Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Konehuone

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana SakkeM, 7 Joulukuu 2023.

  1. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 898
    3 369
    113
    Ihan laivan; s/s Bore.

    kone.jpg
     
    AnteroP, jussikn, keegan and 4 others like this.
  2. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 326
    685
    113
    Tuota - eikös tuo s/s tarkoita ”steamship”, eli höyrylaiva.

    Minusta nuo moottorit näyttävät V12 dieseleille.

    Kiva kuva kuitenkin….
     
  3. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 898
    3 369
    113
    Niinpä. Jostain syystä tuo "Bore Nolla" kulkee edelleen tuolla nimellä. Alunperin se tosiaan oli höyrylaiva. Nuo Wärtsilän dieselit vaihdettiin höyrykoneitten tilalle jossain vaiheessa. Alus mm. seilasi Välimerellä nimellä Kristina Regina. Se tuotiin sitten Turkuun museolaivaksi ja palautettiin alkuperäinen nimi. Noilla dieseleillä se kuitenkin on tainnut valtaosan maileistaan kulkea.

    Taisin aikoinaan tehdä ekan Ruotsin matkani tuolla laivalla. Silloin se vielä puuskutteli höyryn voimalla.
     
  4. Est

    Est Well-Known Member

    17 337
    1 856
    113
    Yks sukulainen oli valtamerilaivan konemestari ja skidinä sain vierailla tommosessa ympäristössä.
    Esiteltyään mestan, mulle ja faijalle, antoi vielä suklaatilevyn.
    Naperolle jäi, ystävällisyys, mieleen...
     
  5. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 898
    3 369
    113
    Tuolla Borella oli myös vanha, jo kauan sitten eläköitynyt konemestari esittelemässä laivaa ryhmällemme. Pidettiin siellä kuvaustyöpajaa, ja konemestarin piti olla pari tuntia paikalla kertomassa laivan historiasta. No, meillä kun oli puolisen tusinaa nättejä mallityttöjä mukana, ei papalla ollutkaan kiirettä mihinkään, jäi koko päiväksi. Eikä siinä vielä kaikki, tuli seuraavaksikin päiväksi :) Ilmeisesti duunipaikka voitti kotiolot, ainakin sinä viikonloppuna. :)
     
    Jari_S tykkää tästä.
  6. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 326
    685
    113
    Itse kun en ole vielä koskaan päässyt höyrylaivan kyytiin, niin pitääpä kysyä, huomaako tavallinen matkustaja mitenkään minkä voimalla laiva kulkee?
     
    niffe tykkää tästä.
  7. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 898
    3 369
    113
    Enpä kyllä muista. Siitä on aika kauan, ja olin melko nuori siihen aikaan. :)
    Kai ne koneet jo siihen aikaan olivat höyryturbiineja, joten ei semmoinen veturimainen puuskutuskaan paljastanut käyttövoimaa.
     
  8. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 326
    685
    113
    Innostuin hieman asiaa selvittämään ja tämmöistä tietoa löytyi:

    Pääkone: 3 290 hv, 4-cyl. Götaverken-Quadruple höyrykone, eli perinteinen mäntäkone on ollut...

    Kesällä 1987 laiva hinattiin Kotkaan, josta se lähti aikanaan paluumatkalle 1 500 kW + 1 740 kW Wärtsilä-dieselmoottoreiden kuljettamana.
     
    Viimeksi muokattu: 7 Joulukuu 2023
    SakkeM tykkää tästä.
  9. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 313
    535
    113
    Mielestäni huomaa laivadieselin resonointien puuttumisesta ja tuoksusta, jos lämpiää halolla.
     
  10. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 326
    685
    113
    No juu, halkokäyttöisestä laivasta varmaan huomaa tuoksusta ja hiilikäyttöisestäkin voi varmaan huomata savun väristä (??), mutta tuo s/s Bore laivahan valmistui vuonna 1960, ja vahva oletus on, että se on ollut alusta saakka öljykäyttöinen, vaikka sille en varmistusta löytänytkään.

    Tuohan oli muutenkin ihan viimeisiä höyrykäyttöisiä laivoja joita rakennettiin.