Mikäs on kokemus käyttäjämääristä? Kannattiko koko kaupungin vuosikausiksi sotkenut rakennusprojekti? Kustannukset ainakin olivat - ja ovat - megalomaaniset. Pelaako liikenne talvikeleillä?
Havahduinpas näiden kysymysten myötä siihen, että en tiedä ratikasta oikeastaan yhtään mitään. Vain kerran olen sillä liikkunutkin, uteliaisuuttani vain tiemmä.
Manse nääs, haaveilee tietysti pääkaupungin titteliä itselleen, siksi skuru eli spora. Mutta vielä sinne pitää rakentaa se eduskuntatalo.
Yhteiskuntataloudellinen kannattavuus: Hyöty-kustannussuhde on 1,48, mikä joukkoliikennehankkeelle on erittäin hyvä tulos. Saavutettavuuden arvosta laskettu kannattavuus: Suhdeluku on 1,68, mikä viittaa parantuneeseen saavutettavuuteen kaupungissa. Kaupungin kiinteistötaloudellinen tuotto: Arvioitu olevan 61 miljoonaa euroa, mikä vastaa 25 % investoinnin arvosta. Liikennöintitaloudellinen kannattavuus: Joukkoliikenteen nettokustannusten arvioidaan alenevan 6 miljoonalla eurolla, mikä tekee raitiotiestä kannattavan myös liikennöinnin näkökulmasta. Eli hyvin menee Tampereen ratikalla, ja oli ilmeisen kannattava projekti, siltä vaikuttaa ainakin tällä hetkellä…
Kuru kirjoitetaan ilman S-kirjainta, eikä taida päästä vielä Jossella (ratikka tampereeksi) sinne saakka. Aika paljon kristoitiin rakennusvaiheessa noita kaupumgin taholta annettuja lukuja siitä, että ei otettu huomioon sitä, kun ratikkapysäkki onkin kauempana kuin bussipysäkki. Ja kaikki ei välttämättä tarvo kilometriä lumisohjossa, lastenvaunujen ja kauppakassien kanssa päästäkseen Josse-pysäkille, vaan jäi kaipaamaan useampaa reittiä ja siten lähempää kulkevaa Nysseä (linja-auto eli Onnikka).
Mulle oli, outoa kyllä skuru sana jota en ole kuullut.. Vaikka stadi on ollut hima kauan. språsta, raitsikasta ja ratikasta mun kaiffarit bamlas, mutta stadissakin on mestoja, joissa slangi skulaa erillai.. ja aikakaudet muuttaa kieltä aina myös.
Kuru oli höyrylaiva, joka 7.9.1929 upposi myrskyssä Näsinselällä. Suomen suurin sisävesien onnettomuus: 138 hukkunutta.
Skuru on vanhaa Stadin slangia. Itse sanon skuru. Oppinut isoisältä, joka oli sitä kaksikielistä, 1900 -luvun alun, nuorisoa, joka slangia, osaltaan, tänne kehitti. Kielimuurin ylittävä nuorten puhekieli. Siinä vaikutteita ainakin suomen, ruotsin, saksan, englannin -kielistä.
"Kuru" on, tietystikin, ihan eri asia kuin "skuru". Kuvan otsikointiin saattaa olla vaikuttanut tämä juonne: Harmaa oli sää
Noin luultavasti on, itse kun olen 60 luvun kakara, niin en tuota aiempaa ole niin paljoa kuunnellut, tai se on osin men nyt ohitse.. Löysin sivun joka asiaa valaisee aika kivasti: "Hevosvetoisista raitiovaunuista käytettiin nimitystä skuru. Sana esiintyi myös äänneasussa sguru. Myöhemmin se laajentui tarkoittamaan sähköllä kulkevia raitiovaunujakin." Tsörataaks busal vai hypätääks dösään?
Että Manse on ikäänkuin viihteen pääkaupunki. Onhan siellä jääkiekon lisäksi se maankuulu Tampereen työväen teatteri.
Joo, ja Vaakon nakki, Rajaportin sauna ja Pispalan Pulteri, mustan makkaran ja Tampereen riävän koti ja manserockin.
Minulle Tampere on lähinnä kotimaisen teollisuushistorian pääkaupunki. Parasta ko. kaupungissa vieraillessa on ihastella niitä lukuisia vanhoja teollisuusrakennuksia, joita siellä vielä on melko paljon jäljellä. Tosin, monet niistä eivät enää ole alkuperäisessä käytössään, mutta ulkoisesti sentään ovat olemassa. Tampereella on erittäin suuri merkitys erityisesti suomalaisen raskaan metalliteollisuuden kehityksessä. Myös työväenliikkeen historian kannalta Tampere on merkityksekäs paikka. (Sen sijaan joku ”manserock” ja erityisesti jääkiekko kuuluu omasta mielestäni EVVK-osastoon )…
Jääkiekon että teatterin viihdytysarvo on näiden esiintyvien artistien taitojen varassa. Toisinaan on mukava seurata esityksiä. Ei Tampere minulle aivan vieras paikka ole. Aikoinaan sinne pääsi mukavasti, kun lentokenttä oli melkein keskellä kaupunkia. Lentokentän paikalle rakennettu messukeskus on tullut myös tutuksi. Sekä duunin että harrastusten vuoksi. Konalta taas mielenkiintoinen kuva. Tarinaa varmaan riittää useaksi päiväksi.