Ittellä oli 2 RB:tä, ProS ja ProSD. Kerran 1 filmiperä tilttas kesken kuvausten, muuta hämminkiä ei ollut. Ensimmäinen Hasseli 500C meni tilttiin koko runko, sitten tuli toinen joka toimi siihen asti kun tuli toinenkin Mamiya. Tuntui kuitenkin että ammattikuvaajien suosikki filimiajan lopulla oli RZ.
Pentaxilta keskiformaatista löytyvät nuo kaksi, 4.5x6 ja 6x7. Mittasuhteiltaan siis (3:4) ja (4:5). Vertailukohtana se 135 -filmi, se 35mm filmiruutu on 24x36mm, eli (2:3). Sitten niistä muista nyt etsiskelen esimerkki-merkkejä; 6x45 - Hasselblad H-System (3:4) 6x6 - Hasselblad V-System; Pentacon Six; Kiev 60/6C/88; Zenza Bronica SQ-A (1:1) 6x7 - Mamiya RZ (ja yllämainittu RB); Mamiya 7; Plaubel Makina 67 (4:5) 6x8 - Fuji GX680, Mamiya RB67 tällä 6x8 perällä (a bit exotics) (3:4) 6x9 - Fujica GW690 (ns. Texas Leica); Plaubel 69W ProShift (2:3) 6x12 - Lomography Belair X 6-12 (1:2) 6x17 - Fujica Panorama G617 Professional (1:3) Pyöristysvirheet menevät nyt perjantai-illan mukaan ... O
Joo, se jäi mietityttämään, kun löysin kirpputorilta 40e:lla tollaisen Yashican: Yashica-44 - Camera-wiki.org - The free camera encyclopedia Et ku siin lukee 4X4 ja sit on toisissa kameroissa se 6X6, niin tuleeko tuolla 4x4:lla pienempi kohta valotukselle siis, eli käytännössä pienempi kuva vai miten se tulkitaan? 120mm filmi kait menee kumpaankin
Kyllä se on pienempi 4x4 cm kuvakoko ja aika harvinainen kamera. Siihen sopivaa 127 filmiä on tietääkseni hyvin vaikea nykyisin saada. Rera Pan 400 (127) – Harjun filmipuoti
Okei. Oli vaan niin hienossa kunnossa ja halpa että ostin sen itsellini. Joo Harjon filmipuodissa tosiaan on filmi siihen. Valikoima tosin aika onneton
Hyvä kamera, minullakin on ollut sellainen. Filmiähän kyllä saa, mutta kehityspalvelut voivat olla enemmänkin hakusessa. 127 film for analog cameras
Luulisi, että filmikuvausharrastuksessa oleellinen osa harrastusta on omatoiminen filmien kehitys ja kuvien vedostaminen…
Voihan sitä luulla. Joku kuitenkin vielä kuvaa esim. dioja, joitten kehittäminen on hiukan tarkempaa hommaa.
Kuten meikäläinen kuvaa ajoittain dioja vieläkin… Onkohan diafilmille kuvaaminen suosittua tuossa 4 x 4 cm kuvakoossa? Onkohan tuon kuvakoon diakehyksiä hyvin tarjolla? Entäpä projektoreita?
Itte aikoinaan kehittelin kotipimiössä kaikenlaista. Diafilmin kehittäminen onnistui aina, värinegan kehittäminen ei aina…eikä eres mustavalkofilminkään… Diasta paperikuvien tekeminen oli tuskallista…sitä tein vaan muutaman lappusen.
... ja Patersonilla näyttää olevan tuotevalikoimassaan edelleen myös säädettävä spiraali, jollaisen itsekin olen hankkinut joskus 1970-luvulla. Siinä on asetukset niin 35mm kuin 120 ja edellä mainitulle harvinaisemmalle 127 filmillekin. Paterson Auto-Load Reel – Paterson Photographic Equipment
Mulla on tällä hetkellä molemmat. Ja Pentax 67. Eipä niitä kyllä tule aktiivisesti käytettyä, vaikka formaatista tykkäänkin.
LR:n tilastojen mukaan RB67 on eniten käyttämäni filmikamera. Kakkosena on viime vuosien matkamustavalkokamera Voigtländer Bessa R2. Iipeissä RB67 peruskokoonpanojen toteutuneet hinnat näköjään alkavat alle viidestäsadasta, mitä voi kyllä pitää kohtuullisena (halvempia kuin nämä Pentax 17:ta)
Kameratorilta ei löydy yhtään laitetta alle tonnin. Toki ne on huollettuja, usein palautusoikeus ja 6 kk takuu. Mutta kalliita mielestäni.
Iipeissä näyttää olevan eurooppalaisten liikkeiden peruskokoonpanoja osta-nyt-hintaan alle 600 euroa.
Joo, joidenkin mielestä ihan kaikki on kallista… Onneksi nuo Kameratorin myymät tavarat ovat sellaisia, joita kukaan ihminen tuskin ihan välttämättä elämäänsä tarvitsee, niin voi aivan hyvin jättää ostamatta, jos kerran kalliilta tuntuu…