" juuri näissä skannaus tai mixed-mode työnkulussa ole niin oleellista. Olettaen tietenkin, ettei skannerin reunaehdot tule jossain tilanteessa vastaan. Filmin muut ominaisuudet tietenkin sitten erikseen. Mitä taas tulee tähän analogipuoleen, niin se minulla ainakin oli lähinnä mielessä tästä filmistä kysyessä, kun sitä on silloin tällöin tullut tehtyä. Paperipuolella tosin alkavat vaihtoehdot olla vähissä ja olenkin itse vähän tienhaarassa. Portra Enduraa kun ei (ainakaan kohta) enää ole ja se sekä Portra NC on ollut minulle se toimivin yhdistelmä. Kun nuo omat Endura-varastot on käytetty loppuun, saattaa värivedostelu jäädä kovin vähiin.
Vs: Ektar-kokemuksia? Tulipas mieleen, että viime kesänä kun aloin tutustumaan värinegoihin ja törmäsin väriskannaamisen vaikeaan maailmaan (negapuolella), niin otin sittten useampaankin rullaan aina väritargetista kuvan jotta voi vähän säätää semmoiseksi kun ehkä pitäisi jos ei meinaa neutraalia tulla käsin veivaamalla mitenkään. Tarvis ektariinki rämästä tommonen kuva nyt menossa olevaan rullaan ja katsoa skannatessa auttaako se mitään... Tosin tuollainenhan poistaa aina kaikki filmin ominaisuudet jos säädön tekee siten että targetti toistuu hyvin.
Vs: Ektar-kokemuksia? Jos valkosen säätää valkoseks ja mustan mustaks, niin kyllä eri filmeillä (jos ne on erilaisia) toistuu ne värit eri tavalla. Tietysti jos säädät joka värin samoiks kun filmillä X, niin sitten ne erot katoaa.
Vs: Ektar-kokemuksia? Tuollaseen säätöönhän riittää sellainen digikuvaajien pro-targetti, eli harmaakortti, valkoinen kortti ja joku musta kortti
Vs: Ektar-kokemuksia? Tosin ei oo mitään järkeä vetää koko rullaa sitten samoilla väreillä. Värinegassa just on sitä säätövaraa, ja sitä on järkevä käyttää.
Vs: Ektar-kokemuksia? Sitä varaa voi käyttää kuvaamiseen omien mieltymysten mukaan. Voihan mv-filmilläkin kuvata äärimmäisen diamaisesti (esimerkiksi zonettaja-haara joilla on käytössä vain 1 paperijyrkkyys ja 1 valotusaika printatessa joka heille suotakoon). Itseä kiinnostaisi ihan noi target-taulut apuna jos tulee kuva jota on vaikea saada tuntumaan oikealta, kattoo sitten korjailut ensin niiden mukaan ja jatkaa siitä.
Vs: Ektar-kokemuksia? Kivasti toistaa Ektar tällaista väri-iloittelua. Eirin vanhalla koneella kehitetty (menee kuulemma uusiksi kyseinen kone kertoivat Telefotossa). Kamerana Olyn RD, jonka optiikka on melko terävä vaikka itse sanonkin.
Vs: Ektar-kokemuksia? Hmm. Sain juuri yhdestä rullasta kymppikuvia katseltavaksi. Ei kovin kummalista. Lasina 24/1.4 L. bläää. TT
Vs: Ektar-kokemuksia? Johtuu varmaan lasista. :-X Ei vaan, mä oon lopettanu kymppikuvien teettämisen suoraan negoista jo pidemmän aikaa sitten. Kun osaavat pilata hyvätkin kuvat (silloin harvoin kun Herra niitä multa suo) ns. "vedostuksellaan" useimmissa nk. "labroissa". Skannerin kautta nettitilaukseen käy negojen tie tätä nykyä jos paperille ovat tullakseen.
Vs: Ektar-kokemuksia? Yhden rullan kokeilin. Vaikea olla tanakasti mitään mieltä, kun kehitin itse. Ektari oli kehityssatsin ilmoitetusta kuuden rullan kapasiteetista nro 9 (ja viimeinen). Skannausten perusteella filmi on tyypillistä Kodakia aavistuksella Kodacrome lookkia. Pirun pieni rae kyllä. Ihan dialaatua siltä osin. Voishan sitä toisenkin rullan kokeilla tuoreemmilla kehitteillä.
Vs: Ektar-kokemuksia? Juhaa, jos kiinnostaa, on mulla nyt myös kodakin aitoa C-41 satsia sulle testikäyttöön, soittele... Muille: kyl se menee suunnilleen niin että kertakäyttökehite, bleach ja fiksi kierrätyskamaa, hiukka tuorestettuna. normaali 38C kehitysaika 3,15 jatkuvalla liikuttelulla joko Jobon purnukassa tai Kindermanin metallikeloilla vaakatasossa pyöritellen. 3,30-3,45 lisää kontrastia yli ikäisiin negastockieihn, muuten hoitaa skannerin ja photoshopin profiilit loput. Ihan turha vääntää ikuisesti mitään speksiä, siitä vaan sano vatanen...
Vs: Ektar-kokemuksia? Voisin mä kokeilla juu -kiitos tarjouksesta. Kehityksen aloituslämpätilassa on ollut hienosäätöä. Nyt rupee oleen paikallaan. Mun prosessissa mä kaadan kehitteet tankkiin, kun kehitteen lämpötila hauteessa on 38,5ºC. Kehitysajan lopussa ollaan suosituksen alarajan hujakoilla. Kun tuon sain urheiltua paikalleen niin laatu on ollut silmämääräisesti tarkasteltuna tasaista (paitsi Ektar nro 9, jota pitää vielä anaylyseerata vastaisuuden varalle). Pitää kyllä mainostaa vielä uudestaan, että en ole noin rakeettomia värinegoja aikaisemmin nähnyt. 400 ASA on ihan käyttökelpoista yleisfilkaa myös kinokoossa.