Mielenkiintoista touhua, mutta ei ihan puhtaimmasta päästä. Hannu Hautalakin seuraa… Viimeksi oon kisoissa katsojana ollut 1996 mutta onneksi on YT.
Noilla taitaa olla savuaineen ruiskutus pakoputkeen näyttävyyden vuoksi. Ei kai diesel sen enempää ylisyötöllä väännä.
Ahtopaineita on varmaan yli 20 kiloa, eli paljon happea, sylinteriin ruiskutetaan paljon polttoainetta ja VETTÄ. Vesi jäähryttää ja auttaa polttamaan enemmä polttoainetta. Vakiona koneet ottaa jotain alle 3000 r/min, viritettynä yli 6000. Tehoja vakiokoneessa 200-300 hv, viritettynä 2000-3000…hv. Eli osa savusta on vesihöyryä.
Ja käsittääkseni vettä ruiskutetaan sylintereihin painepesurin pumpulla yli 10 litraa yhren vedon aikana. Kuskin pitää osata käyttää sitä, ei onnistu vain kaasua painamalla. Ja ohjaus pääasiassa hoidellaan jarruilla.
Juu, niin varmaan tehdään noissa teholukemissa. Diesel tarvitsee ilmaa ja polttoainetta. Mitä enemmän se saa niitä, sen enemmän saadaan tehoa. Sylinteriin ruiskutettava vesi jäähdyttää puolestaan sylinterin kantta, mäntää päältä, irrottaa nokea ja sillä voidaan säätää setaanilukua sekä vähentää typenoksidipäästöjä. Isoissa laivanmoottoreissa on vesisuuttimet kansissa.
Selvennyksen vuoksi….. Noita traktoreita on monessa eri luokassa, sallitut temput ja käytetty tekniikka riippuu siitä missä luokassa kilpaillaan. Nämä Suomessa kilpailevat luokat eivät oo kaikkein vapaimpia.