Ei taida tulla ihan koneesta asti tuo savu. Näytösvehkeissä on usein systeemit, joilla ruiskutetaan savunestettä pakosarjaan.
Vetotraktoreissa ruiskutetaan vettä painepesurin pumpulla sylintereihin, saadaan tehoja lisää…ei sitä tehdä näyttämisen takia. savu on osaksi vesihöyryä ja polttoainetta ruiskutetaan ainakin riittävästi.
Ahaa, olen kyllä kuullut, että polttomoottoreissa saatetaan käyttää viritystarkoituksessa vesi-/metanoliruiskutusta, tai miksei pelkää vettäkin. Joku kuulemma käytti tuulilasinpesunestettä. Sen veden määrän kanssa pitää varmaan olla tarkkana, sillä vesihän ei juurikaan puristu kokoon. Esim. joskus jollakin veneilijällä saattaa kesken ajon pudota jokin yleensä pieni perämoottori veteen, niin kun käyvään moottoriin menee enemmän vettä sisään, niin siinä saattaa käydä huonosti. Itse asiassa jossain erittäin voimakkaissa hydraulisissa järjestelmissä saatetaan käyttää vettä hydraulinesteenä öljyn sijasta juuri siksi, että vesi ei juurikaan puristu kokoon, kuten öljy hiukan tekee. Tosin siihen veden sekaan laitetaan yleensä hiukan öljyä, jotta eivät systeemit vallan ruostumaan rupea.
Noissa traktoreista viritetyissä huippuvehkeissä on vakiona jotain 200-250 hv ja kierroksia 2500 r/min. Pullinkivahkeissä saattaa olla 1500-2500 hv tai ylikin. Kierroksia 6000 r/min. Turboja on peräkkäin 2 kpl ja ahtopaine lähentelee 10 kiloa. Sylinteriin ruiskutetaan runsaasti polttoainetta ja vettä, vesi kuulemma vie sylinteriin happea (en kyllä tätä ymmärrä) jolloin polttoaine palaa paremmin, tehoja enemmän ja vesi jäähdyttää moottoria. Ei oo ihme että noita koneita poksahtaa sillointällöin. Luokkia noilla koneilla on monia, viritysasteet vaihtelee. Ihan tarkkaan noiden vehkeiden nykyisistä teknisistä jutuista en tiedä mutta jotenkin tuollaisia ovat. Tehoja noissa on senverran että takarenkaat on pultattu vanteisiin ette siitä kohtaa lyö tyhjää ja vedossa ohjaaminen tapahtuu jarruilla. Tosi viritetyt Vetotraktorit eivät yleensä pärjää näissä mäkivetokisoissa, vedon luonne vähän erillainen.