Vanhan sanonnan mukaan ”pientä oravaa vituttaa, kun käpy on jäässä” ja kyllä saman suuntaisia tuntemuksia voi tulla vaikkapa radioamatöörille, kun antenni on jäässä. Yllättävän paljon tuo jää pistää antenniin reaktiivisuutta, eikä käytössä olevassa antennivirittimessä tahdo enää säätövara riittää. Eikä siis kunnon ”kusoja” tullut. Lahden vanhalla AM-radioasemalla antennia sulateltiin jäistä syöttämällä antenniin tarvittaessa sähkövirtaa, mutta meikäläisen antenni on niin hentorakenteinen, että ei moista sulatustapaa kestäisi. Pahuksen talvi…
^ Nytkö on Massikassa uudet öljyt? Hajoaako tuosta nosturista usein noita hydrauliikkaletkuja? Pitääkö tuon nosturin ohjausvivusto jotenkin tuoda tuonne traktorin hyttiin?
Ei uudet öljyt, mutta lisäsin sinne että on tarpeeksi. Kyllä niitä letkuja menee, ja hitsata puomistoakin piti ennenkö päästiin hommiin. Tuo on vanha paljon maailmaa nähnyt keksintö, usein pitää korjailla. Uutta ei kuitenkaan kannata hommata. Tuossa on mekaaninen venttiilipöytä takalasilla pitkien letkujen päässä, nykyään on monella sähköisellä esiohjauksella varustettuja kuormaimia, koppiin tuodaan joistikit ja sähköpiuhat menöö kärrylle…hienoja ja kalliita värkkejä.
Onko tuossa vielä oma vipu jokaiselle toiminnolle? (Jos on niin montako vipua?) Onko tuossa hydrauliikkapiirissä öljylle painesuodatin vaiko pelkkä paluusuodatin?
Tuossa on joka toiminnolle oma vipu, silloin jo myytiin vähempivipuisiakin versioita. Käytössä 5 vipua ja 2 vipua tukijaloille. Hytraulista jatkoa puomissa ei ole, se lisäis vielä yhden vivun. Tuossa käytetään traktorin hytrauliikkaa, siinä on paine-ja paluusuodattimet. Jossain kuormaimissa on oma hytrauliikka, silloin yleensä aika tehokas.
Tämmöinen tuli vielä mieleen. Eli, traktorissahan on etukuormaaja sekä perässä jokin hydraulinen nostin. Näiden ohjausventtiilien kauttahan tapahtuu koko ajan hydrauliöljyn kiertoa, kun pumppu pyörii. Jos traktoriin kytketään tuo puutavaranostin, niin silloinhan öljy rupeaa kiertämään myös sen venttiilipöydän kautta. Nyt jos nostimen jotain hydraulisylinteriä halutaan käyttää, niin eduksi tietysti olisi, että sillä hetkellä öljyn paluukiertoa ei olisi lainkaan, vaan kaikki öljy menisi haluttuun sylinteriin. Oletettavasti tuon etukuormaajan ja peränostimen hydrauliikkapiirejä ei kuitenkaan tarvitse sulkea, eli niiden kautta on paluukiertoa silloinkin, kun puutavaranostimelle tarvitaan painetta, vai?
hytrauliventtiileillä ohjataan paine aina tarvittavalle vempaimelle. Kourakuormaajan venttiilille otetaan paine traktorin hytrauliventtiilistä, se on sitten vapaalla kierrolla kunnes jotakin kuormaajan vipua käännetään. tuossa antiikkisessa traktorissa on 2 hytraulipumppua (kolmas ohjaukselle) toisella käytetään nostolaitetta (mihin työkoneet perässä kiinni) ja toinen on ulkopuolisen hytrauliikan käyttöön. Näiden pumppujen tuotto voidaan venttiilillä yhdistää jolloin ulkopuolisen hytrauliikan tuotto kasvaa, mutta nostolaite ei silloin toimi. joissain traktoreissa on suljettu hytrauliikkapiiri, siinä ei hytrauliikka ole vapaakierrolla kun nostolaitetta ei käytetä. Ja nykykoneissaon muutenkin kaikkea mahrottoman hienoa asiaa ihan valtavasti.
Sattuipa sellainenkin ihme, että meikäläinen lähti kuuntelemaan sähköuruilla soitettua konserttia. Onpa tuokin ala taas kehittynyt. Kun joskus yli kymmenen vuotta sitten olin samanlaisessa tilaisuudessa, pystyi sähköurkujen soundin helposti erottamaan oikeiden pilliurkujen äänestä. Nyt joutui kuuntelemaan huomattavasti pidempään, että eron huomasi. Maallikko ei varmaan eroa edes huomaisi, mutta meikäläinen on jostain syystä kuullut sen verran paljon pilliurkuja, että osaa tiettyjä asioita äänestä kuulostella. Olipas taas taitava soittajakin. Nuotteja ei tarvittu edes silloin, kun yleisö sai antaa soittajalle teemoja, joista hän lähti improvisoimaan. Kiva, että seurakunnat järjestävät tämmöisiä vieläpä aivan ilmaisia konsertteja.