YLE-uutissivuilla on uusi juttu filmikuvauksesta ja vedostamisesta sekä Suomen pimiötaitelijat RY:stä. Taito vedostaa valokuvia pimiössä uhkasi kadota Suomesta – apuun riensi kuusi naistaiteilijaa
Ko. porukan näyttelyssä joskus käyneenä en olisi ollenkaan vakuuttunut, etteikö se taito olisi kummiskin päässyt katoamaan.
Muutenkin aika raflaava lehtijuttu tai väite. Onhan noita vedostajia ja kehittäjiä vielä hengissä melkoinen joukko.
^ Joo, ja esim. vaasalaisessa kansalaisopistossa on ollut useitakin kursseja, joissa kehitetään filmejä sekä vedostetaan niistä kuvia.
Aika hyvin tuo pimiöporukka on pärjännyt apurahojen jaossa. Useita tuhansia euroja vuosittain. Jotain he kyllä osaavat.
Ennen oli valokuvalaborantteja, nyt pimiötaiteilijoita... Eilen kehitin pitkästa aikaa kymmenen laakafilmiä - melkoista taiteilua: tuntuma katoaa, jos on tekemättä!
No juu, mutta onhan noiden toimenkuvakin aika lailla erilainen toisiinsa nähden. Ne laborantit työskentelivät laboratorioissa, joissa kuvia massatuotettiin suuria määriä kokolailla automaattisilla koneilla. Kun taas ”pimiötaiteilija” saattaa työstää käsikäyttöisillä välineillä yhtä kuvaa pitkiäkin aikoja saadakseen halutun lopputuloksen.
Jaha, enpä tunne kyseisiä herroja, mutta yleensä kai laborantti on se ”työrukkanen”, jolla on joku pomo joka kertoo mitä tehdään. Toki, jos jossain on joku toimintatapa erilainen kuin jossain toisaalla, niin sitten on, ei kai se niin tarkkaa ole... Suurin osa valokuvalaboranteista työskenteli kuitenkin silloin aikanaan juurikin niissä suurissa labroissa kuvien massatuotannossa.
Sammallahtihan tunnetaan varsinaisena pimiötaiteilijana, joka hioi todella pitkään kuviaan pimiössä vedostaessaan päästäkseen haluamaansa lopputulokseen.
Sammallahden kuvien ansiot ovat kuitenkin ehkä enemmän siellä sisällön puolella kuin vedoksen laadussa. - Vaikkapa Olli Jaakkola sieltä Tampereelta osasi tehdä ja teki kokonaan eri laatuluokan vedoksia aikoinaan.
Jaakkola on kyllä ehdottomia huippuja tässä, toki hän on eri tyylinen kuvaajakin. Sammallahti on ehkä kuitenkin hieman eri tasolla valokuvaajana. Tuo kommenttini Sammallahdesta perustuu hänen kollegojensa kertomaan mm. Nykyajan 40-vuotis retrospektiivisessä näyttelyssä. En tunne henkilökohtaisesti häntä, veljensä Pekan Utsjoelta toki, hänkin erinomainen valokuvaaja, kielitieteilijä ja Saamen kielen emeritusprofessori mm.
Kävin joskus Sammallahden pajalla, taisin ostaa yhden printin lahjaksi jollekulle. Aika paljon siinä selailimme hänen vedoksiaan. Kovan luokan kuvaaja monellakin tavalla, mutta se vedostuspuoli ei ollut ihan samalla tasolla.
Sattuipa jossain silmiin alkujaan kaitafilmille kuvattu filminpätkä, jossa esiintyi Helsingin Käpylän ammattikoulun valokuvalaborantti-linjan oppilaita vuonna 1984. Eipä taida moista koulutusta enää olla saatavana ainakaan julkisissa ammattioppilaitoksissa… (??).
Ehkä toi käyttämäni pimiötaiteilija termi ei tosiaan istu Sammallahteen, Jaakkolaan sen sijaan sopii. Kavereiden kertomukset Sammallahden viihtymisestä pimiössä pitkään saattoivatkin olla ns huumoria: viihtyi pimiössä pitkään ja tunaroi vedostensa kanssa…
Mielestäni erinomaisen arvostettavaa, että pelastivat TaiK:in pimiölaitteiston, perustivat uuden pimiön ja järjestävät myös kursseja lajista kiinnostuneille
Esimerkiksi Luovan valokuvauksen keskuksella Jyväskylässä on ollut toimiva mv-pimiö jo 35 vuotta. Yhä toiminnassa. luovake.fi http://www.luovake.fi