Rupesin pohtimaan todella hämärässä kuvaamista filmillä ja tuli hinku prässätä asa 400 filmiä 6400 asti. Onko kukaan kokeillut? Aiemmin olen saanut ihan kivaa jälkeä prässämällä 3200 asaan. Mutta miten tästä eteenpäin? Olen käyttänyt laskemiseen digital truhtin seuraavia kertoimia menestyksellä: 1 stop push = (x1.5) 2 stop push = (x2.25) 3 stop push = (x4.5) Olisiko tuosta seuraava sitten 9 kertaa pidempi aika vai jääkö se lyhyemmäksi syystä tai toisesta? Ja onnistuukohan moinen piinaus normaaleilla kehitteillä?
Vs: Asa 6400 Älä vielä unohda. Mulla on onnistuneinen kokeilu Ilfordin HP5lla 12800 ASA. Kehitysaikaan en muista ihan tarkaan, jossain tunnin kohdalla mentiin (ei standkehitys, vaan säännöllinen liikuttelu). Yllättävän hyvä ottaen huomioon jyrkän valon ja kontrastisen aiheen jo valmiiksi. Rae todella iso.
Vs: Asa 6400 Tän nähtyäni en kyllä unohda ihan hetkeen! Todella kivaa jälkeä, raetta kunnolla mutta sävyjäkin löytyy. Muistatko yhtään millä kehitteellä menit? Olettaisin että joku miedomman puoleinen.
Vs: Asa 6400 Kyllä unohdan. En ole rakeen ystävä, ja haluaisin varjokohtiinkin jonkunlaista sävyä. Ihmettelen myös tuolla taustalla puitten ympärillä olevaa haloa, joka johtunee yliterävyityksestä. En usko sen olevan pseudosolarisaatio. Ralph Gibsonhan on tunnettu tuollaisesta rakeisesta ja sävyttömästä kuvamaailmastaan. Olen kylläkin pitänyt hänen kuvistaan, mutta petyin pahasti Arlesissa, kun menin hänen kirjanjulkistamistilaisuuteen ja alkoikin puhua ranskaa. Tulkkauskuulokkeet tietenkin olivat loppu, joten häivyin lähitorille ja ostin oluen. Pitäkää rakeenne. Kapa P.s. Joskus minäkin lisään kuviini raetta, sanovat sitä nykyisin kohinaksi. Se onkin sitten jo toinen juttu
Vs: Asa 6400 D-76lla. Yleensä kehitän aina 1:1, mutta kuvan otosta on kohta 40 vuotta, joten tarkemmat yksityiskohdat ovat jääneet mielestä.
Vs: Asa 6400 Onpa hyvän näköistä. Mutta, toiset tykkää toiset ei. Kuka sen sanoo mikä on oikein. Vanhanliiton miehenä tykkään kokeilusta.