Onhan noita pimiöitä. Tampereellakin tiedän ja olen käyttänyt useaa: TVS, Kameraseura, Yliopisto, Domus.
Pimiöitähän on vielä aika paljon, joskin monta on suljettukin. Noista aloituksessa mainituista "taiteilijoista" tuli mieleen työaika ja työpaikka... Olin töissä koulussa, ja samalla käytävällä muitten aineluokkien kanssa oli myös kuvaamataidon luokka. Innokas kuvismaikka opetti kasiluokkalaisille mm. vedostamista - koulussa oli asiallinen pimiö. Niitä tuotoksia oli aina sitten esillä siinä käytävän seinillä, tavallaan koko ajan vaihtuva näyttely. Kävin po. pimiötaileiljoiden näyttelyssä..... Ihan sille kasiluokkalaisten tasolle ei ollut vedostamisessa vielä silloin päästy, enkä itse asiassa usko, että on päästy vieläkään. Idean tuotteistaminen on sen sijaan hyvin hallinnassa. - No, itse asiassa kyseisestä koulusta lähti liikkeelle paljon valokuvauksen opetusta peruskouluissa. Edellinen kuvismaikka oli Voitto Niemelä, joka oli just siirtynyt Lahteen. Silloisessa Lahden Taideteollisessa oppilaitoksessa hän opetti valokuvausta useita vuosia, ja ryhtyi sitten valokuvaajan ammatinharjoittajaksi vuonna 1983. Hän onnistui tuomaan valokuvauksen peruskoulun luokanopettajien koulutuksen osaksi. Tältä pohjalta syntyi sitten oppikirjakin; Valokuva, opaskirja kouluille ja harrastajille (1973). Vode opetti Lahdessa monet vuodet, ja edellisen koulun erinomainen pimiö oli hänen rakentamansa. Minäkin käytin sitä usein. En ollut samaan aikaan Voden kanssa ko. työpaikassa, mutta tutuksi hän tavallaan tuli muista yhteyksistä. Muistokirjoitus | Voitto Niemelä 1936–2023
Moi! Oon ollu Mörkin jäsen useamman vuoden nyt ja tällä hetkellä taitaa olla jo lähempänä, ellei yli, sata jäsentä tuolla ja pimiö on todella aktiivisessa käytössä. Järjestetään myös jatkuvasti kursseja alkeista märkälevyhommiin yms. Monenlaista kuvaajaa, monenlaista taitotasoa, mutta lienee aika selvää, että tällainen toiminta on pelkästään hyvä asia filmikuvauksen kannalta Suomessa. Tuollahan voi taitojaan kehittää tosi pitkälle - jos haluaa. En oikein saa kiinni, että mikä tässä on niin jotenkin triggeröivää, että pitää päästä vähättelemään vai onko tää vaan näitä suomijuttuja, että pitää aina vähän vihata?
Hyvä ja osuva kannanotto. Ehkäpä muiden vähättelemisillä luullaan ylennettävän itseänsä? Vaikka positiivisuus ja kannustaminen olis, oikeasti ja laajemmilti, suotuisampaa. Yksi asia mssä paljon parjatut ameriikkalaisetkin voittava finjävelit. Kannustaminen on/olis parempi kuin kateus.
Nykyisin joka paikassa joutuu kehittämään omaa medialukutaitoa, varsinkin kun rummuttavat globaalisti jotta moderointia vähennetään ja algorimein lisätään polarisoivia törmäyksiä,-) Tällä saitilla keski-ikä taitaa huidella kuudenkympin yläpuolella, joten aina välillä tulee vastaan sellaisia kelkasta tipahtaneita huudahduksia, ei noista kannata ottaa pisamia. Luetaan silleen "kontekstiin sidonnaisesti ymmärtäen" ja pilke silmäkulmassa, huru-ukkoin uhoamiset (tai meikämoiset puujalkaiset tarvittaessa) kohteliaasti ohittaen,-D Make Pimiö Great Again (tosin, möin omat pimiövarusteeni tällä saitilla joskus 15 vuotta sitten uuteen kotiin, toivottavasti ovat käytössä)
Ylen uutisissa vaan sai semmoisen käsityksen, että vain tämän porukan ansiosta pimiöhommat ja osaaminen säilyy.
Jep, meitä ihmisiä kun on monenlaisia. Tuo tyyppi jonka viestiä lainasit, ainakin tällä foorumilla vähättelee lähes kaikkea muuta kuin itseään ja itselleen tärkeitä asioita. Tyypille kelpaa vähättelyn kohteeksi esim. useimmat ammattiryhmät ihmisineen, erityisesti poliitikot ovat tyypin hampaissa, monet tuotteet, esim. Ranskasta ko. tyypin mielestä tulee pelkkää paskaa jne. Tokihan kaikenlainen liioittelu ja asioiden yleistäminen kuuluvat myös tyypin perusluonteeseen. Mitään todellista laajaa näyttöä todisteeksi tuolla tyypillä ei yleensä ole millekään väitteilleen, kunhan horisee!! Ylipäätänsä lähes kaikki keskustelun avaukset mitä samainen tyyppi tällä foorumilla aloittaa, on juurikin jonkun asian tai ihmisen pilkkaamista tai vähättelyä. Positiiviset asiat ei kai tyypin mielestä ole kovinkaan kiinnostavia!
Tokihan ko. kaveri saa olla sitä mieltä, mitä haluaakin, jätetään pisamat kokonaan pois. Eipä siinä, meen takaisin pimiöön tekemään tosi huonoja printtejä! <3
Älkääpäs nyt ampuko viestintuojaa…. Eihän se nyt mitenkään minun syyni ole, jos joku taiteilijajoukko ei kovin hyvin hallitse alaansa. Eipähän asian sanominen tilannetta muuta suuntaan eikä toiseen - voi jopa olla eduksi, jos se saisi porukan petraamaan harjoitteluaan. Tottakai tuo lausumani on mielipide. Katson kuitenkin olevani pätevä muodostamaan oman mielipiteeni. Nimenomaan, kun kyseessä on hopeapohjaisen mustavalkovedoksen tekninen laatu. Olen niitä katsellut “sillä silmällä” yli 50 vuotta, reilut puoli vuosisataa. Näyttelyissä, gallerioissa, kilpailuissa, valintaraadeissa, apurahatyöryhmissä jne. Suomessa ja ulkomailla. Vuosikymmenten mittaan olen omasta mielestäni oppinut tunnistamaan laadun. Minulla oli myös oma pimiö parikymmentä vuotta, ja opettelin melko sitkeästi vedostamisen taitoa. Koskaan en siinä kehittynyt kovin hyväksi, joten voin kokemusasiantuntijana sanoa, että kaikista ei vain tule hyviä vedostajia - joku tarpeellinen ominaisuus puuttuu. Hyvä vedostustaito edellyttää aika monipuolisia osaaamisia, ja se heikoin lenkki määrittää siinäkin puuhassa ketjun vahvuuden. Mielipiteeni ei perustu mihinkään kuulopuheisiin, luuloihin eikä oletuksiin. Raahasin itseni näyttelyyn, ja tutustuin aikaansaannoksiin paikan päällä. Oletan, että se oli parasta, mihin porukka pystyi silloin - ei kai kukaan gallerian seinille ripustaisi kakkoslaatuaan. Minkäänlaista viitettä siihen suuntaan, että porukka osaisi tehdä oikeasti näyttelylaatuisia vedoksia, ei ollut havaittavissa, puhumattakaan sitten siitä, että pimiötekniikka olisi jotenkin ilmaisun tukena tai välineenä. Näyttelylaadulla tarkoitan sellaista, joka oli oletuksena ja vakioasetuksena vaikkapa Kameraseuran kansainväliseen näyttelytoimintaan osallistuvilla joskus 60-, 70- ja 80-luvuilla. Eipä siinä mitään, jostainhan jokaisen on aloitettava, mutta eräänlainen oksymoron on, jos porukka nimeää itsensä “taidon säilyttäjäksi” - miten voisi säilyttää jotain, mitä ei ole? Aika lähellä niitä peruskoulun kuvistuntien tuotoksia siinä oltiin. (Toki, vertailu ei ole ihan reilua - koululaisillahan oli asiantuntevaa ja pätevää ohjausta, kuvisopettaja veti kurssia. Vastaavaa tukea ei kaiketi taiteilijoilla ollut.) Oletettavasti ja toivottavasti ko. porukka kehittyy ja etenee taiteessaan. Harjoitus tekee mestarin siinäkin lajissa. En ole mitenkään lukinnut mielipidettäni - jos uusia näyttelyitä tulee, niin kuin on oletettavaa, hankkiudun kyllä katsomaan niitäkin. Ja jos aihetta on, niin kuin siis toivoakseni on, muutan kyllä näkemystäni. Siihen asti kuitenkin, siis kunnes toisin toteen näytetään, pidän nykyisen näkemykseni. Jos se ei miellytä, kannattaa ohittaa. Mitään taiteellistahan ei voi tehdä, ellei usko omiin kykyihinsä. Ja toisin päin, liiallinen itsetyytyväisyys on kehityksen este - ei välitetä harjoitella, “kun ollaan jo niin hyviä”.
Jaa niin; SKsL:n po. ajan vuosinäyttelyiden kuvat lienee arkistoitu Valokuvataiteen museoon. On kaiketi mahdollista tutustua niihin jollakin porukalla, jos joku haluaa itse tutustua aiheeseen. Näyttelyissä on tietysti ollut monentasoisia kuvia silloinkin, mutta keskittymällä vaikkapa vain palkittuihin kuviin saa jonkinlaisen käsityksen asiasta.
Tyypillistä. Parjataan "taiteilijoita" (eihän ne mitään KUNNOLLA osaa). Sitten luetellaan omia "saavutuksia" ja kehuskellaan omilla, valtaisilla, kyvyillä. On ihan kauheata että naiset yrittävät pelastaa valokuvaa (miten kehtaavatkin!). Ja vieläpä vihatussa Helsingissä. Äkkiä pitää ilmoittaa joka ainoa paikka missä vielä on/on joskus ollut jonkilainen pimiönurkkaus (ON MEILLÄKIN!). Ja koululaisetkin osaavat paremmin (tottakai). Huhhuh... ____ Omana mielipiteenäni (joka ei tietenkään ole kovin arvokasta) ilmaisen että koen, näiden pimiönpitäjien, toiminnan yksinomaan kannustettavana ja toivon heille menestystä ja kannustan kehittymään. Jos ei olisi omaa pimiötä, voisin osallistuakin toimintaansa.
Aivan pyyteettömästi autat peruskoulutasoisia puuhastelijoita, kun vaatimattomasti toteat heidän laadun huonoksi ja taidon olemattomaksi valtavalla, vuosikymmeniä kattavalla kokemuksellasi! Palvelus koko taidekentälle. Myönnän, en osannut katsoa tätä ihan tästä kulmasta. Kiitos, Mestari.
ainiin joo... mäkin haluun kiittää... nöyrästi, ikuvanhaa suurneromestaria. nyt ymmärrän... make taide sakke again
Sattumalta ostin loppuvuoden 2024 näyttelystä tuossa YLE:n jutussa näkyvän hopeagelatiinivedostuksen, tai ainakin sen näyttelyyn päätyneen version siitä. Tarjoan mielelläni @SakkeM :lle mahdollisuuden tulla Töölöön antamaan rakentavaa kritiikkiä. Voidaan myös videoida tämä spektaakkeli ja linkittää tänne, jotta Saken viisaudesta hyötyisivät muutkin.
Tampereella on myös pimiöitä. Tampereen valokuvausseuralla ja opiskelijaseuralla (Vastavalo) ainakin. Onhan noita monella kotonaankin. Vastavalon pimiöllä on aktiivista ainakin filmien kehittely. Vedostelusta en ole varma mikä on tämän päivän käyttöaktiivisuus.
Ne Tampereen pimiöt kyllä mainittiin jo tuossa sivun alussa, ja muutenkin, tiedä sitten onko siitä kellekään iloa, jos jokainen pimiöitä sisältävä paikkakunta erikseen mainitaan. Ei kai liity varsinaiseen keskustelunaiheeseenkaan.
Ei sulla sitten itse asiaan ollut mitään sanomista? Ilmeisesti et ole nähnyt yhtään näyttelyvedosta, puhut vain ns. "rakkaudesta lajiin"? Teoksessaan Taito olla ja pysyä oikeassa (1831) kuvaa Arthur Schopenhauer 37 erilaista konstia selviytyä väittelystä voittajana (riippumatta siitä, onko oikeassa vai väärässä). Jos mikään niistä ei auta, on vielä yksi konsti jäljellä: "Perimmäinen taito-ote Huomataan, että vastustaja on ylivoimainen. Hänen kanssaan kahakoidessa joutuu olemaan väärässä. Tällöin ryhdytään tungettelevaksi, loukkaavaksi, karkeaksi. Henkilöön käydään kärhämässä, jossa peli on pelattu: erkaannutaan kiistelyn kohteesta ja karataan päälle. Tätä voisi kutsua argumentiksi ad personam erotuksena argumentum ad hominemista. Ihmiseen käyvä väittelijä poikkeaa puhtaan objektiivisesta kohteesta päästäkseen iskeytymään siihen, mitä vastustaja on siitä sanonut tai hyväksynyt. Henkilöön käyvä väittelijä sen sijaan sysää kohteen tykkänään syrjään ja suuntaa hyökkäyksensä vastustajan persoonaa vastaan. Rupeaa toisin sanoen ilkeäksi, sättiväksi, tölviväksi, kolhoksi. Näin hengenvoimat kutsuvat hätiin ruumiin tai eläimellisyyden voimia.Temppu on kovin pidetty ja tiuhaan käytetty, sillä kaikki kykenevät siihen. Kysymys kuuluu, mihin vastavetoon toinen osapuoli voi turvautua. Jos hän vastaa samalla mitalla, seuraa nujakka, kaksintaistelu tai kunnianloukkausoikeudenkäynti." Kertaa nyt hyvä mies edes pari kolme niistä 37 edeltävästä, niin et vaikuta lukeneeksi mieheksi täysin sivistymättömältä siirtymällä heti toisten kommentoijien solvaamiseen.
Sen enempää, vuodatukseen, nyt puuttumatta totean opiskelleeni filosofiaakin. Paljon enemmän kuin vaikka sarjakuvia. Toistuvaa taide-alan ammattilaisten morkkaamista kaikenlaisten "käyttökuvien" ottajilta en voi oikein arvostaa. Sellainen "aukko sivistyksessäni" kyllä taitaa ollakin. Puhku katkeruutesi pois. Pahoillani jos tuli mäntti fiilis... Olet ihan hyvä mies eikä turha kiukka oikein pue. Heippis ja lupsakkaa iltaa.