Käväisinpä tänään pikaisella työmatkalla ja kulkuneuvona oli laiva. Mikä hauskinta, pääsin vierailulle laivan konehuoneeseen. Tässäpä kuva yhdestä laivan neljästä V-8 monipolttoainemoottorista. Moottori on nykytyyliin tuollaisen suojakuoren sisällä, aivan kuten nykypäivän autojen moottorin päällä on kaikenlaisia muovikansia. Konepäällikkö kertoi, että konehuoneessa oli jokin aika sitten ollut joku naisihminen vierailulla, ja tuon moottorin nähtyään oli riemastunut: ”Tuossako on teidän jätteiden lajittelupisteenne?”. Nykyaikainen laiva voi ajella jonkin matkaa pelkällä akkusähköllä. Tässä kuvassa on pieni osa sitä akustoa:
Toki, erityisesti ”vihreään” kotiin. (Konehuoneessa oli huomattavasti siistimpääkin kuin esim. meikäläisen kotona ). Asiasta toiseen. Tuon laivan konehuoneen sähkölaitteet ovat pääosin työnantajani toimittamia. Kun laiva oli vielä Rauman telakalla rakenteilla, niihin sähkölaitteisiin kuuluvaa valokaari-ilmaisinta piti testata. Siinähän on valokenno, joka välähdyksen huomattuaan katkaisee sähköt siltä osalta, missä valokaari havaittiin. No, milläpä sitä testaisi, kun ei valokaartakaan viitsi tahallaan aiheuttaa. No, kameran salamalaitteella tietenkin. Hyvin toimi!
Laitetaanpa vielä pari kuvaa liittyen laivan konehuonevierailuuni. (Täällähän aina silloin tällöin huomautetaan, että meikäläinen ei foorumille kuvia juurikaan tuo ). Eivät kyllä ole ns. ”taidekuvia” - valitan… Eli, eipä ole laivanmoottorit ”kierroskoneita”: Monille varmaan tulee laivan ohjauslaitteesta mieleen suuri ruori ja sen takana seisova henkilö. Näinkin pienellä ohjaimella kuitenkin pärjää. Kahvan eteen / taakse liikkeellä valitaan laivan nopeus ja suunta eteen/taakse, ja ohjainta pystyakselinsa ympäri käännettäessä valitaan kulkusuunta. Tässä laivassahan ei ole perinteistä peräsintä, vaan kaksi ”perämoottoria”, joissa sähköiset potkurimoottorit ovat kiinni ja jotka voivat kääntyä 360-astetta. Säätimen vasemmalla puolella näkyy mukaelma vanhasta ”telegrammista”, jolla komentosillalta voidaan lähettää konehuoneeseen pyyntö laivan nopeudesta ja eteen/taakse suunnasta. Nopeuksia on valittavana FULL, HALF, SLOW, DEAD SLOW. Käytännössä komentosillalta määrätään laivan nopeus suoraan, ilman että konehuoneessa asiaan tarvitsisi puuttua, toisin kuin vanhemmissa laivoissa.
Jos tuo ajaa 750 rpm, niin aika nopeakäyntinen se on laiva-dieseliksi. Ei varmaankaan kovin suuri moottori.
Juu, ei ole kovin iso laivan moottoriksi. Noita V8 koneita on 4 kpl 150 metriä pitkässä laivassa. Saman valmistajan isommissa, esim. V20 moottoreissa kierrosluku voi olla vaikka 250 rpm. (Meikäläisen moottoripyörässä kierrosluvun punaraja alkaa 12 500 rpm kohdalla ). Se, miksi noissa on juuri 750 rpm on syynä se, että moottorithan pyörittävät generaattoreita, joista saadaan sähköä potkurimoottoreille. Tuohon 750 rpm pyörivän moottorin perään kun laitetaan nelinapainen generaattori, niin saadaan juurikin 50 Hz vaihtosähköä. Nuo moottorit eivät oikeastaan ole dieseleitä perinteisessä mielessä, vaan samassa moottorissa voidaan käyttää nesteytettyä maakaasua, biokaasua tai polttoöljyä. Polttoaine valitaan saatavuuden ja hinnan mukaan.
Meinasin laittaa tämän ”kahvia ja kameraa” ketjuun, mutta laitoinkin tänne kun kuppi on melekeen tyhyjä. Uutukainen tallennusväline kuitenkin pöyrällä.
Ilmeisesti lähdettäessä ja saavuttaessa kaijaan, käytetään sähköä manööverointiin. Kertoivatko he mitään spesifimpää akkujen kapasiteetista ja käyttökelpoisuudesta?
Tietyistä syistä tiedän noista systeemeistä aika paljonkin, mutta tiedä sitten, paljonko niistä voi julkisesti kertoa. No, ehkäpä jotain kuitenkin. Eli, laivan saapuessa satamaan, sammutetaan kaikki polttomoottorit ja laiva ajelee akkusähköllä laituriin kiinni, ja sen jälkeen automaattinen robotti kytkee laivan kylkeen ”töpselin”, minkä kautta laiva saa maasähköä, eikä akkusähköä enää kulu, ja akutkin latautuvat (Tuo pelkkä ”töpselirobotti” maksoi yli miljoonan). Samaten satamasta lähdettäessä ajetaan akkusähköllä siitä satamasta hieman kauemmaksi, ja vasta sitten päästetään hieman paineilmaa polttomoottoreihin, jotka sitten käynnistyvät sähköä tuottamaan. Akuissa riittää kapasiteettia täydellä sähkönkulutuksella noin 15 minuutin ajaksi. Tässä on merkittävä parannus verrattuna tuon laivan edeltäjään, joka joutui koko satamassa olonsa ajan käyttämään dieselkäyttöisiä generaattoreita tarvitsemansa sähkön tuottamiseen, ja sen piipusta tuprusi mustaa savua. Uudesta laivasta ei siis satamassa ollessa tule mitään päästöjä. Myös lämpötalouteen on kiinnitetty huomiota, eli polttomoottoreiden tuottama lämpö otetaan tarkasti talteen ja käyttöön, minkä vuoksi konehuoneessakaan ei ole kuuma, kuten yleensä vanhemmissa laivoissa.
onneksi sinulla on nykyajan vehkeet jos olisi ollut käsisäädettävät niin tuskin olisi kuvaa Laukulle, ilmeisesti otettu laajakulmalla!
Piti pysäyttää auto kun Närpiön kasvihuoneet valaisi taivaan utopistisen näköiseksi ja taivaanrannalla nousi pilvet ja oli auto tulossa. Iphone 12 Pro laajakuvalinssillä napattu, vähän kropattu. Ei ihan oo terävä kun pitkällä valotusajalla käsivaralta kuvattu, mutta kelvatkoon silti.