Leessä kyllä tupakoidaan ja nautitaan alkoholijuomia enemmän kuin missään leffassa ikinä. Silti kannattaa käydä katsomassa.
Mielenkiintoista miten eri tavoin voi asioita tulkita. Itse tarkoitin Uralin länsipuolisen alueen, aina Atlannille asti (ja myöhemmin ylikin), ihmisotusten psyyken syvempien kerrostumien kehityskaarta - aina Neandertalinihmisten ja eteläisten serkkujensa ensimmäisistä sukukokouksista lähtien. Tottakai ymmärrät... Edit. Yksi tai kaksi ihmistä, puhumattakaan jostain toisen mantereen melkein tämänhetkisestä degeneroituneesta kapitaalidemokratian sotkuisuudesta, ei niin asiaan liity. Mielestäni. Paitsi pienenä jälkioireena.
Nou hätä, ymmärrä(n/mme?) kyllä: "-> -> ... -> ->" välisymbolit yrittivät kuvata vain semioottisesti ja pelkästään ajan kulkua...1920 luvulta 1950/70/90 luvuille ja näihin päiviin, muuttumattoman/kehittymättömän epätäydellisesti,-)
No, tosiasiassa tupakakointi ja viinan juominen on aivan minimaalisen pieni sivujuonne elokuvan kuvallisia, juonellisia, näyttelijäsuoritusten ja valokuvauspresentoinninnin ansioista.. Kun en ole koskaan ollut raittiusmiehiä, en huomannut mitään erikoista; väitänpä että todellisuus oli paljon, paljon ihmeellisempi. Rolleiflex rules. Jk. Tulin kovin nuorena liike-elämään ja jouduin heti herrojen kanssa marjaan: sodankäyneitä miehiä johtajat kaikki tyyni, viinaa piti juoda, paljon, känniin ei saanut tulla, sikaria, tupakkaa poltettiin, monet kuolivat kuuskymppisinä, allekin. Se oli kuitenkin vain enää lievää jatkumoa sodanajan touhuista, ja tinasotamiesten ryyppäämistä verrattuna jatkuvan kuoleman pelon vallassa toimineisiin sotilaisiin, päälliköihin, upseereihin, johtajiin niin Saksassa, Suomessa kuin kaikilla sotanäyttämöilä 1939-1945.
Joo, varmaan sota on vaikuttanut eri ihmisiin eri tavalla, mutta ei ole mikään itsestäänselvyys, että kaikki sodan kokeneet olisivat olleet sen jälkeen jotain ”ryyppymiehiä”. Meikäläisen faija lähti sinne sotaan 17-vuotiaana vapaaehtoisena, ja oli siellä loppuun saakka, eli kaikki kolme sotaa. Tupakkia oppi siellä polttamaan (ja kuoli sitten aikanaan keuhkosyöpään), mutta viinan juonti jäi oppimatta. En koskaan nähnyt, että faija olisi juonut mitään muuta kuin maitoa tai vettä. Kaipa silläkin on oma vaikutuksensa, että meikäläinenkään ei ole koskaan oppinut ryypiskelemään, kun ei ole nähnyt esimerkkiä (??).
Aina löytyy tekosyitä dokaamiseen? "Herrojen" Pohjanmaalta aina duunarien Stadiin asti. Saamelaisten mailta lantalaisten pottumaihin. Sota, työttömyys tai vaikka tylsyys. Prenkku virtaa...
"Koitereen pintaa ruuvataan Ruotsista tuuli- ja sähkömarkkinatilanteen mukaan" Itärajan suuren järven pinta heiluu rajusti tuulivoiman tahtiin – lokakuun vedenkorkeus alimmillaan vuosikymmeniin
Kävin eilen elokuvissa. "Anora", ajan henkeämme piristävästi kuvaava tarina (ns. harmaan talouden "melkeen diplomaattisesta" koskemattomuudesta) puutinin poikain pattajilta, trumppein poikain amerik(kaissa-karkel)oissa. Kiihtyväisen överisti etenevä elokuva, jonka tempo sopivasti hidastuu hidastumistaan loppuaan kohden. Maskuliinisesta fortune-valintataloudesta realisoituvaan rakkauden (/yleisen luottamuksen) pelkoon. Velkasuhteiden valtasuhteilla tukahdutetusta väkivallasta, jonka selättää (selkee?) feminiininen huumori. Puhuttelee ajankohtaisen värikkäästi monilla tasoilla, tsek,-) Edit (1vrk): pari "i" kirjainta, + huh, oli siis ärräpäisesti (jo kohta netin omaisin, paatunein algoritmein) etenevä show, ***** . v . v . Edit2 (7vrk): Tikkasen viivoja (Stadin pers-pektiivein) kävin eilen kattelelmassa Ludviiginkadulla. Kynällä/tussilla musta/valkoisiin äärilinjoihin pelkistäen. Pasifististen vivahteide(n/mme?) jäljillä, aikansa kadunkulmien auto-fiktioissa,-) Tsek (free of charge, Ludviginkatu 2-4, Stadi) . . . Edit3 (21vrk): Kävin kattelemassa Bhutanilaisen elokuvan (The Monk and the gun). Näin länsimaisesti hiotuin silmälasein katseltuna hiukan amatöörimäisin sivunäytteliöin/verkkaisen leikkauksen omaisesti etenevä elokuva, mutta reaali-demokratiaa (007/james bond tietoisuutta, turhan keräilyn tarpeetonta kulttuuria/kapitaalia) sympaattisen hauskasti kyseenalaistaen. Perinteitä, järjen/kokemuksen/vapauden logiikalla haudattavia symboleja. Kauniisti rehellinen elokuva (jostain yht' äkkisestä, ulkoa tulleesta, luottamuksen ilmapiirin) polarisoitumisesta. Mitä onkaan moderni sivistys/demokratia?