Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Agfa Viradon

Discussion in 'Filmikuvaus' started by Hirppis, Mar 11, 2007.

    Millaisia kokemuksia teillä on Agfan Viradon sävytteestä. Aikasemmista viesteistä luin, että Ilfordin lämminsävy papru sävyttyis hyvin sillä. Kuinka on muiden papreiden Ilford MGIV, Kentemere? 

    Kuinkahan kauan tuollainen mahtaa säilyä valmiina seoksena? Vai onko se kertakäyttöistä tavaraa?

    Muitakin kokemuksia ja vinkkejä saa kertoa.
     
  1. RB

    RB Well-Known Member

    9,429
    1,277
    113
    Vs: Agfa Viradon

    Tavalliseen muovi-Ilfordiin ei Viradonilla ole vaikutusta. Lämminsävy-muovi-Ilfordiin vaikutus on hyvä. Kodakkiin ei tehoa ja muista ei oo kokemusta.

    Säilyvyys on varmaankin valmiina liuoksena pullossa muutama (2-3 vko) viikko, riippuen myös siitä kuinka kauan sitä pitää altaassa hapettumassa. Jos tekee kuvia vaikkapa 12 tuntia yhteenmenoon,vaikkei kuviakaan olisi kovin paljon, niin Viradoni on selvä peli sen jälkeen.
     
  2. RDahl

    RDahl Staff Member

    7,895
    116
    63
    Vs: Agfa Viradon

    Kuitupapruihin menee kuin häkä. Ilfordin helmiäispapruun ei lainkaan, forte sävytty hyvin.
     
  3. Vs: Agfa Viradon

    Onko matta tai kiiltävä pintaisella vaikutusta?
     
  4. Vs: Agfa Viradon

    ei pitäisi olla, ainoastaan merkillä ja "sävyllä" ja pohjalla (PEvsFB).
     
  5. peet

    peet Member

    764
    0
    16
    Vs: Agfa Viradon

    Saako niitä Lux Eternan tuotteita mistään, nehän puree myös muovipaperiin, eikä hajukaan ole yhtä kauhea kuin Viradonissa. Tietty Viradonia ei kyllä tule vahingossa juotua, liekö sen takia lisätty hajuste. ;)
     
  6. Vs: Agfa Viradon

    Hopeavedos saa niitä.
    browntoner on epäsuora Luxilla, seleeni taitaa olla ainoa suora.
    Sulfolux on kyllä mahtavaa tavaraa ilfordin neutraalilla kuitu ja muovipaperilla.
     
  7. Vs: Agfa Viradon

    Minkä laista kamaa toi sinisävyte on? pureeko se muoviin kuinka hyvin?
     
  8. Jojje

    Jojje Active Member

    776
    26
    28
    Vs: Agfa Viradon

    Se mikä tässä nyt unohtui, on mielestäni Viradonin ja muidenkin polysulfidisävytteiden paras puoli, eli säilyvyyden paraneminen. Olen tästä tietoisena sävyttänyt viitsiessäni negatiivifilmejäkin. Sävytetty kuva säilyy. Kaikki kuvat "sävyttyvät", vaikkei sitä väristä välttämättä näy. Muovipapereilla ero on pieni, Ilford MGIV:llä esim. tuskin havaittava, kun sen sijaan esim. Varycon ja Emaks alkavat jo selvästi ruskehtaa.  Kuitupapereilla sävyt ovat jo ihan toista luokkaa.
    Sävytettävät paperit on kiinnitettävä ja huuhdeltava huolellisesti. Huippuvalot voivat samentua jos ei ole huolellisesti kiinnitetty.
    Sinisävyte toimii hyvin muovipapereillakin. Jos laimentaa enemmän, rupeaa sävy vihertymään. Säilyvyys ei sinisävytteellä parane.
     
  9. Vs: Agfa Viradon

    Jos sävyttää filmin, niin muuttaako se filmin sävyjä? Tai vaikuttaako se muuten jollain tavalla vedostamiseen?

    Itse en niinkään hae vedokselle säilyvyyttä iäsyyteen (perikunta kuitenkin tuhoaa kaikki tuotokset), vaan pikemmin tekotaiteellista väriä pintaan ;) Mutta ei säilyvyyskään pahaa tee.
     
  10. OlliJ

    OlliJ Active Member

    414
    26
    28
    Vs: Agfa Viradon

    Aika paljon on jo sävytyksestä kerrottu, mutta ehkä voin minäkin lisätä jotain. Syvytyksen käytölle on ainakin kaksi eri syytä; joko halutaan sävyn (siis värisävyn) muutosta tai sitten vain parempaa hopeakuvan säilyvyyttä. Jälkimmäiseen tarkoitukseen sopivat kaikki sulfidisävytteet ja seleenisävytteet sekä lisäksi selvästi kalliimpi kultasävyte. Tosin tavallisimman seleenisävytteen (Kodak Rapid Selenium Toner, KRST) ja muiden samantyyppisten seleenisävytteiden kyky suojata kuvan vaaleita sävyjä on osoitettu heikommaksi kuin joitakin vuosikymmeniä sitten uskottiin. Lyhyt huuhtaisu laimeassa seleenisävytteessä ilman sävymuutosta ei suojaa kunnolla kuvahopeaa, vaikka moni tuntuu edelleen niin luulevan.  Suojaava vaikutus voidaan kyllä saada joko kuvan värisävyä juurikaan muuttamatta tai sitten värisävyn muutos tulee samaan kauppaan. Lopputulokseen vaikuttavat paperin valinta, paperin kehite, sävytteen valinta sekä leimennus ja käsittelyaika. Kylmä- ja neutraalisävyiset paperit reagoivat yleensä vähäsemmällä sävymuutoksella, lämminsävypaperit taas paljon voimakkaammin. Eri valmistajien papereissa on eroja. Ilfordin MG FB ei juurikaan sävyä muuta seleenillä tai polysulfidilla, herkästi reagoivia taas ovat esim. Forte Polywarmtone ja Ilfordin lämminsävypaperi. Vaikka sävymuutosta ei tulekaan, osa kuvahopeasta muuttuu silti sävytyksessä hopeasulfidiksi tai -selenidiksi, mikä parantaa kuvan säilyvyyttä. Jos tavoitteena on vain säilyvyyden parantaminen ilman sävymuutosta, niin varmoja yhdistelmiä ovat neutraalisävypaperit (Ilford MGIV FB) neutraalisävykehitteellä kehitettynä ja esim. polysulfidisävytteellä (Viradon tai IPI Silver Lock) sävytettynä. Lisäksi seleenisävytteellä on mahdoillista saada maksimimustumaan vähän parannusta, mutta säilyvyyden vuoksi silloin on suositeltavaa sävyttää lyhyesti myös (poly)sulfisävytteellä vaaleat sävyt tai käyttää Selenoluxia, joka on seleenisulfidisävyte.

    Jos halutaan selvä värisävyn muutos ruskean/seepian suuntaan, niin silloin valitaan sulfidisävyte. Edellä sanotut polysulfidisävytteet toimivat suoraan, paperista, laimennuksesta ja käsittelyajasta riippuu kuinka pitkälle muutosta on mahdollista saada. Toinen vaihtoehto ovat valkaisuliuoksen kanssa käytettävät sulfidisävytteet. Tarjolla on perinteinen rikkivedyltä haiseva sävytetyyppi (Brownlux) sekä ns "hajuton" sepiasävyte (Sulfolux). Näitä käytettäessä hopeakuva ensin valkaistaan valkaisuliuoksessa takaisin hopeabromidiksi ja sitten välipesun jälkeen  kehitetään uudelleen sävyteliuoksella. Tuloksena täysin valkasitusta kuvasta on sävytyksen jälkeen hopeasulfidikuva, joka on hyvin pysyvä. Tällaisen hopeasulfidikuvan tummat sävyt eivät usein kuitenkaan ole lähelläkään alkuperäisen hopeakuvan tummia sävyjä. Siksi monet ovat pettyneet tällä menetelmällä sävytettyjen kuvien vähäiseen kontrastiin. Sävytyksen lopputulokseen vaikutetaan kontrolloimalla valkaisun astetta. Valkaisu vie aina ensin vaaleat sävyt ja vasta sitten vaikutus etenee tummiin sävyihin. Laimealla valkaisuliuoksella kuvaa käsiteltäessä valkaisu lopetetaan "kesken" silloin kun tummat sävyt ovat vielä jäljellä. Näin sävytetty kuva säilyttää halutun kontrastin, sävy muuttuu ruskeaksi/sepiaksi ja säilyvyys paranee. Koska tummissa sävyissä on vielä kuvahopeaa jäljellä, se voidaan haluttaessa vaikka sävyttää toisella sävytteellä, kuten seleenillä tai kultasävytteellä. Vähemmän tunnettua taitaa olla, että myös seleeni- ja polysulfidisävytteitä voidaan käyttää valkaisuliuoksen kanssa. Tällä menetelmällä saadaan sävymuutosta myös sellaisiin papereihin, jotka eivät näillä sävytteillä suorassa käsittelyssä muuta värisävyä, kuten Ilford MGIV (sekä kuitu- että muovipaperi). Tai sitten voi ottaa Selenobleach-sävytteen, joka on suoraan valkaisun kanssa käytettävä selenosulfidisävyte. Sillä valkaisun astetta säätämällä saadaan tummat sävyt sävytettyä seleenillä ja vaaleat sulfidilla.

    Sinisävyte on yhden liuoksen sävyte. Se toimii kaikkein parhaiten juuri muovipaperilla. Kuitupapereilla saattaa joskus olla ongelmana paperin värjäytyminen. Muovipaperille on saatavissa puhdas kylmän sininen sävy, jonka intensiteettiä säädellään käsittelyajalla. Sinisävtteet eivät siis paranna kuvan säilyvyyttä jos nyt eivät niin paljon huononnakaan.

    Sävyttämisessä on niin monta muuttujaa, että parhaiten omaan tyyliin ja kuviin sopivaa menetelmää ei oikein saa selville muuten kuin ryhtymällä itse kokeilemaan niiden yleisperiaatteiden mukaan. mitä yllä yritin selvittää.
     
  11. Vs: Agfa Viradon

    puree. ota mun laatikosta kun seuraavaksi meet pimiöön ja koita.
    yläkerrassa on sävytystä käsitteleviä kirjoja ainakin way beyond mono.. käsitteli.
    tim rudmania ei ole, sitten on se hand colorin äijän joku kirja siinä way beyond kirjan vieressä.
    sävytyksestä kannattaa lukea niin oppii ymmärtämään mitä oikeastaan hakee.
    Esim. tuo sinisävyte juttu on kirjoissa tehty kultasävytteellä lämpimälle paperille .. ameriikassa ,)
     
  12. Vs: Agfa Viradon

    Palasin tänne koska muistin että täällä joku puhui sävytyksen jälkeen kiinnityksestä. mutta muistin siis väärin.
    mutta komppia siis samaan syssyyn ja toinen paraspuoli on se että kiinnitys ja pesuvirheet näkyvät heti eikä vasta asiakkaan seinällä. jos prosessi siis läpäisee sävytyksen niin se on ihan ok.
    lähteekö tuo viradon muuten sekä tummista että vaaleista sävyistä etenemään, ollessaan polusulfidi?
     
  13. OlliJ

    OlliJ Active Member

    414
    26
    28
    Vs: Agfa Viradon

    Kyllä, polysulfidisävytteet sävyttävät kaikkia sävyjä jokseenkin tasaisesti ja suojaavat siten kuvahopean koko sävyalalta. Kuinka pitkälle sävytyksen annetaan mennä, se riippuu laimennoksesta ja käsittelyajasta. Lyhytkin huuhtaisu sävytteessä on selvästi parempi kuin ei mitään - noin säilyvyyden kannalta.

    Polysulfidisävytteille on ominaista, että ne ovat laimeina aktiivisia. Tämä näkyy erityisesti siten, että sävytteestä pesuun nostettu vedos jatkaa sävyttymistä, kun emulsiossa oleva sävyte laimenee pesuvedellä. Moni on sävyttänyt "liian pitkälle" tämän vuoksi. Prosessin vaikutus kannattaa testata etukäteen tai sitten käyttää vahvaa (10%) pesusuolaa (HCA) "keskeytyskylpynä", samalla se auttaa loppuhuuhtelua.
     
  14. grep

    grep

    92
    0
    0
    Vs: Agfa Viradon

    Vähäiset kokemukseni:

    <LIST>

    • <LI>
    • Sävyttää hyvin Agfan kuitupaperia</LI>

      <LI>
    • Kapasiteetin loppumisen näkee siitä että nesteen pintaan kertyy inhaa kalvoa; jos yrittää itsepäisesti jatkaa sävyttämistä inha kalvo tarttuu kuvaan ja pilaa sen</LI>

      <LI>
    • Haisee varsin pahalta</LI>

      <LI>
    • Ei niin myrkyllistä kuin esim. seleenisävyte</LI>
    </LIST>
     
  15. Vs: Agfa Viradon

    Tästä kokemuksesta haluaisin kuulla lisää ,)
     
  16. Vs: Agfa Viradon

    Miten muuten hengityssuojaimien käyttö, käyttääkö kuinka moni ja onko tarvetta?
     
  17. grep

    grep

    92
    0
    0
    Vs: Agfa Viradon

    Hihi, en kylläkään maistanut kumpaakaan :D Viradonin haju on kyllä omaa luokkaansa, seleeni on ehkä salakavalampaa. Kerran en ilmeisesti huuhdellut tarpeeksi hyvin viradon-sävytettä kun tuima katku  leijui niitten printtien ympärillä vielä pari viikkoa.

    Vetokaappi ja hengityssuoja. Seleenisävytettä en muuten suostusi käyttämäänkään.
     
  18. haka

    haka

    79
    0
    0
    Vs: Agfa Viradon

    Viradonia vastaan voisi toimia OIKEA hengityssuoja, sellainen jossa hengitysilma todella imetään aktiivihiilen läpi. Seleenin kanssa, en todellakaan tiedä. Seleenisävyte saattaisi mennä myös ihon läpi kosketuksessa.
     
  19. Vs: Agfa Viradon

    yleensä sävyttelen kaiken päätteeksi ja syön eväät samalla ja nykäsen kahvit. eihän se vähän seleeni tai ferrosyanidit nyt mitään haittaa.(ei vaan)
    mutta luxin seleeni ei muuten haise, kodakin haisee aivan helvetisti.