Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

28 kuvan kokonaisuus kritisoitavaksi

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana c, 31 Heinäkuu 2023.

  1. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Se on nimenomaan se kysymys, jota sun kannattaa miettiä, jos kritiikki valokuvafoorumilla on vain "jonkun jannun" mielipide, niin tuskin kehityt koskaan, taistele vaan tuulimyllyjä vastaa ihan niin paljon kuin tahdot. Sen sijaan voisit lukea mitä sinulle ihan kaikki ovat yrittäneet kertoa ja sitä kautta ehkä oivaltaisit, että oma maailmasi ei kohtaa yleisöä, mutta voisi kohdata oikein esitettynä. Ajattele kritiikkiä, älä koe sitä, suhtaudu siihen mahdollisuutena, opi näkemään muutakin kuin itsesi.
     
  2. c

    c Well-Known Member

    5 363
    104
    63
    Kyllä mä luin aika tarkasti, ensimmäisen kommentin lopetat jo sanomalla "jos elämäsi on rankka olen surullinen puolestasi,".

    Tämä kertoi jo tarpeeksi sun intentioista, katkeraa, henkilökohtaista. Myöhemmin sitten herkeä vähän rehellisemmäksi ja alkaa tulla

    "Helpoin kommentti olisi, ettei kyseistä paskaa seinälleen tulostaisi, vaikka ilmaiseksi saisi. "

    Ja jos sun ainoa palaute on että kuvat on kuvattu väärällä tavalla, miksi se olisi kiinnostavaa? Sanot että ne pitäisi kuvata "paremmin".
    Aivain kuin olisi olemassa joku ideaali valokuvaustapa, hyvä tapa kuvata.

    Ei sulla vaan ole mitään arvokasta tarjottavaa, joten se siitä. Ei sitä tarvitse jäädä toistelemaan.
     
  3. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Jos et tajunnut lääkepurkkien kuvaamisen olevan tyhmää "tuosta noin vaan pläjäytän kuvan lääkepurkista", niin se kertoo sinusta enemmän kuin mikään muu, 3 vuotias lapsikin pystyisi tuottamaan tuon laatuista kuvaa. Jos olet vuosia rakentanut sarjaa, niin miksi esittää huonoja mitäänsanomattomia kuvia ilman minkäänlaista yritystä kuvata kiinnostavammin. Lääkepurkista saa muutakin kuin passikuvia jos haluaa.

    Mulla ei ole tarve antaa sulle mitään arvokasta tarjottavaa, harmi että edes vaivauduin... Mutta yleensä joku saa kommenteista jotain omaan kuvaamiseensa, vaikka varsinainen aloittaja ei saa.
     
  4. c

    c Well-Known Member

    5 363
    104
    63
    Mutta mitä jos haluaa passikuvan lääkepurkista? Sillon ei tarvitse seistä päällään, vaikka osaisikin.
    Valokvauksen tarkoitus ei ole jatkuvasti todistella sitä miten monimutkaisia kuvia sitä oikein osaakaan tehdä.
    28 kuvasta sä jämähdät, kahteen kuvaan?
    Mutta joo, eiköhän se tullut jo selväksi. En ymmärrä miksi jäät toistelemaan tätä.
    Vastasin jo ensimmäiseen viestiin selkeästi miksi valitsin tämän toteutustavan, johon sitten sai vastineeksi "tekotaidetta ja paskaa" yms.

    Eiköhän tämä ole nyt käsitelty, jos sulla on jotain muuta rakentavaa sanottavaa niin kuuntelen. Mutta en tätä toistamista.
     
  5. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Mies vaan vetää tunteella, yritä edes! nähdä muutakin kuin loukkaantunut itsesi, lue ajatuksella tunteetta mitä sinulle on kirjoitettu. Olkoon tämä viimeinen viesti asiaan, sinulle. järjetöntä opettaa/auttaa ihmistä ymmärtämään kuvakritiikkiä, jos tahtoa ei ole tai taitoa tajuta sisältöä sanomisista. kritiikki on totta yleensä ja yritetty antaa hyvällä (yhden ihmisen subjektiivinen kokemus, mutta sitä voi peilata yleisestikin, jos voi tai skipata kokonaan. Mielipide joka voi perustua laajempaan kokemukseen, omaan historiaan kuvaajana tai joskus vaikka asemaan, auktoriteettiin jne.. jota en kyllä ole), mutta siihen takertumien, selittely tai suuttuminen on tunnetiloja joilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Pysy vaan niissä jos et kykene tunteitasi sulkemaan kritiikkipyyntöjesi ulkopuolelle. Et kai tosissa kuvitellut saavasi auktorisoituja mielipiteitä pyynnöllesi tästä foorumista tai muutenkaan ilmaiseksi?
     
    keegan tykkää tästä.
  6. motris

    motris Well-Known Member

    4 792
    749
    113
    Jaa.

    Olen miettinyt valokuvan problematiikkaa jonkun verran. Kulttuurisidonnaisesti myös.

    Edelleenkään en pääse tässä teoksessa siihen objektiivisuuteen. En edelleenkään saa otetta maanisuuteen vs. sarjakuva. Mikä on se funktio? Missä on se x-akseli? En saa kiinni siitä. Maanisuus ei ole sitä että "läiskitään". Siten kuin itse sen ymmärrän.

    Voisin kuvitella, että tällainen voi luoda pääsyn muotsikkaan tänä päivänäkin. Mutta en itse saa tästä irti juuri mitään.

    Turhautuminen tästä näkyy. Ehkä. Mutta en tosiaan saa itse irti sitäkään ilman tätä jatkokeskustelua.

    Vaikeita juttuja. Kun ei tiedä.

    Liian pelottavaa. Kuten tuolla jo aika alussa tavallaan kerrottiin.
     
  7. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 567
    1 576
    113
    Mielenkiintoisinta keskustelua pitkään aikaan, mitä tällä foorumilla on ollut.
    Taiteen tehtävä on herättää kysymyksiä, siinä mielessä onnistunut kuvasarja.
     
  8. c

    c Well-Known Member

    5 363
    104
    63
    Koska siinä ei ole mitään objektiivista, se on puhtaasti subjektiivinen. Se on nimenomaan koko teoksen pointti. Tämä ei ole dokumentti, vaan kokemus joka käyttää dokumentin keinoja.

    Koulussa näytin tästä jonkun varhaisen version, joka tosiaan oli täysin erilainen. Niitä kuvia tässä ei ole enään kuin vissiin kaksi.
    Mutta kurssin vetäjä tajusi hyvin nopeasti ja summasi sen; että tässä ei ole kyse siitä miten asiat ovat vain se miltä ne tuntuu.

    Ja se tuntuu olevan tämän foorumin ongelma, käsitellä tai ymmärtää mitään subjektiivista kokemusta.
    Vaan on jatkuva tarve pysyä teknisissä toteutuksessa, ja hokea "en ymmärrä" jos on kyse subjektiivisesta kokemuksesta.
    Tiedän siis aikaisemmista kritiikeistä ja siitä mitä olen tätä näyttänyt muualla, että tämä on varsin helppo kokea jos sen haluaa kokea.
    Mutta se tarve välttää sitä, näyttää olevan tämän foorumin erikoisuus.

    Mutta mitä tulee tuohon sarjakuvamaisuuteen, se tuli mieleen tota kootessa.

    Sillä meinaan tämän tyyppisiä valintoja:
    upload_2023-8-11_17-23-42.png
    Missä ruutu on leikattu, ja teksti toimii sarjakuvamaisena efektinä.

    Kyse ei siis ole jatkuvasti jostain jonka voi objektiivisesti kirjaimellisesti ymmärtää, se on pakkomielteisen mielen tarve. Joka pyrkii välttämää subjektiivista kokemusta.
    Se että viittaan sarjakuvamaisuuteen, siis vaatiin tietynlaista kykyä nähdä kuvaa.

    Maanisuudella meinaan sitä, että toi setti ylläpitää tietyn intensiivisyyden. Se ei pyri hidastamaan, tai kokemaan näitä tilanteita. Maanisuus on itsessään defenssi.

    "Manic defenses are typified by three feelings, namely control, triumph, contempt. "

    "The manic defence is the tendency, when presented with uncomfortable thoughts or feelings, to distract the conscious mind either with a flurry of activity or with the opposite thoughts or feelings. A general example of the manic defence is the person who spends all of his time rushing around from one task to the next, and who is unable to tolerate even short periods of inactivity. "

    upload_2023-8-11_17-34-48.png
    Tämä kuva siis sisäistäisi maanisen defenssin aika tarkalleen, koska kyse on SSRI masennuslääkkeistä. Jotka itsessään ovat maaninen valinta, pilleri joka ratkaisee ongelmat. Maanisuus voi olla jopa hankala ymmärtää länsimaisessa kulttuurissa, koska se on niin suuri osa meidän kulttuuria.
    upload_2023-8-11_17-37-14.png
    Tämä on myös SSRI lääke, joka on myös kuvattu kirkkaan keltaiselle taustalla. Joka nousee tossa setissä esiin, koska merkittävä osa siitä on mustavalkoista.

    Maanisuus siis tule läpi siinä, että tossa ei yritetä pysähtyä miettimään tai sisäistämään elämää. Se ei pyri tarjoamaan juuri mitään suvantoja. Vaan nimenomaan välttämään.

    "Voisin kuvitella, että tällainen voi luoda pääsyn muotsikkaan tänä päivänäkin. Mutta en itse saa tästä irti juuri mitään."
    Kävin itse muotsikan ja ei siellä kukaan tälläistä tehnyt. Noi on tollaisia vähätteleviä helppoja lauseita, kuten näki monen toistavan että tätä "genreä" ja tekotaidetta. Mutta jos pyytää näyttämään vastaavia kuvaajia, on täysin hiljaista. Ei ole sitä oikeaa ymmärrystä että mitä tälläisen tuottaminen vaatii. Tai yleensä siitä minkälaista kuvaa suomessa tuotetaan tämän foorumin ulkopuolella.

    Mutta ymmärrän että tämä foorumin on väärä paikka tälle, mulla oli aikoinaan jonkunlainen romantisoitu käsitys valokuvaharrastajista. Amätööreistä, koska halusin välttää tietynlaista elitismiä. Mutta nyt alkaa olla aika selvää, että valokuvaharrastajiksi päätyy paljon nimenomaan obsessiivisia ihmisiä jotka haluavat välttää tunteita ja subjetiivisia kokemuksia. Siksi olen pitäytynyt lähinnä noissa geari keskusteluissa. Mutta niissäkin näkee tietynlaisen jäykkyyden, kyse onkin aina jonkunlaisten sääntöjen asettamisesta ja noudattamisesta. Sama tapahtuu kuvien kanssa.

    Ihmiset hakeutuvat kaltaistensa seuraan.

    Ja se oli aika vahvasti läsnä myös itsessä, ja tämä duuni oikeastaan oli joku jossa mun käsitys valokuvasta muuttui aika paljon. Kuten sanoin, kyllästyin valokuvaan. On huomattavasti helpompaa tuottaa esteettistä valokuvaa, sellaista klassista kuvaa, kuin tätä. Tämä oli vaikeaa, haastavaa. Monella tapaa.
    Kun saavuttaa tietyn tason teknisesti, voi käytännössä tehdä minkälaista valokuvaa tahansa. Siinä vaiheessa alkaa se oikea duuni, koska ei ole enään rajoitettu tekemään vain sitä mitä kykenee. Vaan pitää oikeasti alkaa ymmärtämään miksi tekee kuvaa.
     
  9. c

    c Well-Known Member

    5 363
    104
    63
    En ite näkisi että taiteella olisi mitään funktiota yleisöä varten, se on ehkä osa esiintyvää taidetta.

    Mun käsitys on, että taide on henkilökohtainen filosofia. Se on työkalu jonka kautta voi keskustella omia epä-verbaalisten alueiden kanssa, jotta voisi paremmin ymmärtää itseään. Siksi yleensä vaaditaan jonkunlainen primääri konflikti motivaatioksi, tarve ymmärtää joku osa itsestään. Joku tarve toistaa.

    Se mitä itse kutsuisin taiteeksi on jotain jossa subjekti ja objekti kohtaavat samassa kuvassa, että kun ihminen saavuttaa sen hetken tekemisessään jossa se teos on luonnollinen osa itseä. Silloin voitaisiin puhuta taiteesta, mutta taiteen tekeminen ja katsominen ovat kaksi täysin erillistä asiaa.

    Se että taide voi herättää ihmisissä jotain, johtuu ainoastaan siitä, että jos se tekijä on saavuttanut tämän objektin ja subjektin fuusion tekemisessää se silloin sisältää jotain autenttisesti inhimillistä johon katsoja voi samaistua, jotain jonka se katsoja voi kokea myös itsessään. Tämäkin vaatii katsojalta tietynlaista empaattista kykyä ja valmiutta.

    Se että usein toistetaan että taiteen pitää herättää keskustelua, on enemmän tälläistä modernia osallistuvaa taidetta. Jossa yleisön pitää saada tunkea rasvaiset näppinsä teokseen. Että se on jonkunlainen huvipuistolaite. Heidän pitää olla osa sitä.

    Baudrillard The Beaubourg Effect sisäisti mun mielestä aika hyvin tätä.
    (PDF) Baudrillard - The Beaubourg-Effect - Implosion and Deterrence - DOKUMEN.TIPS
    upload_2023-8-11_18-29-5.png

    Tietenkään ihminen ei voi koskaan erottaa itseään ympäristöstään, joten tekeminen voi myös heijastaa ympäristöä. Mutta se on aina puhtaasti subjektiivista, kaikki yritykset tehdä jotain objetiivista ovat falskeja. Siksi en täysin ymmärrä tätä pseudo tieteellistä trendiä joka tuntuu oleva osa moderni valokuvataidetta, jossa "tutkitaan" jotain ulkonaisia ilmiöitä.
     
  10. Kona

    Kona Well-Known Member

    1 396
    1 346
    113
    Klousaan koko homman:

    1. Jäsen c:n ikuisuusprojektin kuvakooste ei aukea sitten millään tavalla ainakaan minulle (jonkin verrankin monenmoisia kuvia arvioinneelle, kuvanneelle, nähneelle, tuomaroineelle ja kuvailmaisua&valokuvataidetta opiskelleelle senioirille).
    2. Tämäntyyppinen valokuvailmaisullinen ajatus ja toteutus on hyvin vaativa sekä kokonaisuuden idean, toteutuksen että yksittäisten kuvien laadun ja valinnan suhteen. Katsojan, spektaattorin näkökulmasta tässä on pekistetysti kyse jonkinlaisesta retrospektiivisestä itsetutkistelusta, menneen muistelusta dokumentaarisin, kuvallisin keinoin, ulospääsystä mieltä rassaavasta elämänvaiheesta. Tämä on kyllä hyvä aihe.
    3. Kokonaisuus on kuitenkin hyvin amatöörimäinen, vailla ilmaisukoulutuksen, taidevalokuvauksen koulutuksen, ehkä perusvalokuvauksen koulutuksenkin oppien sisäistämistä kuvattu ja koottu. Harrastelijamaisuus näkyy välittömästi kaikessa.
    4. Yritelmässä on kuitenkin ideaa, todella paljon potentiaalia, josta voi hyvin kehittää ja muokata vaativampaakin arviointia kestävän työnäytteen.
    5. Kohtaa 4 täydennän toteamalla, että kokonaisuudessa on myös muutamia hyvinkin kiinnostavia, kerronnallisesti ja visuaaliselta ilmaisultaan laadukkaita, valmiita kuvia.
    6.Päättelen näistä kuvista ja koko kuvakokonaisuudesta, että kuvaajalla on sekä lahjakkuutta että hyvinkin potentiaalista näkemystä.
    7.Potentiaalin hyödyntäminen, käyttöön saaminen vaatii kuitenkin paljon, hyvin paljon kärsivällistä opiskelua. Kovin harva meistä kuvaajista on Meeri Koutaniemi tai Raine Lehtoranta scrätsistä, ilman opintoja, suorilta jaloilta.

    Omasta puolestani rohkaisen opiskelemaan uutterasti. Ideaa ja kipinää on jo, nyt pitää rauhoittaa, tutustua kuvamaailmaan laajemmin, vanhoihin mestareihin, opiskella ilmaisun ja valokuvataiteen perusopinnot, niihin menee 3-5 vuotta, hyödyntää oppeja omassa kuvauksessa, pitää näyttelyitä ja käydä näyttelyissä… sieltä se lähtee, ja palkitsee kyllä.
     
  11. c

    c Well-Known Member

    5 363
    104
    63
    Sanoisin että sun ylimielisyyden tarve on aika huvittava.
    Joka kerta kun näkee ihmisiä joilla on tarve tehdä noita numerolistoja, tietää että siellä on kova tarve tulla vakavasti otettavaksi.

    Jonkunlainen samaistuminen auktroriteettiin. Ei se, että et kykene kuvaa ymmärtämään, muutu mitenkään sillä että laitata numeroita lauseiden eteen. Ei se tee siitä mitenkään vakuuttavamapaa tai merkittävämppää. Se nimenomaan vain tuo esille sitä epätoivoa.

    Se on nimemaan sitä, että yrität toistaa jotain symbolia. Vähän kuin seistä kirjahyllyn edessä, jotta ihmiset uskovat että olet fiksu. Se on hyvin epätoivoista.

    Mä myös epäilen, että sun käsitys mitä koulut ovat ei ole ihan kiinni todellisuudessa. Koska mä kävin koulun, ja sain ammattitaiteilijoilta yleisesti aina positiivista palautetta mun duuneista. Mulle myös tarjottiin näyttelyä tämän teoksen aika alkuvaiheen versiosta. Kenelläkään heistä ei ollut tarve määritellä ja hallita mua, kuten sulla. Koska he eivät pelänneet mua.

    Siellä oli joillain kurssin vetäjillä kyky nähdä ja ymmärtää kuvaa aivan eri tasolla, mitä sulla on.

    Tämä on hyvä esimerkki. Olin kokoamassa yhtä settiä jonka kuvasin puolassa, ja ohjaaja hyppäsi siihen ja alkoi katsomaan tätä kuvaa:
    upload_2023-8-11_20-0-26.png

    Hän mainitsi että tämä on erittäin hyvä, että kuka tajuasi ottaa kuvan helikopterista noin.
    Ja se on jotain jossa tajusi, että on ihmisiä jotka kykenevät ymmärtämään mitä yrität tehdä. Kykenevät lukemaan kuvaa.

    Koska toi kuvahan yksittäisenä ei ole niin merkittävä, mutta osana sitä kokonaisuutta sillä on merkitys. Ja kuten JPu vaati että pitäisi olla hienoja kuvia pilleripurkeista, niin eihän tämä olisi hieno kuva helikopterista. Jos ottaisit yksittäistä kuvaa helikopterista, tuskin tämä olis se eka muoto johon päätyisit. Mutta mikäli sen tarkoitus on olla osa kokonaisuutta, sen tulee sopia tehtäväänsä. Sen tulee toimia ja kommunikoida muiden kuvien kesken. Olla osana luomassa sitä atmosfääriä ja kokonaisuutta.
     
    Viimeksi muokattu: 11 Elokuu 2023
  12. Kona

    Kona Well-Known Member

    1 396
    1 346
    113
    Kun en nyt muuta enää voi, toivotan menestystä valitsemallasi saralla.

    (Harrastajavalokuvaus eli näppäily on oma alueensa valokuvauksessa. Siitä on todella pitkä matka, aivan ällistyttävän pitkä taival ammattimaisen valokuvauksen tasolle, on kyse sitten dokumentaarisesta valokuvauksesta, taidevalokuvauksesta, miljöövalokuvauksesta, studiovalokuvauksesta, henkilökuvauksesta, tarinankerronnasta, urheiluvalokuvauksesta, uutiskuvauksesta, mistä tahansa valokuvauksen osa-alueesta. Kaikkein vaativinta näistä on taiteellisia päämääriä tavoitteleva dokumentaarinen valokuvaus.)
     
  13. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Minusta tuossa kuvassa ei ole kykyä tajuta "kuka ottaisi kuvan helikopterista noin", koska juuri noin helikopteri tulee kuvatuksi kun ei osaa, liike kokonaan kadonnut roottoreista ja jos kohde on helikopteri, niin on aika pienessä osassa kuvaa, koska millit eivät riittäneet. Lähinnä tämä on tunnelmakuva maisemasta ja taivaasta jossa on helikopteri, johonkin käyttöön voisi sopiakin. Mutta ei ole hieno kuva helikopterista, mutta en sano että olisi huono kuva.

    Pilleripurkit olisi voinut kuvata enemmän tässä hengessä tai sanotaanko luoda erilainen ympäristö kuin tylsä pöytä ja päin pläsiä.

    Pahoittelut, että osallistuin, vaikka lupasin olla vaiti, mutta kun nimimerkkini mainittiin...
     
  14. jussident_fluor

    jussident_fluor Well-Known Member

    834
    438
    63
    Jollain skaalalla hahmotan jäsen (vaikkapa käsi, eri suuntiin kuvasarjassa) c:n kyllästymispistettä, kiinnostavaa periksi antamattomuutta (sitkeyttä, legendaaristen uranuurtajien sisua).
    Että. Jotta. Havahduttaisiin johonkin ihan uuteen, vastaavaan, mitä tapahtuu juuri nyt. Ympärillämme.
    Joka tapauksessa tulevat sukupolvet (kyynisesti taas kerran) uudistaa/sopeuttaa ajatuksensa (grand-old) vanhanaikaisesti ohjatun auktöritäärisen, pelkän _talouden_ ohjaamaan maailmaan (jos oisin vallan kahvassa, kiihdyttäisinkö ilman minkäänmoista kohtuuden kiirettä toiseen, kolmanteen p(otenss)ykälään).

    Harkitussa fiilissarjassasi vilahtelee myös antabusta, leijo(i)na viina(a). Liian pitkään omia kuviansa/ihanteitansa tui-ottaen ihmiset takuu luontaisen raikkaasti rakastuu niihin omiin (peili)kuviinsa, kuvasarjoihinsa, jotka tuo/luo varmuutta/identiteettiä.
    Kiva kun julkaisit.
     
  15. c

    c Well-Known Member

    5 363
    104
    63
    Aika päinvastoin siinä kyllä käy, omien kuvien katsominen on aina aika hirveää puuhaa. Ja juuri sen takia, että siinä katsoo omaa peilikuvaansa. Sitä enemmänkin oppii sietämään, varsinkin jos tarkoitus on katsoa itseä rehellisesti. Eikä jotain idealisoitua maisemaa.

    En vain hyväksy kritiikiksi verhottua aggressiota, eikä sitä pitäisi kenenkään hyväksyä. Ainoa asia joka kriitikin antamisessa on tärkeää, on kyky ja halu ymmärtää sitä mitä kritisoi. Se olisi ensimmäinen asia joka pitäisi tulla ilmi. Se vaatii tietynlaista avoimuutta kokea jotain, vaikka se olisikin itselle vierasta.
     
    Viimeksi muokattu: 12 Elokuu 2023
  16. c

    c Well-Known Member

    5 363
    104
    63
    Jep, sitä mä vähän meinasin että tuollaisia kuvia ei kukaan ymmärtäisi tällä foorumilla. Koska se vaatii ihan eri tyyppistä kuvanlukutaitoa, esim. ton kuvan sisältö on äänessä. Se luon sitä yleistä tunnelmaa. Se on pieni täplä taivaalla. Sen ei ole tarkoitus olla täydellinen kuva helikopterista. Koska helikopteri ei ole sen kuvan sisältö.

    Sun käsitys taas on aina siinä yksittäisessä "täydellisessä" kuvassa, joka ei liity mitenkään toisiin kuviin tai puhu mitään. Sen tarkoitus on vain osoittaa miten osaa käyttää kameraa siten että saa ne kaikki mahdolliset asia kohdilleen joka tästä kohteesta otetussa kuvassa sun mielestä tulisi olla tiettyjen sääntöjen mukaan.
    Tarkoitus on nimenomaan välttää kaikki sisältö, tarkoitus ja rikkoa kaikki linkit. Kuva on vain kuva, joka pitää toteuttaa tiettyjen säätöjen mukaan. Sen ainoa sisältö on todistus siitä että osasi painaa kameran nappia oikeaoppisesti.

    Toisaalta, jos nyt katson sun omia kuvia. Tuntuu että sun kritiikki ei yllä omaan tuotantoosi. En löydä sieltä niitä täydellisiä kuvia joita odotin.
    Joka on nimenomaan se, miksi se tuntuu täysin falskilta ja hieman katkeralta.

    Ja silti, ammattitaiteilija kiinnitti huomionsa nimenomaan siihen kopteri kuvaan, vaikka sarjassa oli myös esim tämä:
    upload_2023-8-12_14-54-30.png
    Ja siksi se kommentti nimenomaan jäi mieleen, koska hän oikeasti ymmärsi hyvin nopeasti yhdellä vilkaisulla sen kuvan. Sekä nimenomaan kiinnitti huomiota kuvaan jota en uskonut kovin monen ymmärtävän.

    On helppo tuottaa esteettisiä yksittäisiä kuvia, nojata vanhoihin hyväksyttyihin muotoihin. Mutta se on myös hyvin tylsää ja jossainmäärin falskia, se välttää niin suuren osa ihmiskokemuksesta. Valokuvata valokuvia, kuinka kauan sitä jaksaa tehdä. Se on pohjimmiltaan vain hahmontunnistamista, jossa huomaat valokuvan ympäristössäsi ja sitten kopioit valokuvan. Näytät kavereille että katsokaa, otin valokuvan. Ja he sitten arviovat miten hyvin se muistuttaa heitä valokuvista jotka he ovat aikaisemmin nähneet. Kyllä, tämä on valokuva koska se näyttää valokuvalta.
     
  17. c

    c Well-Known Member

    5 363
    104
    63
    Kyllä , melkein osasit kommentoida ilman katkeraa tilitystä. Mutta sitten oli pakko laittaa katkeraa tilitystä tulemaan.
    Mikäli et jatkuvasti olisi valehdellut , ja tehnyt joka kommenttisi sisällöstä katkeruutta uhkuvaa itkua.. ehkä ne olisi voinut ottaa tosiaan.
    Toissaalta, eihän niissä ollut mitään sisältöä. Kun koko sisältö oli sitä jatkuvaa defenssiä sun omia epävarmuuksiasi kohtaan.

    Ei kukaan jolla on joku varmuus omasta tekemisestään tai yleisesti itsestään, tarvitse yrittää jatkuvasti määritellä muita ja sillä pönkittää itseään jonkinlaiseen fantasioituun auktoriteettiasemaan.
     
    Viimeksi muokattu: 12 Elokuu 2023
  18. Est

    Est Well-Known Member

    17 337
    1 856
    113
    No mut voihan könä sentään . . . on tää kyl rankka harrastus . . . ;)
     
    Kona ja SakkeM tykkäävät tästä.
  19. Kona

    Kona Well-Known Member

    1 396
    1 346
    113
    Sinänsä kiva valokuvaharrastus menee poikkeuksetta rankaksi silloin, kun harrastaja alkaa leikkimään taiteilijaa tai ammattilaista.
     
  20. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 329
    686
    113
    Valokuvaaja on henkilö, joka ottaa valokuvia, ja ammattivalokuvaaja on henkilö, joka saa kuvauksistaan maksua vähintään sen verran, että kykenee kuvauksillaan elättämään itsensä. Noin yksinkertaisesti määriteltynä.

    Mitään varsinaisia pätevyysvaatimuksiahan ei alalle ryhtymiseen ole.

    Samaten kuka tahansa voi olla taiteilija, jos niin haluaa… ;)
     
    Esamursu tykkää tästä.