Näsijärvi II (aikaisemmin Neptun II) kotisatamassaan. Punatähti korsteenissa kertoo aluksen kuuluneen aikoinaan Rosenlew-yhtiöiden hinaajalaivastoon.
Tunnetumpi tähti taisi olla Kutsetin tähti. Hans Gutzeitin firma silloin aikoinaan, nykyisellään Stora Enso. Siinä tosin oli kuusi sakaraa. Tuo laiva taisi olla joskus Urpo Lahtisenkin, jossain 70-luvun Hymyssäkin esitelty.
Rosenlewillä Davidin tähti ja Gutseiteilla Solomonin tähti. Kumpaakin on käytetty Puna-armeijan tunnuksina ja sitä ennen jopa ohikiitävän hetken hakaristiä.
hyvä kuva ja polttoaineet laiturilla, milloin kuva on otettu, luulisi nykyisin polttoaineena käytettyä muuta kuin halkoja.
Eilen otin Ricohilla. Tosiaan halkoja menee motti tunnissa kuten Jari_S jo totesi. Matkavauhti leppoisat n 7 solmua.
Jotenkin muistelen, että paatti toimi välillä hiililläkin. Ehkä se entisöintipuuhissa on sitten palautettu halkovetoiseksi. - Suurehkot polttoainekulut, jos motilla 7 mailia pääsee...
^ Kaipa siellä hiiltäkin voisi polttaa, ja onhan esim. antrasiitin tehollinen lämpöarvo huomattavasti korkeampi kuin puulla, mutta kaipa kotimainen halko antaa ekologisemman mielikuvan tuollaiseen ”fiilistelymatkustamiseen”. Mahtaa siellä konehuoneessa olla helteisenä kesäpäivänä kuumat oltavat heitellä pökköä pesään. Jotkut vanhojen höyrylaivojen omistajathan ovat hieman antaneet periksi ja laittaneet laivan höyrykattilaan öljypolttimen, mikä kyllä varmaan helpottaa merkittävästi aluksen käyttöä.