Joo, sellaiseen perinteiseen teleobjektiiviin nahkalaukkuun saa sen pullon sopivasti mahtumaan, kun jättää sen objektiivin kotiin ja kuvaa vaan sillä puhelimella.
Usein puhelimella otetut kuvat riittävätkin. Ja harvoin, jos koskaan se viinaryyppy on jäänyt juomatta.
Olen tässä noin vajaan 100 vuoden aikana kulkenut maastoissa tuhansia kilometrejä, siis jalkaisin, siis dallaten. Muuallakin kuin kotimaassamme. Koskaan, ei koskaan, minulla ole ollut repussa brenkkuflindaa. Poislukien ne kerrat, kun minulla on hirvijahdissa jahtipäällikkönä ollut velvollsuus tarjota kaatajalle kaatoryyppy.
Toi snadi, mikä on tossa ekana, edustaa niitä kameroita, joita olen joskus kantanut skutsiin. Minulla oli niitä aikoinaan kolme, mutta puhelin, eli kännykkä on korvannut ne .Kuvaan vieläkin jokus Minoxilla. Onko se sitä nostalgiaa, siis kaipuuta jo menetettyyn elämään.
nikon pro strap press limited edition f2 f3 initial distribution nps beauty | eBay Ihan kohtuupyynti ruttuisesta hihnasta, posti 45 euroa ja tullit päälle
XD7 Se on SE kamera, jonka jätän, kun Canonit ja Leicat menee joskus kaupaksi. On muuten hieno jo mekaanisesti. Hienoin filminsiirto mun kaikista. Varisoft jo ostettu, ehkä vielä 24mm ja 35mm shift, molemmat tietty VFC versioina.
Minun newsfeediin sattui ilmestymään artikkeli, missä toimittaja arvioi viittä "parasta" filmikameraa. 5 Of The Best Film Cameras Still Worth Buying (If You Can Find Them) - SlashGear Mielenkiintoisesti, siellä yhdistetään sekä uusia että vanhoja malleja. Kameramalleina sieltä listataan: Kodal EKTAR H35 Canon AE-1 Program Pentax 17 Mamiya RB67 Leica M6
Itse artikkelissa selitetään kriteerejä näin: "Since there's really only one or two new options today, we're also including used cameras that have been around for decades. We're also picking models across different price points, so whether you can only spare a few dollars to try to break into photography or if you want to get nothing but the best gear for your art, we have an option for you." Lisäksi tuo Canonin malli on juuri se, jolla artikkelin kirjoittaja aloitti filmikuvaamisen 20 vuotta (vain!) sitten. Tuollaisia listoja olisi aika helppo väsätä, mutta tuolla listauksella ei kyllä kovin suurta arvoa ole ainakaan filmikuvausta juuri aloittavalle joka ei välttämättä vielä hahmota, mitä keskikoko tarkoittaa, millainen on mittaetsinkamera käytössä, miksi sen Leican on oltava juuri M6, onko se RB67 minkä kokoinen ja painoinen, onko Canonissa muutakin kuin täysautomatiikka ja jos niin mitä se tarkoittaa? Artikkelin oikeampi otsikko olisi ollut: "Mielestäni mukavia ja kiinnostavia kameroita".
Mulla ei ole hajuakaan kuinka pielessä nuo hinnat on, mutta kuvasin silti vitriinistä Tallinnan Baltijaamassa. Yhtä paljon halvempaa Leicaa kerran yritin samasta paikkaa ostaa, mutta ei päästy yhteisymmärrykseen. Enivei, hieman ihme, että tuolla kaupan tuollaista, ei ehkä paras paikka saada kaupaksi.
Hohoh, en voi millään käsittää sitä elektroniikkaallergian määrää, etenkin RB67n kodalla. RZ67 on erinomainen kamera eikä vaadi säätöjä tai huoltoa. Se vain toimii, aina. Noh, muille jää herkut, kun ennemmistön elikroniikkaallergiakiihko määrittelee hinnoittelu, jonkin verran.
Ainakin iipeissä jos katsoo japanilaisten myyjien peruskokoonpanon osta-nyt-hintoja, on RB selvästi halvempi kuin RZ.
Noissa museoviraston toiminta-alaan kuuluvissa vekottimissa mekaanisen kameran huolto vielä onnistuu, sähköisen yleensä ei. Niihin ei elektroniikan komponentteja pääsääntöisesti ole saatavilla. Vanhemman pään RZ-mallit ovat jo yli 40-vuotiaita, eikä alle 20-kesäisiä taida useinkaan olla saatavilla.
Hyvät valokuvakirjatkin alkavat olla hinnoissaan. Jos noita menisi enemmän kaupaksi, saattaisi kustantaja harkita uusintapainosta....