Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kolmen värisuodattimen läpi kuvaaminen mustavalkofilmille

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana kurkimies, 2 Elokuu 2023.

  1. Heiskis

    Heiskis Active Member

    539
    67
    28
    Todella hienoja kuvia...kova "homma".

    Ohessa 3 värikamera Lerochrome goerz dogmar 8,25 inch lasilla -- valitettavasti ei ole meikäläisen - vaan huutokauppakuva.
     

    Liitetyt tiedostot:

  2. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 455
    201
    63
    Ai jaa, mun mielestä sun kuvat ei todellakaan vaadi mitään kummempaa kuin ihan vaan menet r-kioskille ja ostat kertakäyttökameran jolla kuvaat, voit kertoa kaikille, että on kuvattu filmille oikeaoppisesti ja et arvosta nykyistä maailmaa, etkä digitekniikkaa.. Samaa kuraa kuvien perusteella, vaikka tekniikka olisi mikä. Miksi edes vaivaudut sekaantumaan nyansseihin, jos kuva-genre ja ilmaisusi on sellainen ettei todellakaan ole väliä vaikka paskapaperille sen tulostaisit? Vai ymmärsinkö jotain väärin?
     
  3. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 425
    557
    113
    Kuvien arvioinnin osalta voisi tietysti aloittaa tahdikkaamminkin, jos ei ole tarkoitus pelkästään loukata toista, mutta jäsen c on puhunut tähän asti laadullisista seikoista. Kyllähän pinta-alaltaan iso filmi, skannaava RGB-CCD-perä tai Sigma Merrill-tyyppinen Foveon pesisi 10-0 yksityiskohdissa ja terävyydesssä bayer-sotkut, jos niiden osalta tallentava elektroniikka saataisiin yhtä kohinattomiksi kuin jossain tämän päivän huippukameroissa.
     
    Jari_S ja SakkeM tykkäävät tästä.
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 120
    3 464
    113
    Joskus aikoinaan, kun testailin kameroita, oli tuo Foveon tosiaan omaa luokkaansa. Tavallaan vahinko, ettei siitä sitten tullut sen enempää. Joku 50 MP Foveon kenno olisi aika kova - tosin, nykyiset kamerat riittävät minulle vallan hyvin. Omaan kuvaamiseeni ei olisi mitään lisäarvoa saatavissa kennoteknologian parantamisella.
    - Se kyllä tietysti paranee vielä, tuskinpa kehityksen huippu on läheskään saavutettu.

    Toinen juttu sitten on, etten usko ("yleisen elämänkokemuksen valossa") parempaa laatua löytyvän jostain 20 vuoden takaisesta jo käytöstä poistuneesta teknologiasta. Vaikka ilmaisimet jotain tuottaisivatkin, eivät ne Niffen mainitsemat elektroniikka ja laskentamenetelmät ole nykytasolla, eivätkä sinne tule.

    Yksi juttu, mikä ehkä unohtuu tuossa kolmiväritallennuksesta puhuttaessa on se, että yhtälailla siinä lopputulos on laskennallinen interpolaatio. Värejä on jatkumo 380–740 nm, ja niistä on valittu ihmissilmälle soveliaat kolme talletettaviksi. Loput sitten interpoloidaan. Ei siinäkään esim. keltaista tallenneta. Paino- ja tulostinteknologiassa on päädytty 6-8 väriin toistossa - hassua kyllä, tavallinen neliväripaino ja -tulostus käyttää CMYK-värejä, joita yhtään kappaletta ei tallenneta kuvauksessa. Kaikki tulostuksen värit lasketaan interpoloimalla.

    JOS värintoistoa lähdetään kehittämään, niin ratkaisut voisivat löytyä useamman värin tallentamisesta - vaikkapa 5-värinen Foveon olisi melko kova juttu :)
     
  5. c

    c Well-Known Member

    5 366
    104
    63
    Kyllä olet ymmärtänyt jotain väärin :)
    Sulla on hyvin rajoittunut käsitys valokuvasta ja valokuvaus tekniikasta yleisesti.
     
  6. c

    c Well-Known Member

    5 366
    104
    63
    Löytyy, noi skanneriperät tuottavat aika uskomattoman hyvää jälkeä. Ja kuten sanoit bayerin hyödyistä, että mukana tulee värisuotimet. Niin tulee noissakin, ilman niitä bäyerin haittoja. Toi perä mikä itellä on, tuottaa 3x132MP tiedostoja, ja ne ovat laadultaa aika uskomattomia. Ja se on tosiaan jo 20 vuotta vanhaa tekniikkaa.
    Tietty siinä on omat ongelmansa, kuten dynamiikka ei ole sama mitä moderneissa sensoreissa. Mutta mikäli sitä käyttää oikein, on jälki erinomaista.

    Toinen hyvä puoli on sen aika valtavat pixelit, joten se on suht helppo saturoida optisesti. Se vaatii linssiltä suunnilleen 60lp/mm.

    Tossa on yksi testiskanni kuvattuna 300mm apo rodagonilla:
    https://aleksikoski.com/temp/apo300f16001.tif
    Ei kovin paljon skarppia tossa, mutta se lookki mitä tolla saa on erinomaista.

    Ei toi tietty ammatikäyttöön enään sovellu, pahimmillaan kestää 30minuuttia ottaa yksi kuva 1/8sekuntin valotusajalla.

    Mutta koska mun päätavoite on aina printissä, ne vaativat suuria tiedostoja.

    Jotain jota JPu ei tajua, että vaikka kuvaisin kuvan holgalla.. rumpuskannaisin sen silti gigapixeliin siirtääkseni sen paperille. Aika harva jannu nimittäin pimiössä käyttäisi muovilinssiä mikäli orginaalissa ei ole tarpeeksi viivoja millille.

    Nykyään voi olla tyytyväinen, että "consumer" kameroissakin on pixel shiftaus mahdollisuus. Ja jos kuvaa jotain stillejä studiossa, on sillä selkeä arvo.

    Tässä on esimerkki varsinaisesta kuvasta jonka olen tehny tolla perällä, 16160 x 14450px toi koko kuva:
    16betoni003.jpg

    detail.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 30 Elokuu 2023
    L and Scape tykkää tästä.
  7. c

    c Well-Known Member

    5 366
    104
    63
    Yksi mahdollinen bayerin suuntaus voi tulla noista puhelinkameroista, joissa on näitä quad bäyer yms sensoreita, 100-200megapixelin määrillä.
    Kamerapuhelimet on ensimmäisiä joissa ihmiset on alkanut hyväksymään sen, että 200mp kenno tuottaa 12.5MP kuvia.

    Toihan oli yksi Foveoninin ongelmista, kun sitä myytiin 46MP kamerana, mutta kuvat olivatkin 14MP. Vaikka laatu vastasi suurempaa bayer kuvaa, ihmiset vertailevat noita numeroita.

    Mikäli pixelien koot saadaan hyvin pieniksi, siis alle optisen piirokyvyn voisi käyttää "superpixeleitä". Toi on mahdollista myös quad bäyer sensoreissa.


    upload_2023-8-30_19-5-46.png

    Noita voi testailla erilaisilla raw konverttereilla.
    PixInsight Reference Documentation | Debayer
     
    Viimeksi muokattu: 30 Elokuu 2023