Hyödyllinen toiminto olisi, jos saisi perinteiset ev-arvot digikameran näytöltä vaikka pieneltä alueelta. Helpottaisi esim. studiokuvauksessa valojen säätöä. Jos väläyttäisi koekuvan ja katsoisi kameran näytöltä suurentamalla vaikka valopuolen tiettyä posken kohtaa ja sen jälkeen varjopuolen. Samoin voisi katsoa kaikki eri osiot, jotta esim. taustassa ja kohteessa olisi riitävä ero tai että hiusvalo ei olisi kirkkaampi kuin päävalo jne. Samoin olisi hyvä toiminto maisemakuvauksessa.
^ Monien kameroiden näytöissä on jo ennestään melkoisesti tietoa, että ei välttämättä mahdu enää tuollaista. Erillisissä valotusmittareissa mainittu toiminto yleensä on, ja ovat muutenkin kätevämpiä käyttää studiokuvauksessa.
Näin on ja sellaista minäkin käytän. Säästäisi vain tilaa kameralaukussa, jos tuon saman voisi tehdä ottamastaan koekuvasta. Kameran takanäyttö kun aina hieman valehtelee.
Takanäyttö ei valehtele ja toimii toki hyvin ihanteellisissa olosuhteissa. Kuvan valotuksen kannalta vaikeat tilateet ovat kuitenkin usein sellaisia, joissa valon ja varjon erot ovat suuria, kuten kirkas auringonpaiste, joka vaikeuttaa myös kuvan tarkastelua takanäytöltä. Ainakin minulla olevissa Panasoniceissa etsintä voi käyttää myös jo otetun kuvan katseluun ja zoomaamiseen ihan kuten kuvaamiseenkin silloin kun valaistus liiaksi häiritsee takanäytön käyttöä. Tosin ei se etsin kuvan katselussakaan ole läheskään niin kätevä ja hyvä kuin takanäyttö on silloin kun ympäristön valaistus sen vain sallii.
Salamakuvaus ja studiokuvaus on aikalailla vähemmistön hommia. Käteviä EV-näytöt olisi, nykyään varmaan moni ei niistä ymmärrä. Kun sais edes toiminnon jossa joistikilla vois liikutella pientä mittauspistettä näytöllä ja histogrammissa joku pallukka näyttäis missä mennään. Ja nimenomaan selkeä RGB-histogrammi kun ihmiskuvissa punainen kanava on kriittinen ylivalotuksen suhteen. Harmittaa kun Canonin ropsukamerasta (R6) on pc-synkkaliitin jätetty pois, ei ole edes akkukahvassa niinkuin R:n kahvassa on.
Studiossa kameraan kiinni joku ulkoinen videomonitori jossa on false color tai vastaava näkymä. Jos hinnat alkaen malleja miettii, niin Feelworld F5 taitaa olla reilu 150e ja siihen akku + HDMI-piuha päälle.
Jos kamera tukee näytössä LUT:eja, niin false color LUT on myös yksi vaihtoehto, joskin sen rukkailu päälle ja pois voi vaatia enemmän tai vähemmän ähellystä riippuen kamerasta.
Kyllä se prosessoidun kuvan näyttäää, ja näkymä voi poiketa paljonkin raakakuvasta. Toki, jos kameran prosessori saa kuvan korjattua siihen näytettävään muotoon, onnistuu sama jollain konstilla editoijaltakin, mutta varsinaisesti luotettava se takanäytön kuva ei ole.